Sugmotor 1300cc

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Sugmotor 1300cc

Inlägg av ingesjo »

Hej har följande motor som ska få lite extra hkr någon gång i framtiden.
Det är en gammal Engelsk maskin med 3 lagrad vev (Triumph), redan där säger nog en del av er stopp och belägg :doh:
Men det är en trevlig liten symaskin så jag jobbar nog vidare med den, bla den låga vikten på motorn gör den intressant...
Utrymmet där den sitter är begränsat oxå.
Block o topp i gjutjärn.
Just nu är det mesta renoverat och motorn är fungerande (körandes och jag gissar på ca. 80hkr).
Följande är gjort:
Blocket borrat
Nya kolvar
Veven slipad och balanserad med svänghjul och tryckplatta inkl. remhjul och kamdrev..
Toppen renoverad av mig själv med nya ventiler och mirafrästa säten.
Alla slitdelar bytta såsom oljepump, kamdrivning, kam, lyftare, renoverade vippor etc. etc.
Följande motordata som gäller nu... (blir lite konstiga mått ibland då allt är omräknat från Tum)
Volym förbrännings rum 37,6 cc
Volym topp-packning 4,48 cc
Volym Kolvtopp / block 1,20 cc
Total volym förbrännings rum ink packning och kolv/block = 43,7 cc
Vevaxel slag 76 mm
Block borr 74,72 mm
Slag och borr ger detta 333,26 cc / Cylinder = 1333 cc motor
Beräknat kompförhållande 43,7+333,26 / 43,7 = 8,6 :1
För att öka kompförhållande till 9,6:1 behöver toppen troligen planas av 1,5 mm.
Ventil in 36,35 mm
Ventil ut 29,72 mm
Toppen har Okänt flöde troligen ganska dåligt.
En Orginal topp har max 90 CFM för inlet och det som är gjort nu är bara en liten renslipning.
Var väl inte den vackraste gjutningen tyckte jag
Okänt data för outlet.
Kamaxeldata:
Inlet timing 36-74
Outlet timing 58-34
Duration 290
Lyft 7,44 mm
Ventil spel 0,36 mm
Vipp utväxling 1,5:1
Beräknat max lyft för ventil 1,5 x (7,44 - 0,36) = 10,62 mm.
Tändningen är elektronisk och mapp-bar (Accu spark stealth , med split ny fördelare)
Avgasgrenrör 4-2-1 Tyvärr har jag inte alla data för detta i dag då jag sitter 100mil från bilen
Förgasare 2x Weber 40 med korta insugsrör (runt 80mm) och 30 i halsring + 50mm lång tratt (mäter detta nogare nästa gång jag är hemma)
Frågan är då vad bör göras mer med denna motor för att nå ca. 100-110 hkr?
Jag har redan varit i kontakt lite löst med mr. Cox ang. toppen, men tyvärr jag är alltid ute och flyger och far, så det blir ingen tid över för att slutligen ta tag i det hela..
Är kombinationen ovan något man kan arbeta vidare på?
Är min gissning på 80hkr i dagsläget rätt - möjlig?
Frågan är då vad bör göras mer med denna motor för att nå ca. 100-110 hkr?
OBS om jag gjort några beräknings fel ovan så rätta mig gärna

Ha det gött