Mått på runners osv..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Mått på runners osv..

Inlägg av dannej »

Hur långa runners brukar man köra på 230 maskiner?

Verkar som att turbomotorer inte alls har lika långa runners som sugmotorer, eller det kanske är helt oviktigt på en överladdad motor?

Jag kommer köra 4 separata spjällhus.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det beror på vilket varv du ska stämma av den på.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

svårt att säga, jag vill ha så brett register som möjligt, tror jag kommer ha maxeffekten uppåt 6500-7000varv.


Hur räknar man på plenum om man kör med separata spjällhus?
Räknar man volymen mellan där runner-trattarna slutan och fram till där röret från ic:n går in?

Med 1 spjäll så är det ju enkelt, helt enkelt bara från spjället.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

vad det gäller volym på plenum med separata spjällhus så måste det ju gälla samma saker som med tryckförgasare.

blir det lagom med 1,5 x motorvolymen även där?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Har du några formler för sånt? Jag satt och pillade med det där för några år sedan, men jag har glömt. Man räknade på flera pulser så kunde man få några olika multipplar av längder som fungerade bra för ett vist varv.
Som sagt har du några formler eller dylikt?
/Jonas
Jens Gustavsson skrev:det beror på vilket varv du ska stämma av den på.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

För bra körbarhet och toppeffekt vid 6500-7000 på en B23 så rekommenderar jag ett rör som konar från toppen ca 41mm till ca 48- 50mm nära tratten. Längden ska va ganska lång, ca 35cm. Plenumvolymen är inte viktig så länge inte flödet blir dåligt vid trattarna, min vol ca 3-4L.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Funderar om original insuget på en ford ohc är nåt att ha på min brors 2 liters turbomotor, runnersarna är 40cm på det.. är det bara att slänga och bygga ett nytt eller? känns som de kan va lite långa.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Tjena! Satt och läste på Rejsa.nu och trillade över denna tråd som behandlar insugs längden på ett "lite" mer vetenskapligt sätt :)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14178
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vetenskapliga missföstånd verkar det va gott om i den diskussionen!
Dom pratar om olika saker allihop. För högt vridmoment ska det va långa rör för mycket "rameffekt" och en avstämning på andra vågen.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jens Gustavsson skrev:För bra körbarhet och toppeffekt vid 6500-7000 på en B23 så rekommenderar jag ett rör som konar från toppen ca 41mm till ca 48- 50mm nära tratten. Längden ska va ganska lång, ca 35cm. Plenumvolymen är inte viktig så länge inte flödet blir dåligt vid trattarna, min vol ca 3-4L.
35cm menar du från toppen då? och inte från ventilen?


Nu är detta med separata spjällhus (45mm) på en 2,5L B230
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Någon som vill hjälpa mig med det här att stämma av insuget. Hur ska man vet vid vilket varvtal man ska stämma av det?
Turbo_fb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jun 19, 2006 3:47 pm
Ort: Norge / Bergen

Inlägg av Turbo_fb »

http://auto.howstuffworks.com/question517.htm

Naar du skal velge omraade for utregning av runnere ville jeg valgt et turtall rundt der turbo begynner aa lade.
Skriv svar