USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!

Inlägg av Karl Buchka »

Om min och brorsans B8444s 242a är longloppsbygget så får väl detta klassas som en spurt. Har varit sugen på ett lite enklare projekt som inte behöver vara så jävla genomgånget.

Receptet är följande:

1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar

Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.

Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.

Objektet i fråga.
Bild

Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Bild

Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Bild

Testpassning.
Bild

Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Bild

Nya motorfästen.
Bild

Lackat motorrum.
Bild

Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
Bild

T5 med adapterplatta.
Bild

Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Bild

Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Bild

Bild

Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
Bild

3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Bild

Sävardump.
Bild

Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Bild

Bild

Rostfri växelspak med acetalknopp.
Bild

Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
Bild

4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Bild

Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Bild

Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Bild

Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Bild

Bild

Bild

Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
Bild

Bild

VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Bild

Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Bild

Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Bild

Så här ser det ut i dagsläget.
Bild

Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.

Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#
Senast redigerad av Karl Buchka den tor sep 24, 2015 6:47 am, redigerad totalt 5 gång.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av blackadder »

Vilket hantverk! Allting ser ju superproffsigt ut!

Bra jobbat!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av jonas landin »

Riktigt fint "snabbygge"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av NiclasA »

satans så fint:)
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av philleee »

Vad har du för tryck på dem fjädrarna? Bra pris på dem men ser inte på deras hemsida.

Edit: googlade och hittade! 63kg vid 28mm om jag förstår det rätt, inspänd ca32kg 38mm
Senast redigerad av philleee den lör dec 14, 2013 4:18 pm, redigerad totalt 3 gång.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
JacobH
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 05, 2011 12:02 pm

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av JacobH »

Gillar din definition av snabbygge, "som inte behöver vara så jävla genomgånget" ;) Antar att detta bygge också stannar i USA tyvärr och vi aldrig får se det i Gbg...

Riktigt snyggt med laddtryckstyringen! Egen ide eller? Gillar när lösningar integreras i orginallayouten så att det inte syns att de är ombyggt.

Lycka till med bygget så hoppas vi på många uppdateringar under jul :D

// Jacob (CFS11)
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Mattias-M »

mina herrar, ni är genier.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av mattias »

Fräsigt! det är rätt ok "normal nivå" på bygget. :)

Jag antar att du återanvänt nån gammal box du byggt själv, för idag kan du köpa den färdig med drivsteg som klarar peak-and-hold (spridarna är låg-ohmiga) och få bättre kontroll på låg-lasten, hör av dig om det är nåt jag kan lösa.

Det ska bli intressant att höra hur triggermönstret du fräst fungerar, jag har provat samma sak på min B230 och där släpar tändningen något på högre varv beroende på avståndet mellan givare och tänder, mer avstånd mer eftersläp. Med original svänghjul med hål istället för frästa "dalgångar" så var det förstås inte så, och det har inte med polariteten på givaren att göra om någon misstänker det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av mickeidiket »

Fint!
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Tackar och bockar, killar!

philleee, trycket låter bekant. Minns tyvärr inte exakt.

Jacob, japp, denna blir också kvar i USA. Laddtrycksreglering är eget påhitt. Håller med om att det är roligt när det inte ser modifierat ut. Har inga extramätare i kupen. Är ute efter lite "sleeperstuk".

Mattias, det är en gammal box. Byggde den dock inte själv. Uppskattar att den såldes någon gång 2005-2006. Peak and hold hade varit fint, men i nuläget nöjer jag mig med mättade drivare. Har redan dragit sladdar till en kamgivare och kör Dual Output på tändspolarna. Kan vara intressant att gå över till aktiv strömbegränsning när jag får för mig att gå över till sekventiell tändning.

Intressant det du säger om triggermönstret. Ska se till att undersöka eventuellt tändsläp när motorn är igång. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Grusbusen »

Tjusigt busbygge :thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Ni e duktiga pågar :) Kul ideer!!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha!

Klabbe, hur fan blir det med din och brorsans 242a? :)

Laddtrycksröret till insuget ligger precis över batterihyllan. Fick köpa hem ett batteri modell mindre. Blev ett Odyssey PC680 till rena vrakpriset.

Bild

Provade på lite titan och inconelsvetsning häromdagen. Inte helt lätt, men resultaten var helt klart över förväntan.

Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av blackadder »

Om man ska gå efter gaskåpan verkar det gå åt lite gas. Hur är det att svetsa i? Som aluminium?
pajsarn
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: ons jan 28, 2009 6:57 pm
Ort: Växjö, Småland

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av pajsarn »

Jag ser att du har svetsat i blocket där balansaxelgrunkan satt förut.
Funkar det bra?

Är det under insuget?
Skriv svar