Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Osäker på om det är nyare eller äldre kaross, men samma fram till -91 -92 eller nåt.
Har i alla fall tagit delar från den till en -91 och där var allt lika i alla fall.
Sen en bit in på -90talet blev det en helt ny kaross.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Cpt Tuttle »

Då är det den nya...bra att veta!
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

En bild på kärran sista svängen innan vintervila.
Syns något bättre på den här bilden hur bra 295'orna passar.

Bild

Sorry för kvaliten, fotat med telefonen.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av TomKorkeakoski »

Ser riktigt rå ut
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Har nu äntligen fått tid att kolla på Passat kuggstången.
Kan inte bli mycket bättre än vad denna blir.
Passatens kuggstång har ca 590 mm mellan de inre lederna
och Commodoren har ca 605 mm mellan de inre/parallelstagets leder.
Så får man bara kuggstången på samma höjd och samma mått från balken som original styrstag, så borde denna bli helt perfekt, utan bumpsteer.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Daniel-635 »

Det låter som att Passatens kuggstång kommer passa din bil bra.

Försök att sätta kuggstången så långt fram om det bara går, med styrstagen pekandes bakåt när hjulen står rakt.
Annars kommer innerhjulets länkage bli väldigt utsträckt vid fullt utslag, så att det finns risk att det knäar över på fel håll.

(Paralellstaget rör ju sig framåt när man styr, så att med snäcka finns inte det problemet)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Anders_Karlsson »

[quote="Daniel-635"](Paralellstaget rör ju sig framåt när man styr, så att med snäcka finns inte det problemet)[/qoute]

Nja...

På Opel Commodore A/Rekord C sitter styrarmarna på snäckan och Pitmanarmen framåt, så när man svänger borde paralellstaget flytta sig bakåt lite grann.
Rekord C har ganska långa styrarmar ute vid spindeln och ungefär fyra rattvarv mellan fulla rattutslag.
Commodore A har lite kortare armar ute vid spindeln och längre på snäckan och Pitmanarmen, sen är det nog annan utväxling i snäckan också.
På vissa modeller sitter det en styrdämpare på paralellstaget, hade det på en -70 coupé som jag ägde.

Jag mixtrade en hel del med styrningen på min Rekord C, testade kuggstång från Golf 2 och diverse ihopplock med snäcka och grejer.
Det funkade bra med kuggstången när jag hade fyrcylindrig motor i bilen, när jag stoppade i sexan blev det lite tungt att ratta.
Testade med snäcka och korta yttre styrarmar, då fick jag snabb styrning men dålig rattåtergång, troligen pga att det knäade över som sagt.

Har sett i din BMW-tråd att styrarmen på snäckan är riktad bakåt så där borde det ju bli som du skriver att staget rör sig framåt.

Båda varianterna verkar ju funka iofs, jag kör bana med min Commodore B och det funkar hur bra som helst med original styrning. Kanske inte den rappaste och mest precisa styrningen som finns, men den är följsam och smidig. Ca 3 rattvarv mellan fulla rattutslag.
Ingen bumpsteer att tala om, däremot lite nervös styrning när man kör på spårig landsväg men det beror på lågt ET och toe-out.

Husse1: Jag tror också på Passatens kuggstång, gör infästningarna justerbara till en början och testa lite olika placering. Det går ju även att göra distanser så du kan flytta ut de inre styrlederna lite ifall det skulle behövas.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Är ju egentligen nöjd med originalstyrningen, både vad det gäller styrrespons samt tyngd att ratta (med en Rekord E2 ratt).
Men mitt problem är platsen, har fått svetsa om åttans och sjuans rör på vänster headers för att få plats, med ett mindre bra resultat vad det gäller tömning av avgaserna på åttans cylinder.
Så varför jag funderar på kuggstång är ju dels pga ovanstående samt dels för att få servo.
Men det var kanonbra att ni nämnde detta med placeringen av stången i längsled, för jag hade totalt missat detta med att paralellstaget flyttar sig något vid styrning.
Det mindre bra med detta däremot, är att jag måste något bakåt med kuggstången och jag har redan fått kapa lite i oljetråget.
Nu måste jag nog kapa ytterligare något i tråget OM jag inte kan flytta tillbaka hela drivlinan något.
Men kan jag flytta tillbaka drivlinan ca 30-40mm vinner jag flera fördelar:
1. Behöver inte svetsa om tråg.
2. Får bak tyngdpunkten lite till, vilket behövs för fästet.
3. Det bästa är (om jag kan flytta bak drivlinan) att jag slipper göra en ny kardan, då den blev ca 30mm "för kort" efter byte av låda av annan typ.
Så ska ur med maskin och låda nu och mäta lite så får vi se hur det blir.

Sen har jag även fått ett superbra tips ang. bromsar fram på bilen. Det blir framok från tidiga BMW 7-serie med E23 kaross.
Dessa har fyrkolvsok med 40mm kolvar och i stort samma fysiska mått som originaloken, t.om bulthålen har samma mått.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Daniel-635 »

Aha, Opeln har "bakvänd" länkning på parallellstaget :idea:
Nåja, det väckte ju några tankar, vilket var huvudsaken :wink:

Bromsoken du söker verkar finnas för två olika tjocka skivor.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... fg=05&hl=1
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Ja, det är 22mm skivor fram till 09/82 och sedan 25mm skivor från 10/82.
Tror det är de äldre oken till 22mm skivor jag ska ha.
Vad jag kan se är det bara detta som skiljer, övriga mått är lika.
I vilket fall riktigt billiga för att få lite bättre bromsar.
Utbytes ok för 1600 styck ut till kund.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Hittat nya bakljus som jag tror kan bli rätt OK.
Bild
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Hmm, vilket gigantiskt bildformat det blev. Märkligt!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Bild

Sent ska syndaren vakna.
Hoppas hinna det viktigaste innan all snö är borta och bilen ska ut.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Bara för att ha slängt i nya lager mm i maskin, detta för att kunna bränna lite gummi på vårat årliga springmeet, utan att vara rädd för motorskott.
Så rasar givetvis växellådan efter knappt ett cruisingvarv.
Så det blev ingen bra start på säsongen,.
Men skam den som ger sig, nu är lådan renoverad och väntar bara på ledig dag för montering.https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 346&type=3
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Nu lite nya bakljus mm.
Var länge sedan jag skrev här.
Men bilen är i allafall färdig besiktad.
Fyllde 50 år nu i årsskiftet.

https://s.amsu.ng/Ss8i0QRA689N
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar