Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir intressant att få höra hur du får pdi reglerigen att svepa. svårt tror jag det blir iallafall på en turbo motor som belastas före man får upp ladd trycket.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Jo det blir nog lite jobb med det, sedan är ju frågan hur man ska svepa mest korrekt mot verkligheten. Om man tänker sig ett svep från låga varv innan turbon kommer igång så i verkligheten så får man ju en högre svephastighet när effekten blir högre då turbon kommer igång.
Att svepa med låt säga 600varv/SEK från 2000 till 7000 är ju egentligen inget normalt arbetssätt för motorn.
Det jag tror är fördelen med att låta plc sköta det är nog att svepen har möjlighet att bli mer lika från gång till gång.
Vad tror du Jens, hur skulle du vilja att ett bra svep serut?

Funderar på att programmera en uppvärmnings funktion som depac har som höjer/sänker motorvarvet hela tiden för att undvika resonans problem som kan bli annars.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska fundera på det!

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Nu äntligen har jag börjat provköra lastkontrollen. Fungerar över förväntan med både att hålla på specifikt varvtal och svepa.
Även uppvärmnings funktionen fungerar. Det enda som har strulat lite är varvtalsgivaren och den ska jag beställa en ny och testa med.

Hur bra sveper superflow och andra bänkar?

Här är en bild på två svep, dock en ganska enkel motor att svepa men tror att man kan finjustera regleringen om man kör krångligare motorer.
Dom nedersta linjerna visar svephastighet. Körd med 250varv/sek. Dom är körda med olika oljetemp så därför diffar effekten lite mellan svepen.


Bild

/Christer
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av Daniel-635 »

Jag körde min 635a i Masens Motors Dynapack.

Då ställdes min varvtal och maxvarvtal på motorn in ihop med total utväxling.
Sen låste han motorn på 1500 Rpm. och ställde sveptiden till 5 eller kanske 6? sekunder upp till 6000 Rpm.


Vissa bänkar kan man tydligen knappa i bilens vikt så det ska kunna motsvara en "normal" acceleration (Mustang dyno)

Spontant känns väl någonstans mellan 5-8 sekunder rimligt. om man tänker hur länge man drar på en växel genom registret ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Har fortsatt att testat lite olika inställningar och är fortsatt nöjd hur det fungerar.
Ska göra så att man har olika tabeller att välja mellan för att kunna hålla koll på bra inställningar för olika sorts motorer.
Kollar även på ett sätt att reglera utloppet för att snabbare kunna fylla/tömma turbinen.

Är även på jakt efter en kamaxel till rödblock. Gärna något omodernt och ganska vasst så det blir en svårbromsad motor med toppig momentkurva, så är det någon som har en liggandes så skicka gärna ett pm.

/Christer
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av 900hasse »

Hej Christer!

Hur ser ditt styrsystem ut?
Vad för PLC?
Hur tar du in varvtalet?
Vad mäter du för något?
Hur reglerar du momentet i bänken, Proportionalventil eller Frekvensomformare till pumpen?

Vi kör med en S7 315 2DP, vi har en givare och sen mäter vi tiden det tar för motorn att snurra ett varv.
För att styra flödet på bänken har vi en Proportionalventil som styrs av PLC'n.

Vi har inte reglerat något med PLC'n än så vet inte hur bra det fungerar.

Arbetar du med programmering?

Mvh Hans
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Styrning av består av en S7-1200 som styr en frekvensomformare samt KTP400 som panel.
Har ett tandhjul med 30 tänder som jag räknar med en höghastighetsräknare. GT101 givare.
Mäter inget mer just nu.
Kollar på att styra en stegmotor för reglering av vattenventilen om man nu skulle behöva det istället.
Styr även pumparna och start av loggning med plc.

Har gjort några enstaka maskiner för trä och mejeri industrin, men det är inte huvudsysslan på jobbet.

Hur snabbt kan ni reglera propp ventilen?

/Christer
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av 900hasse »

Hej!

Våran ventil kan reglera 0-20 m³/h på 3,5s, vet ju inte om det är snabbt då vi inte använt den för att reglera med än...
Den ventilen vi har är väldigt smidig då vi har en analogutgång 0-10v direkt till ventilen.

Jag har inte jobbat något med S7-1200, men har den inbyggd höghastighetsingång?
Vad har du för scan-varv på den med ditt program, känns som det är ganska viktigt att reglering går ganska fort.
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att vi kör våran PID med 10ms intervall.

Får man fråga vart i Sverige du håller på?

Mvh Hans
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Det finns inbyggt i den. Jag har kört med samplings tid på 100ms men skall ändra till 10ms.
PID har jag kört med 100ms också men skall testa att sänka denna för att se om det gör någon skillnad.

Eran ventil kan nog fungera om man har smidiga motorer att bromsa, är det stora momentförändringar tror jag att den kan få svårt att hänga med.

Jag har ställt frekvensomformaren till en acc på 100ms 0-50HZ. Om man räknar med lite slip på motorn och tryckstegringstid i vattenslangarna så går det ändå väldigt fort att fylla turbinen. Kollar som sagt på att kunna reglera utloppet också för att göra regleringen ännu snabbare. Samt att dra hårda rör fram till bromsen istället för slang.

Bor utanför Jönköping.

/Christer
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av nkro »

Vad tycker pumpen om den korta acc tiden.
Sen bör du kunna ha ett grundflöde på pumpen tex 20 hz beroende på pumpkurvan.
Vilket minskar reglerområdet.

Niklas
Niklas
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Det är mer ramp än om man kör direktstart, men oftast går man ju inte från 0 till 100% så fort.
Vid vissa drift tillfällen kanske man inte vill fylla något vatten alls och då blir det svårt med ett grundflöde på 20Hz. Eller missförstår jag dig hur du menar?
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av ingesjo »

Hej du bör inte köra motorn under 20 hz utan att en temp sensor inne i lindningen som är kopplad som säkerhet till din ferkvensomriktare..Nere på dom varvtalen kyls din elmotor dåligt samt du får en förhöjd förlust inne i motorn detta tillsammans ger att du får kort livslängd på motorn. Vilken frekvensomvandlare har du?
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av 900hasse »

Hej!
Det är mer ramp än om man kör direktstart, men oftast går man ju inte från 0 till 100% så fort.
Vid vissa drift tillfällen kanske man inte vill fylla något vatten alls och då blir det svårt med ett grundflöde på 20Hz. Eller missförstår jag dig hur du menar?
Det blir ju din PID som styr rampen kan man säga, det är nog rätt som du har det för att undvika ett "lag" till i din reglering.

Mvh Hans
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Jag har en Lenze smv 4Kw. Nu blir väl inte belastningen särskilt stor för motorn då pumpen inte bygger så mycket tryck på dessa varv. Men jag ska kolla tempen på motorn nästa gång jag kört mycket på låga varv. Ska också kolla hur mycket effekt det går åt på dessa varv.

/christer
Skriv svar