242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Bygget fortskrider i glaciärtakt som vanligt. Jag har fått ett jobb på USA:s västkust som är tar mycket tid men jag åkte tillbaka till verkstan över jul och nyår så det blev några timmar ändå.
Monterade ihop startmotorn och fäste den i svepet på rätt ställe:
På senaste tiden har jag och brorsan ledsnat en hel del på det befintliga golvet och rambalkarna. Det är i praktiken omöjligt att få någon vettig uppfattning on vridstyvheten i chassit förrän bilen nästan är klar och man mäter styvhetsvärdet. Dessutom blir det rätt fult att försöka lappa ihop någon slags halvblandning av ny och gammal plåt. Det fanns bara en utväg; rörram för hela slanten.
Jag knådade ihop ett koncept i CAD som såg vettigt ut och körde först med solidworks inbyggda FEM paket så det skulle gå fort att iterera.
Golvet är helt i fyrkantsprofiler av varierande jänkedimensioner, de runda rören är en blandning av sömlösa 1.75", 1.5" och 1" diameter
Här är en skärmdump från en tidig version av modellen:
Bild från solidworks inbyggda FEM lösare:
"Fulanalysen" i solidworks gav tillräckligt bra resultat för att börja bygga ramen. Just nu håller jag på att bygga en förfinad modell i ett mer kompetent FEM paket som kommer ha med hjulupphängning och alla svetsade plåtdetaljer.
Började kapa:
Bägge halvorna av golvramen punktsvetsade och grovt placerade på bordet:
Lade på drivlinan och karossen för att kolla hur det skulle se ut:
Monterade ihop startmotorn och fäste den i svepet på rätt ställe:
På senaste tiden har jag och brorsan ledsnat en hel del på det befintliga golvet och rambalkarna. Det är i praktiken omöjligt att få någon vettig uppfattning on vridstyvheten i chassit förrän bilen nästan är klar och man mäter styvhetsvärdet. Dessutom blir det rätt fult att försöka lappa ihop någon slags halvblandning av ny och gammal plåt. Det fanns bara en utväg; rörram för hela slanten.
Jag knådade ihop ett koncept i CAD som såg vettigt ut och körde först med solidworks inbyggda FEM paket så det skulle gå fort att iterera.
Golvet är helt i fyrkantsprofiler av varierande jänkedimensioner, de runda rören är en blandning av sömlösa 1.75", 1.5" och 1" diameter
Här är en skärmdump från en tidig version av modellen:
Bild från solidworks inbyggda FEM lösare:
"Fulanalysen" i solidworks gav tillräckligt bra resultat för att börja bygga ramen. Just nu håller jag på att bygga en förfinad modell i ett mer kompetent FEM paket som kommer ha med hjulupphängning och alla svetsade plåtdetaljer.
Började kapa:
Bägge halvorna av golvramen punktsvetsade och grovt placerade på bordet:
Lade på drivlinan och karossen för att kolla hur det skulle se ut:
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 07/14 - Rörram
Detta har jag anat Kul med uppdatering här också!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 07/14 - Rörram
Jaha, här har det inte hänt mycket. Som vanligt.
Både jag och brorsan jobbar i Kalifornien (västkusten) så det är svårt att meka när bilen står i Massachusetts (östkusten).
Trots att bygget stått still så har vi inte varit sysslolösa. Har halkat in på diverse idiotprojekt. Främst Lemons racebilar.
Den ena bilen är en cabbad Toyota MR2 med Kawasaki Ninjamotor i passagerarsätet och den andra är en E36a med 5.7L V8 och Cadillac Brougham-tema.
Nu med julledigheten fick vi ändå lite tid och tillfälle att meka 242a.
Lyfte lite på karossen och holkade ur insidan på sparklådorna.
I och med att vi använder om huvudbågen och framsträvorna så fick det smidas ihop ett par boxar som erhåller den gamla burhöjden.
Skruvade ihop motor, sprängkåpa, kardanrör och växellåda. Lyckades också baxa upp hela drivlinan i rätt höjd och läge.
Karossen på plats (provisoriskt). Sömmen under sparklådan är linjerad med bordets yta, dvs bilens lägsta punkt.
Golvsträvor. Var lite i valet och kvalet om de skulle linjera med ovan- eller undersidan golvbalkarna. På undersidan blir det mycket enklare att bygga plangolv.
Framvagnsbalk.
La till en liten krök runt bakdiffen. Blir en liknande på andra sidan så småningom.
Blev några intressanta lägen med svetsen. Saknar dessutom knapp på slangpaketet. Blev ofta att jag fick köra pedalen medans brorsan höll i brännaren.
Fyra nya framsträvor. De kommer djävulskt nära motorn. Topparna får nog smaka lite vinkelslip så småningom.
Detta är nog det pissigaste röret i hela ramen. Vinklade notchar i ett böjt rör som låg an i mitten på en vinklad böj.
Städat och klart.
Det blir allt för denna gången. Till sommaren ska vi flytta hela bygget till en ny garageplats i Kalifornien. Då blir det mer regelbundet mekande. Har varit ganska less på bilen i en lång stund, men nu har det släppt. Ska bli skitskoj att komma igång på riktigt.
Både jag och brorsan jobbar i Kalifornien (västkusten) så det är svårt att meka när bilen står i Massachusetts (östkusten).
Trots att bygget stått still så har vi inte varit sysslolösa. Har halkat in på diverse idiotprojekt. Främst Lemons racebilar.
Den ena bilen är en cabbad Toyota MR2 med Kawasaki Ninjamotor i passagerarsätet och den andra är en E36a med 5.7L V8 och Cadillac Brougham-tema.
Nu med julledigheten fick vi ändå lite tid och tillfälle att meka 242a.
Lyfte lite på karossen och holkade ur insidan på sparklådorna.
I och med att vi använder om huvudbågen och framsträvorna så fick det smidas ihop ett par boxar som erhåller den gamla burhöjden.
Skruvade ihop motor, sprängkåpa, kardanrör och växellåda. Lyckades också baxa upp hela drivlinan i rätt höjd och läge.
Karossen på plats (provisoriskt). Sömmen under sparklådan är linjerad med bordets yta, dvs bilens lägsta punkt.
Golvsträvor. Var lite i valet och kvalet om de skulle linjera med ovan- eller undersidan golvbalkarna. På undersidan blir det mycket enklare att bygga plangolv.
Framvagnsbalk.
La till en liten krök runt bakdiffen. Blir en liknande på andra sidan så småningom.
Blev några intressanta lägen med svetsen. Saknar dessutom knapp på slangpaketet. Blev ofta att jag fick köra pedalen medans brorsan höll i brännaren.
Fyra nya framsträvor. De kommer djävulskt nära motorn. Topparna får nog smaka lite vinkelslip så småningom.
Detta är nog det pissigaste röret i hela ramen. Vinklade notchar i ett böjt rör som låg an i mitten på en vinklad böj.
Städat och klart.
Det blir allt för denna gången. Till sommaren ska vi flytta hela bygget till en ny garageplats i Kalifornien. Då blir det mer regelbundet mekande. Har varit ganska less på bilen i en lång stund, men nu har det släppt. Ska bli skitskoj att komma igång på riktigt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Ser svin bra ut!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Grymt saknad tråd
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Tur att ni har sparat tärningen superkul med uppdatering!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Tackar! Tärningarna kommer sitta kvar i alla fall tills bilen körs första gången. Det började som ett skämt men de har suttit där så länge att de måste hänga med. De är fulla med slipdamm och WD-40 och de flesta prickarna saknas, lär ju inte bli bättre bär bilen är klar.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Impregnera dom med flamskyddmedel så dom inte stryker med... det vore ju synd!
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
kollade lite efter denna tråden för ett tag sen utan resultat. men den låg nog ett par sidor tillbaka eftersom den inte rörts på ett år
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Underbart att ni är tillbaka kul att se uppdateringen med chassiet, allting blir både enklare och lite krångligare samtidigt
Grattis till jobbet får man väl säga då
Grattis till jobbet får man väl säga då
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Lite nya bilder. Jag och brorsan har packat ihop hela bygget så det kan fraktas ut till Kalifornien. Snart blir bilen nära till hands!
Pallade upp bilen och chassisbordet på tvåpelarlyften:
Demonterade bordsbenen:
Började surra fast grejor som ska med.
Stoppade i en av extramotorerna. Har två motorer till men de får gå med ett eget lass vid annat tillfälle.
Uppskattade CGet med hjälp av pallbockar, gamla fjädrar och en tumstock.
Stuvade ner en massa delar i plastbingar.
Flyttfirman dyker upp nästa vecka någon gång. Det ska ta två veckor att transportera. Har anlitat en firma som kör ut Shelby Cobra replikor. De har ett specialanpassat släp med inbyggd travers, så vi slipper böka med lastbryggor eller gaffeltruckar.
Har också fått hem en uppsättning groteska NASCARbromsok från Performance Friction. De är såpass stora att brorsan kan ha dem som hatt.
Pallade upp bilen och chassisbordet på tvåpelarlyften:
Demonterade bordsbenen:
Började surra fast grejor som ska med.
Stoppade i en av extramotorerna. Har två motorer till men de får gå med ett eget lass vid annat tillfälle.
Uppskattade CGet med hjälp av pallbockar, gamla fjädrar och en tumstock.
Stuvade ner en massa delar i plastbingar.
Flyttfirman dyker upp nästa vecka någon gång. Det ska ta två veckor att transportera. Har anlitat en firma som kör ut Shelby Cobra replikor. De har ett specialanpassat släp med inbyggd travers, så vi slipper böka med lastbryggor eller gaffeltruckar.
Har också fått hem en uppsättning groteska NASCARbromsok från Performance Friction. De är såpass stora att brorsan kan ha dem som hatt.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Den lockade fram lika mycket skratt som en tyrolerhatt....
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Det är en vacker motor, jag gillar den skarpt!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- flubber_323
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis jan 27, 2015 3:55 pm
- Ort: Falun
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Grymt bygge! allt ser riktigt proffsigt ut! snygga svetsar!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram
Tack ska ni ha!
Nu är bilen framme i Los Angeles. Blev lite krångel att få schemat med flyttfirman att klaffa, men det gick till slut.
Var smidigt som fasen att lasta av. Tror inte det tog mer än 90 minuter från och med att lastbilen dök upp tills att bilen stod på sin plats.
Gött att bilen äntligen är i närheten! Nu behöver vi inte boka flygbiljetter innan vi kan meka.
Fräste klart urtrampsfästet också.
Ska vara 106g enligt CADen. I nuläget väger den 115g. Tror radiekompensering var dålig så den blev lite tjock.
Nu är bilen framme i Los Angeles. Blev lite krångel att få schemat med flyttfirman att klaffa, men det gick till slut.
Var smidigt som fasen att lasta av. Tror inte det tog mer än 90 minuter från och med att lastbilen dök upp tills att bilen stod på sin plats.
Gött att bilen äntligen är i närheten! Nu behöver vi inte boka flygbiljetter innan vi kan meka.
Fräste klart urtrampsfästet också.
Ska vara 106g enligt CADen. I nuläget väger den 115g. Tror radiekompensering var dålig så den blev lite tjock.