Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Karl V »

Fundera igenom det där med vibrationer, har haft skumma växellådsras på en provbil på jobbet. Spärrkonorna i synkarna sprack och vi kunde inte fatta vad det var för fel tills vi av en slump hittade att det kom vibrationer från kardanaxeln som var defekt. Typ 6-7 olika växellådor mötte döden innan felet hittades.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

Åk 140´n i sommar Jens och lös problemen med Vegan under tiden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns flera problem med 142:an än vegan ändå typ sånna som ut klassad bur, bälten, lådan kass, bakvagn undermålig och en massa små grejor. sen skulle jag vilja köra upp för internationell licens så jag är redo för comp nästa år iallafall. bra att få testa lite iallafall även om jag inte kan ladda fullt ut. jag kanske kan åka mitt ET index på 10.30 om allt lirar perfekt med en hx35? (ca 450hk och 1160kg)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte mest bara så du får köra av dig lite, och sedan lägga en vinter till samt denna sommar på vegan, så det blir riktigt gjort.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag lär mig mest om jag kör rätt bil. fins mycket i en race bil förutom effekt också. mycket i chassit och drivlinan som går att fin putsa på. och inte tala om chaffören som behöver lära sig köra :lol:

142:an är en helt annan bil att köra med kopplig och H mönster (lättare att gå in mot starten och få bra reaktions tid men svårare efter starten då man växlar hela tiden. första växligen efter 12m :)
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Robert Ågren »

Kolla länken, olika lösningar på både överföring mellan dyno och motor och en snik grej för att upptäcka torisionsvängningar:
http://www.depac.com/drive%20shaft%20upgrades.htm
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

Sök lite på nätet med sökorden 'radial,deflection,camshaft,oscillations,vibrations'
Då dyker det upp lite pdf filer som behandlar allt det som jag och andra skrivit.
Det behandas hur hålborrade axlar blir bättre samt hur mycket exaktare ventiltiderna blir.
Och varför motorcykelmotorer inte enbart för breddens skulle flyttade kamdrivningen till mitten av kamaxlarna.
Hur vevaxelns torsionsvridningar påverkar kamaxeln mm mm mm.

Svaren finns på nätet för den som vill sluta gissa.
Jag låg i sängen inatt och sökte på telefonen så jag har inte länkarna här i datorn på jobbet.
Men det var inte svårt att hitta.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Dennis Öhman »

alla uniteks nya kamaxlar som inte är omslipade stommar är hålborrade kamaxlar..
Dänniz 073-8447664
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

Du får en helt annan resonansfrekvens exempelvis med hålborrat.
vilket kan kringgå en del problem.
Dessutom kan skjuvning minska.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av loop »

Erland Cox skrev:Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland
Nja. Det beror på vad man menar med starkare.
Hållfastigheten ändras. Vissa egenskaper blir bättre.
Krängningshämmare roterar inte så det är en annan typ av kraft osv.

Nu var det ett tag sedan jag läste hållfastighetslära och mekanik iofs :)

Problemet med hålborrning är att det är svårt att borra långa hål, det kräver lite speciella prylar. Skulle gärna ha utrustning för att kunna göra det.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

En krängninshämmare vrids och det gör också kamaxlar.
Det jag sa var att materialet ute vid ytan höll emot mycket mer p.g.a. avståndet, hävarmen till centrum.
Det är stor skillnad, en 30mm stång är dubbelt så vridstyv som en 25mm:s stång.
En 10mm stång har bara 1,2% av vridhållfastheten av 30mm så det påverkar väldigt lite på styrkan att borra ur den.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag pratar om rakt genom hela kammen längsgående.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har hunnit riva av toppen och kolla skadorna efter haveriet och 3 avgasventiler är 0.8mm krokiga och en insugare va 0.15mm så jag har nya avgasare på väg och insugaren slipar jag bara till då det va så mycket timmar där.

har plockat ut den andra halvan av kamaxeln och den ser fin ut på nockarna och lyftarna. lite skadad yta på yttersta lagret så jag byter det annars kan jag inte se några större problem.

en lite kass sak är att det blir lite väl stort spel på ventilerna (7.99-8.00 invändig styrning). på avgas sidan så är det 0.09 hundrigar spel och ca 0.06 på insug. skulle räckt med hälften känns det som men hinner inte fixa det nu.

nya agap kamaxeln är här också såg fin ut. är klart bättre än gammla cwc stommen. vill tilläga att jag fått väldigt bra hjälp därifrån av Raine :thumbright:

planen är att montera motorn nu i bilen och köra upp till högre nationell lisens i fällfors eller piteå (på lite lägre laddtryck) så det är gjort bort inför nästa sesong.

mvh jens
Skriv svar