Ännu en OM606 marodör med visioner.

En plats för olje-brännare!
Sami-B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jul 24, 2013 10:27 am
Kontakt:

Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Sami-B »

Tjohej.
Imorgon ska jag hämta följande:
OM606.96x,
BMW 320 diesellåda (6-växlad),
ACE 3-skivig koppling,
Holset hx 52,
8mm Dieselmekenpump.

Och jag är väntar redan ivrigt på att få sätta igång :p
Så.. Tanken är att den ska sitta i något för mer eller mindre dagligt bruk, (lutar åt w124 eller w201). Men kanske stoppar i den i den något småfuktiga w123an som ändå står i vägen.
Men hur är det att köra med den kopplingen? går det smyga iväg med en sådan? (http://bakaxel.se/tryckplatta-ace-racin ... kivor.html)
Och innan jag stoppar i spisen i något, är det något annat jag bör se över först? Vad tål t.ex Stakarna i en 96x?
Vill ha något som håller åtminstone 2000mil, så det behöver inte vara någon 5sec bil. 3000Hk räcker för mig :p (ironi)
Och vilken bakaxel ska jag jaga fatt i? Eller rättare sagt, finns det någon w124 eller w201 som har en lämplig bakaxel?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Sami-B den lör jan 04, 2014 8:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sami-B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jul 24, 2013 10:27 am
Kontakt:

Re: Ännu en OM606 marodör.

Inlägg av Sami-B »

Just det ja, vad ska man ha för förpump/pumpar? Har för mig att jag läste om någon som körde med en Holly pump för fugge. Jag sitter på en sådan, vet inte hur stor den är men den är blå :p
Wmyren
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 19, 2013 6:21 pm

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Wmyren »

Kopplingen blir nog svår å smyga iväg med allt eller inget, jag kör sachs 765 6-puck,fjädrande sinterlamell. Funka på 603an så hoppas det funkar nu med. Förpump borde du köra Holley black, de brukar lira fint. Mvh
Bygger driftingbil. W201 OM606 Superturbo
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av per a »

jag körde en sommar med 2skrivit tilton på gatan. bil köer, även små bilköer =döden.
nu kör jag stum sinterlamell dubbelmassehjul med original tryckplatta på om605
mvh
Sami-B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jul 24, 2013 10:27 am
Kontakt:

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Sami-B »

Tänkte montera 8mm pumpen, men fattar inte vart nollan är.
Har tagit bort vakumpumpen, men såg ingen markering där, har även lossan pluggen som sitter i sidan på pumpen, och vevat tills jag fått fram ett spår i den triangelliknande mojängen där inne, är jag rätt då?
Mvh
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Bassek »

Du ska se ett gradstreck på svängdämparen och ha ett verktyg i pumpen mot "strecket" om det är samma som på en om602. kommer ej ihåg säkert men någonstans 15grader etdc
MVH Basse

ps det är ganska trångt på 602:an att se markeringarna på svängdämparen iallafall
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av dsimila »

Gör ett verktyg som håller spåret i läge medan du monterar pumpen, annars är det svårt.
Sami-B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jul 24, 2013 10:27 am
Kontakt:

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Sami-B »

Ja, fick order av Per A att skaffa ett sådant (Art no. 601 589 0521 00)

Då kommer vi till nästa punkt då. Vad ska jag ha för snurrbo? En bekant har en ny BorgWarner S300SX till salu. Den verkar väll ganska lagom?
Har annars tillgång till lastbilsturboagg. Men antar att det blir väldigt sent ladd då. (beror givet vis på hur "för stor" den är)
Kanske är någon som har något lämpligt agg till salu?
Kritztw
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 01, 2014 5:32 pm

Re: Ännu en OM606 marodör med visioner.

Inlägg av Kritztw »

Ang. Det hära att låsa pumpen, lättas är väll att ta en 11mm borr och skära ett snitt med rondellen och sen dra in de i hålet på pumpen ? tog ca 3 min för mig å blev perfekt, tändningen ligger ca 15grader då sträcket är mitt i hålet, sen är det bara finjustera på den där 8mm skallen vid blocket å pumpen, den ska gå precis lite ruckigt på tomgång då får du den vass !
Skriv svar