nu minns jag inte helt exakta mått men när jag breddade mitt släp så hade jag "typ" en fyrkantsprofil till axeln, den höll typ 60x60x2mm.TVR skrev:Många axlar har nog "vanlig 4-kantprofil" men det finns även en del som har en slags 6-kantig (t ex AL-KO).
Som jag förstod Plump så var ju bromsar och alltihop tämligen slut och då är det ju inte mycket att be om, det kostar med nya delar. Fast annars kan man ju säkert renovera också precis som du säger. Hur pressade du in axeländar och torsions-gummi i axelröret Knotan? Som jag förstått det av andra som provat är det inte helt enkelt. Bra med tips!!
Köpte förresten ett nytt påskjut till mitt släp på tyska E-bay. Sparade ca 1500:- jämfört med att handla i Sverige. Frågan är om det inte lönar sig att beställa kompletta axlar där också (även om frakten kostar).
kapade av den gamla axeln och behöll ca 500 mm av gamla balken från varje hjulhubb.
beställde en 70x70x5 (dvs med innnermått 60x60.
sen snittade jag upp ena "hörnet" på nya balken(så den fläkte isär någon mm)
då kunde jag stoppa in dem gamla axelstumparna i den nya axel-röret (fick spänna mellan en husvägg och dragkroken på trucken och sen pressa ihop det genom att backa med trucken)
sen svetsade jag igen "slitsen" jag gjort hörnet på fyrkantsprofilen , redan då krömp axlarna ihop men sen svetsade jag lite försiktigt i ändarna mellan nya axeln och gamla svetsen mot hubbarna( med lite kylning med tryckluft för at inte skada gummit,)
ganska simpelt ,
även om det är 6 eller 8 kantigt eller om det nu är speciella U eller C profiler, så kostar det nog inte många kronor på en lokal plåtverkstad att få nya profildelar eller "halvor" (om vi nu pratar 6-8 kantiga balk) klippta och pressade i en kantpress, (max nån tusenlapp för tex en 6 kantig axel i två halvor gissar jag)
hubbarna borde ju gå att lämna in "lösa" på valfri verkstad (om man nu redan skurit isär allt så går det ju smidigare för dem än att lämna in hel kärra) som håller på med släp eller bromstrumme-renoverng
(jag kollade vad nytt till mitt slöp kostade , rörde sej om kanske et par tusen för nya/genomgångna bromsar plus nån tusng för hjullager) men i mitt fall räckte det med att göra rent allt, borsta av belägg, slipa ur trummor, tvätta å fetta om lager osv
visst det blir ju lite mer jobb än att köpa nytt att bara bulta dit, men om det nu kostar mer än ett nytt släp så är det väll inte så mycket att fundera över tänker jag
en annan sak är att jag tror att genomgånga gamla grejjor som är översedda och infettat å rostbehadlat på lämpligt sätt, nmånga ggr håller längre än nytt "billigt" där det är dåligt rostskydd, dåligt smörjt och billiga/tunna material .