Minitest: Volvos blå svetsprimer

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Minitest: Volvos blå svetsprimer

Inlägg av Torbo »

Cpt Tuttle skrev:Volvos blå svetsprimer är ju en produkt som verkar hett omdebatterad på olika forum på nätet, allt ifrån världens räddning till totalt värdelös överskattad skit som inte funkar alls verkar vara folks åsikter... Men hur många har EGENTLIGEN utvärderat funktionen på den? Jag beslutade mig att ett litet test ju kunde vara på sin plats...
Januari 2007 tog jag en helt ny plåtbit och beslöt mig att prova med lite olika konfigurationer...

Bild
Mitten har som synes varit helt omålad... Medans sidorna målats med den. Sedan dess har den hängt utomhus och alltså varit utsatt för väder och vind... Mitten har ju rostat rätt duktigt som synes...

Bild
Baksidan då? Ja, den är målad...till hälften jämfört med framsidan för att kolla om rost från baksidan är något som kan slå igenom på framsidan...litet sidoexperiment mest... För att se om nån skillnad märks.

Bild
Resultatet efter en tvätt är ju än så länge upplyftande, det är en skarp gräns som synes och ingen rost... Den ena sidan är slipad som synes medans den andra inte är det... Märks ingen skillnad, NU, men givetvis har all färg bättre chans att fästa på ett preparerat underlag...

Som synes är den iaf. inte HELT värdelös...

Men det här testet är ju inget speciellt... Att en bil ska klara att stå ute i 1,5 år och utsättas för väder och vind är ju rena självklarheterna...
Dags för etapp 2 av testet med andra ord...

OBS!
Nu vill jag INTE höra några spydiga kommentarer bara för att färgen är från Volvo!
Märkesfanatiker hit eller dit kan ta och hålla igen för tillfället.
Det är denna svetsprimer jag blivit rekommenderad och därför köpt...
Tror ni att svetsprimer nån annanstans ifrån är bättre, köp den, och testa den gärna själv.
Bra! Dette var interessant! Det er sånt som holder liv i forumet!
antote
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 18, 2012 9:48 pm

Re: Minitest: Volvos blå svetsprimer

Inlägg av antote »

Cpt Tuttle skrev:Dags för etapp 2 av testet med andra ord..
Hur har det gått?
Anders
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Minitest: Volvos blå svetsprimer

Inlägg av Robert Markström »

Om ni har haft problem med att få tag i denna mirakelfärg kan jag dela med
mig av en länk.

http://vp-autoparts.com/main.aspx?page= ... no=1161816
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: Minitest: Volvos blå svetsprimer

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Jo men man får väl rostskyds behandla överlapsfogar .....använda sig av tunn flytande kapilär efekten mm...:-)
Skriv svar