Spyder VX
Re: Sv: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Tycker själv det har gått fort. Ang bågen så sitter den med ytterligare 2 bult framför röret som man inte ser på bilden. Sen är inte all förstärkning runt fästet klart.
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Då lär det inte bli några skrap vid bulorna.mejseln_ skrev:Som den står på bilden så har jag nästan 150mm markfrigång. Kommer landa runt 140-160mm när den är klar.
Re: Sv: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Ne jag hoppas att jag ska klara mig
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Efter ca 5 veckors väntetid så fick jag äntligen mina dämpare från rallydesign /> nu kan chassit och hjulupphängningen äntligen göras klar />
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Börjat med stötdämparfästen på ena sidan i bak.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Fått dit alla stötdämpare och bilen fick även luftas lite utomhus medans en snabb städning gjordes.
Modifierade även en Volvo 740 elcentral och monterade i tunneln. Blir en lucka i sidan på tunneln så jag kommer åt säkringar och reläer.
Modifierade även en Volvo 740 elcentral och monterade i tunneln. Blir en lucka i sidan på tunneln så jag kommer åt säkringar och reläer.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Då va det dags för en liten uppdatering.
Började med att göra en snabb Corner-weight på bilen och då visade det sig att jag skulle hamna en bit över 60% bak på bilen och det känns ju inte helt rätt så efter många funderingar och mycket huvudbry så bestämde jag mig för att byta drivlina till ett lättare alternativ.
Valet föll på volkswagen RP motor. Dom som inte är så insatta i vad det menas så är det en 1,8 liters 8 ventils motor med 9,0:1 i kompression och kommer passa bra då jag kommer köra turbo på den. Växellådan blir en 5 växlad 02A låda från en Passat.
Så har byggt en helt ny bakdel på bilen som ser likadan ut som den andra men med ändrade mått för att passa drivlina och bakvagnen. Bakvagnen blir fortfarande De-Dion med fyrlänk och tvärstag.
Har även planerat för andra bromsar. Bak blir det 256x10mm skivor med bromsok från Volvo V40 och fram 256x20mm skivor med bromsok från vw Passat.
Även blivit ändringar om fälgstorlek. Nu blir det 15 eller möjligtvis 16" hjul.
Lite bilder nu då.
Började med att göra en snabb Corner-weight på bilen och då visade det sig att jag skulle hamna en bit över 60% bak på bilen och det känns ju inte helt rätt så efter många funderingar och mycket huvudbry så bestämde jag mig för att byta drivlina till ett lättare alternativ.
Valet föll på volkswagen RP motor. Dom som inte är så insatta i vad det menas så är det en 1,8 liters 8 ventils motor med 9,0:1 i kompression och kommer passa bra då jag kommer köra turbo på den. Växellådan blir en 5 växlad 02A låda från en Passat.
Så har byggt en helt ny bakdel på bilen som ser likadan ut som den andra men med ändrade mått för att passa drivlina och bakvagnen. Bakvagnen blir fortfarande De-Dion med fyrlänk och tvärstag.
Har även planerat för andra bromsar. Bak blir det 256x10mm skivor med bromsok från Volvo V40 och fram 256x20mm skivor med bromsok från vw Passat.
Även blivit ändringar om fälgstorlek. Nu blir det 15 eller möjligtvis 16" hjul.
Lite bilder nu då.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Har fått beställt lite grejor från rinkaby rör till bilen
Blev 6m elförzinkade rör i 35x1,5mm dimension som ska användas till kylsystemet då kylaren kommer ligga i fram.
Blev även ett gäng svetsböjar som kommer användas till grenrörsbygget.
Blev också några silikonböjar från do88.se
Så till helgen hoppas jag att kylsystemet blir klart
Blev 6m elförzinkade rör i 35x1,5mm dimension som ska användas till kylsystemet då kylaren kommer ligga i fram.
Blev även ett gäng svetsböjar som kommer användas till grenrörsbygget.
Blev också några silikonböjar från do88.se
Så till helgen hoppas jag att kylsystemet blir klart
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
I made new intake for this engine. Maybe you would also like to have it? Throttle response is awesome.
For the new intake I recommend double carb intake flange. Original intake is not very good.
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p ... ctionID=46
Just weld or bolt up plenum.
For the new intake I recommend double carb intake flange. Original intake is not very good.
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p ... ctionID=46
Just weld or bolt up plenum.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
That intake looks wery nice. But my budget don't allow a intake like that for the moment.
Just curiuos, what would a intake like that cost?
Just curiuos, what would a intake like that cost?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Hej riktigt trevligt bygge, Hur gör du med växellänkaget mot 02A lådan?
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Re: Sv: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Tack. Ang vxllänkaget så har en kollega svetsat om aluminiumhuset som sitter mot lådan där axeln går ner. Så nu kommer vajrarna framifrån istället för bakifrån. Har dock ej löst än så att rätt växel hamnar på rätt plats :-/ men hoppas att göra det i helgen. Då kommer det även bilder på alltihop.
Sent from my LT25i using Tapatalk
Sent from my LT25i using Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Du får lägga upp en bild på modden av växellådan [WHITE SMILING FACE]
Håller själv på med spakstället till min mittmotor golf.
Skall du köra med insprutning på motorn? Det borde ju gå att köra med topp och insug från en g60 men de kan vara lite bökigt att få tag i. Annars kan man modda ett gti8v insug.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Håller själv på med spakstället till min mittmotor golf.
Skall du köra med insprutning på motorn? Det borde ju gå att köra med topp och insug från en g60 men de kan vara lite bökigt att få tag i. Annars kan man modda ett gti8v insug.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Kommer bilder vilken dag som helst
Kommer köra insprutning men eftersom jag inte är insatt i mappning och sånt så kommer det bli ett komplett sprut från Audi 2,0E och ett egen insug i svartstål till en början för att göra det enkelt.
Kommer köra insprutning men eftersom jag inte är insatt i mappning och sånt så kommer det bli ett komplett sprut från Audi 2,0E och ett egen insug i svartstål till en början för att göra det enkelt.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Då har jag fått punktat ihop hela växelmekanismen idag. Blev VW Passat växelspak och vajrar. Massa hemsmide och även ombyggnad av växelmekanismen på lådan så vajrarna kommer snett framifrån istället för bakifrån.
Givetvis blev det lite bilder />
Som du ser Danne_jmk så har jag helt enkelt kapat av aluminiumhuset och sen vridit ovandelen ungefär 90 grader och svetsat ihop det igen.
Givetvis blev det lite bilder />
Som du ser Danne_jmk så har jag helt enkelt kapat av aluminiumhuset och sen vridit ovandelen ungefär 90 grader och svetsat ihop det igen.