Vilken multilink tycker ni är bäst av mk1 och mk2?
För och nackdelar med bägge?
Och jag antar att mk1 passar på sena 960in å tvärt om.
960 multilink mk1 vs mk2
960 multilink mk1 vs mk2
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: 960 multilink mk1 vs mk2
Mk1-bakaxelns diffhus är gjort i alu och därmed lättare än mk2 som har diffhus i stål. Mk1:an är lättare att shimsa i sidled då man kan skruva gavlarna utifrån. Mk1 har grövre (och tyngre) drivaxlar. Mk2 har hela bryggan gjord i aluminium och sannoliktbättre än de rostiga mk1:or man kan hitta idag. Innuti diffen är nog innehållet ganska likt mellan mk1 och mk2. Mk1 har bärarmarna gjorda för spiralfjädrar, mk2 har bladfjäder i glasfiber som ger låg ofjädrad vikt. Det går inte enkelt att byta diffhuset mekkan mk1 och mk2 då fästena skiljer mycket både fram och bak.
//Jacob
//Jacob
Re: 960 multilink mk1 vs mk2
Bra info.. tack så mycket!! Men passar drivaxlarna sinsimellan?
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: 960 multilink mk1 vs mk2
Jo, drivaxlarna går att byta ifall du tar hela rasket innifrån och ut som en enhet. Inre medbringare, knut, driaxelpinne, knut och yttre medbringare. Mk1 är delningsbar vid inre medbringaren (allt är delningsbart
men det går inte att få ihop resten.) dvs inte så servicevänligt. Mk1 har samma storlek på drivknutar som BMWs 210mm diff, mk2 har samma storlekar som BMWs 188mm diff.
All skillnad i ET på mk1 och mk2 sitter i yttre hubbarna. Mk1 har samma ET som Volvo 940 (och äldre) och mk2 samma som Volvo 850/V70 (och nyare).
Många bärarmar, länkstag mfl kan bytas emellan mk1 och mk2.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
All skillnad i ET på mk1 och mk2 sitter i yttre hubbarna. Mk1 har samma ET som Volvo 940 (och äldre) och mk2 samma som Volvo 850/V70 (och nyare).
Många bärarmar, länkstag mfl kan bytas emellan mk1 och mk2.