Materialval till extrembygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

Hur gick det med här projektet? Är det nedlagt, eller smids det i det tysta? :wink:
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

Hehe, det har inte lagts ner, men hjärnan av oss två (inte jag) har fått för sig att det är viktigare att lära sig att köra prylar i maskinen som inte är till bygget tyvärr...

Men efter maj någongång är han klar med diverse projekt och då kan vi förhoppningsvis fortsätta!

Mvh // Crl
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

En motor med 84 i slag kan Aldrig bli högvarvig.
9000rpm är max med den längden. Ungefär, 25m/s kolvhastighet.
Det enda som ger hög effekt är stor kolvarea.

Slaglängden spelar inte så stor roll. Mer slag, mer volym, lägre varvtal. Summa sumarum, ingen effektökning. Dock en vridmomentökning.

Kolla in MC ventiler med 5mm skaft, då har ni ventiler som hänger med i varvtal i alla fall.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: spm har jo løs sylinderkassett i sin aluvolvomotor.....å tror at hans 3,9liter er å varve til mer enn 7000rpm :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

mats757 skrev:En motor med 84 i slag kan Aldrig bli högvarvig.
9000rpm är max med den längden. Ungefär, 25m/s kolvhastighet.
Det enda som ger hög effekt är stor kolvarea.

Slaglängden spelar inte så stor roll. Mer slag, mer volym, lägre varvtal. Summa sumarum, ingen effektökning. Dock en vridmomentökning.

Kolla in MC ventiler med 5mm skaft, då har ni ventiler som hänger med i varvtal i alla fall.
Men alltså effekt är väll vrid x varv, så får man upp vridet på givet varv så blir det ju mer effekt? å andra sidan ger väll varv mer än vrid om du bara får ändra på det ena så att säga.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Limpdjur skrev:
mats757 skrev:En motor med 84 i slag kan Aldrig bli högvarvig.
9000rpm är max med den längden. Ungefär, 25m/s kolvhastighet.
Det enda som ger hög effekt är stor kolvarea.

Slaglängden spelar inte så stor roll. Mer slag, mer volym, lägre varvtal. Summa sumarum, ingen effektökning. Dock en vridmomentökning.

Kolla in MC ventiler med 5mm skaft, då har ni ventiler som hänger med i varvtal i alla fall.
Men alltså effekt är väll vrid x varv, så får man upp vridet på givet varv så blir det ju mer effekt? å andra sidan ger väll varv mer än vrid om du bara får ändra på det ena så att säga.
Problemet är att det inte går att varva hur mycket som helst. Kolvhastigheten sätter stopp.
Annars skulle det enklaste vara att varva mer bara, precis som du säger. 30'-40'k, det skulle bli kul ljud det...... :wink:
Skriv svar