Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: M535 -86 turbo projekt, Turbo beställd + kamaxel.
Sommarpuckarna på som gjorde att bilen såg ytterligare sunkigare ut.
Och så har Bussgods lyckats knäcka ytterligare en kamaxel som var rätt bra paketerat enligt mig.
Dessutom så la bränslepumpen av helt plötsligt, får ström så den är väl säckad, sen att lyckas hitta en inline pump i ödemarken är ju lätt
Nåväl, någon gång vänder väl turen.
Och så har Bussgods lyckats knäcka ytterligare en kamaxel som var rätt bra paketerat enligt mig.
Dessutom så la bränslepumpen av helt plötsligt, får ström så den är väl säckad, sen att lyckas hitta en inline pump i ödemarken är ju lätt
Nåväl, någon gång vänder väl turen.
Senast redigerad av ventonz den tor aug 21, 2014 6:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M535 -86 turbo projekt. Knäckt kamaxel, turbo i tullen
Då lever sharken igen, bytt bränslepump provisoriskt till en 044 kopia från biltema, dessutom glappade reläet men det är ordnat också, fungerar bra för dagens effekt hehe. Turbon har också anlänt och den var mumsich värre!! (notera snusdosan i snurran)
Fredag är det löning för mig så då får jag se vad som väntar då bonusen kommer och lite annat tjohej.
Gissar att jag får beställa det tråkigare som packningar och skit denna gång och få det ur världen så man kan börja med moroten.
Är dock på jakt efter en ny kamaxel och funderat lite över dbilas 282 eller 288 då jag inte lyckas hitta någon nyare catcam 284 utan de verkar bara göras 293 som lägsta duration nuförtiden
Vet någon hur mycket lyft m30b35 klarar utan att göra ventilurtag med plansvarvade kolvar + cooperring?
dbilas hade specificerat såhär.
Duration: : 288
Peak timing: : 112
Valve lift: : 10,9
Lift at TDC: : 2,1
Valve timing: : 32/76 - 76/32
Valve clearence: : 25/25
Catcams 293 hade max lyft 10.5 och vid ÖD 2.10 även dom.
Tacksam för svar
Fredag är det löning för mig så då får jag se vad som väntar då bonusen kommer och lite annat tjohej.
Gissar att jag får beställa det tråkigare som packningar och skit denna gång och få det ur världen så man kan börja med moroten.
Är dock på jakt efter en ny kamaxel och funderat lite över dbilas 282 eller 288 då jag inte lyckas hitta någon nyare catcam 284 utan de verkar bara göras 293 som lägsta duration nuförtiden
Vet någon hur mycket lyft m30b35 klarar utan att göra ventilurtag med plansvarvade kolvar + cooperring?
dbilas hade specificerat såhär.
Duration: : 288
Peak timing: : 112
Valve lift: : 10,9
Lift at TDC: : 2,1
Valve timing: : 32/76 - 76/32
Valve clearence: : 25/25
Catcams 293 hade max lyft 10.5 och vid ÖD 2.10 även dom.
Tacksam för svar
Re: Emils M535 turbo -86
Lite småtråkig uppdatering, beställt vippor, vippaxlar och lite packningar så jag kan börja pula på med toppen ska beställa en dbilas 288 kamaxel
Edit: Blev en Catcams 293 istället så vi får se ifall det blir ventilurtag eller inte, skulle nästan inte tro det då det blir plansvarvat men man vet aldrig, de ska ju ha sina extra millimetrar så. Får väl mäta och dona och ha mig
Edit: Blev en Catcams 293 istället så vi får se ifall det blir ventilurtag eller inte, skulle nästan inte tro det då det blir plansvarvat men man vet aldrig, de ska ju ha sina extra millimetrar så. Får väl mäta och dona och ha mig
Re: Emils M535 turbo -86
Händer lite granna på fronten nu!
Dock verkar forumbilder ligga nere eller så är det internet som strular mer här i byn så ni får klicka in på bilderna för att få större då imgi vela visa svining stort på forum med original storlek.
Plockade upp ett par Y-Rondell fälgar av Hörning.
Köpt ett par ljuddämpare så man kanske får besiktat skiten hehe.
Rensat el härvan ifrån donatorn!
Kanske dyr domkraft..?
Motorn ute nu.
Illa när man måste ha reservdels motor med när man ska köra längre sträckor..
Dock verkar forumbilder ligga nere eller så är det internet som strular mer här i byn så ni får klicka in på bilderna för att få större då imgi vela visa svining stort på forum med original storlek.
Plockade upp ett par Y-Rondell fälgar av Hörning.
Köpt ett par ljuddämpare så man kanske får besiktat skiten hehe.
Rensat el härvan ifrån donatorn!
Kanske dyr domkraft..?
Motorn ute nu.
Illa när man måste ha reservdels motor med när man ska köra längre sträckor..
Senast redigerad av ventonz den tor aug 21, 2014 6:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Emils M535 turbo -86
En kamaxel är väldigt skör när det gäller slag som böjer den, åtminstone de gjutna vilket de flesta är, och tål ingen lek alls. Jämför en is-tapp med en vide-kvist..
Paketera i en låda av trä eller liknande, och mjukt runt kamaxeln, så att inget händer. Synd att den som skickade inte förstog den biten..
Hur går den nu? Borde gå bruksa med?
Paketera i en låda av trä eller liknande, och mjukt runt kamaxeln, så att inget händer. Synd att den som skickade inte förstog den biten..
Hur går den nu? Borde gå bruksa med?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Emils M535 turbo -86
mattias skrev:En kamaxel är väldigt skör när det gäller slag som böjer den, åtminstone de gjutna vilket de flesta är, och tål ingen lek alls. Jämför en is-tapp med en vide-kvist..
Paketera i en låda av trä eller liknande, och mjukt runt kamaxeln, så att inget händer. Synd att den som skickade inte förstog den biten..
Hur går den nu? Borde gå bruksa med?
Jo det var ju synd, och att säljaren snålade på försäkringen så fick bara 600 tillbaka! Jo den brukas för fullt som sugis för tillfället, besiktning på onsdag men lär tyvärr inte gå igenom pga. Oljeläckage från motorn, men man får väl hoppas att det inte blir någon spansk flagga! Får försöka skynda med prepp av motorn och byta den så blir det nog fint.
Re: Emils M535 turbo -86
Ännu ett härligt bakslag, blocket skrot om jag nu inte känner för att borra till 94 vilket kan fungera och köra med smidd botten men det är ju billigt som de flesta känner till Eller så om jag lyckas hitta ett block och kolvar som är hela, två var skrot varav den värsta på bilden. Förstår fan inte ens hur motorn gick? Tipsa gärna ifall ni vet någon med m30b35 block i norrbotten, helst kring gällivare trakterna men kan ju åka neråt en bit, frakta kan ju inte vara det bästa alternativet då det väger en del haha.
Re: Emils M535 turbo -86
Har ett m30 block från en 735a i byn.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Emils M535 turbo -86
Något positivt är ju att vipporna och lite packningar kom, samt inte allt för mycket fel på besiktningen!!
Tryckte dit en 12v uttag så att man kan ladda datorn medans man mappar.
Kikat också på donatorblocket som var skrot
Fick dock inte upp bilden på 5ans förbränningsrum men det såg värre ut..
Turligt nog så ska jag hämta ett block ifrån pajala ihelg så det löste sig men toppen får man kolla bättre på, kan då lugnt säga att varken jag eller en polare aldrig hade sett något värre i en original motor. Shit happens when you party naked.
Tryckte dit en 12v uttag så att man kan ladda datorn medans man mappar.
Kikat också på donatorblocket som var skrot
Fick dock inte upp bilden på 5ans förbränningsrum men det såg värre ut..
Turligt nog så ska jag hämta ett block ifrån pajala ihelg så det löste sig men toppen får man kolla bättre på, kan då lugnt säga att varken jag eller en polare aldrig hade sett något värre i en original motor. Shit happens when you party naked.
Senast redigerad av ventonz den tis okt 23, 2018 8:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Emils M535 turbo -86
För att tillägga så körde jag igenom besiktning med 100% öppen vevhus ventilation, alltså slangen var bara pluggad och ingen slang fastsatt på ventilkåpan, men gubben gillade nog sharken och att den var i bra skick om man bortser ifrån oljeläckaget, annars var jag ju medveten om alla felen, tyvärr har jag inte hunnit fixa något.
Glömde även bort att jag hade beställt en 65 graders termostat från ppf
Tänkte just slänga kartongen när jag kollade på ordern och började fundera att jag inte har packat upp någon termostat
Glömde även bort att jag hade beställt en 65 graders termostat från ppf
Tänkte just slänga kartongen när jag kollade på ordern och började fundera att jag inte har packat upp någon termostat
Re: Emils M535 turbo -86
Inte allt för mycket som händer här, fått vipparmsaxlar och lite fler packningar. Inväntar topplock som en trevlig person lät mig köpa, samt ska jag hämta ett block ifrån JanneK! Ännu på jakt efter m30/s38 enkelmasse svänghjul men kanske får tag i ett snart! Inväntar lönen så man får beställa hem koppling också Råkade köpa ett oljefilterhus med oljekylare, har redan ett men kan ju alltid vara fint att ha i reserv, samt att det var billigt och det gillar vi ju
Verkar för övrigt inte bli klok på vart det droppar olja, verkar som att det kommer från trågpackningen men då är ju frågan om det går att byta utan att lyfta motorn, då är det väl lika bra att byta allt om man ändå har utskiten. Smidigast hade nog varit heltäckande hasplast och någon sorts absorberande skit under så man bara får igenom den!!
Verkar för övrigt inte bli klok på vart det droppar olja, verkar som att det kommer från trågpackningen men då är ju frågan om det går att byta utan att lyfta motorn, då är det väl lika bra att byta allt om man ändå har utskiten. Smidigast hade nog varit heltäckande hasplast och någon sorts absorberande skit under så man bara får igenom den!!
Re: Emils M535 turbo -86
Svänghjul som du behöver? http://www.blocket.se/vi/54094567.htm
Micke Grönlund
Re: Emils M535 turbo -86
Mailade precis och kollade vad han ska ha så vi får la se!7aan skrev:Svänghjul som du behöver? http://www.blocket.se/vi/54094567.htm
Re: Emils M535 turbo -86
65° ?ventonz skrev:Glömde även bort att jag hade beställt en 65 graders termostat från ppf...
Gillar bygget för övrigt!