Mått på runners osv..
Mått på runners osv..
Hur långa runners brukar man köra på 230 maskiner?
Verkar som att turbomotorer inte alls har lika långa runners som sugmotorer, eller det kanske är helt oviktigt på en överladdad motor?
Jag kommer köra 4 separata spjällhus.
Verkar som att turbomotorer inte alls har lika långa runners som sugmotorer, eller det kanske är helt oviktigt på en överladdad motor?
Jag kommer köra 4 separata spjällhus.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det beror på vilket varv du ska stämma av den på.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
svårt att säga, jag vill ha så brett register som möjligt, tror jag kommer ha maxeffekten uppåt 6500-7000varv.
Hur räknar man på plenum om man kör med separata spjällhus?
Räknar man volymen mellan där runner-trattarna slutan och fram till där röret från ic:n går in?
Med 1 spjäll så är det ju enkelt, helt enkelt bara från spjället.
Hur räknar man på plenum om man kör med separata spjällhus?
Räknar man volymen mellan där runner-trattarna slutan och fram till där röret från ic:n går in?
Med 1 spjäll så är det ju enkelt, helt enkelt bara från spjället.
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Har du några formler för sånt? Jag satt och pillade med det där för några år sedan, men jag har glömt. Man räknade på flera pulser så kunde man få några olika multipplar av längder som fungerade bra för ett vist varv.
Som sagt har du några formler eller dylikt?
/Jonas
Som sagt har du några formler eller dylikt?
/Jonas
Jens Gustavsson skrev:det beror på vilket varv du ska stämma av den på.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
För bra körbarhet och toppeffekt vid 6500-7000 på en B23 så rekommenderar jag ett rör som konar från toppen ca 41mm till ca 48- 50mm nära tratten. Längden ska va ganska lång, ca 35cm. Plenumvolymen är inte viktig så länge inte flödet blir dåligt vid trattarna, min vol ca 3-4L.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Funderar om original insuget på en ford ohc är nåt att ha på min brors 2 liters turbomotor, runnersarna är 40cm på det.. är det bara att slänga och bygga ett nytt eller? känns som de kan va lite långa.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjena! Satt och läste på Rejsa.nu och trillade över denna tråd som behandlar insugs längden på ett "lite" mer vetenskapligt sätt
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14178
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14178
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Vetenskapliga missföstånd verkar det va gott om i den diskussionen!
Dom pratar om olika saker allihop. För högt vridmoment ska det va långa rör för mycket "rameffekt" och en avstämning på andra vågen.
Dom pratar om olika saker allihop. För högt vridmoment ska det va långa rör för mycket "rameffekt" och en avstämning på andra vågen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
35cm menar du från toppen då? och inte från ventilen?Jens Gustavsson skrev:För bra körbarhet och toppeffekt vid 6500-7000 på en B23 så rekommenderar jag ett rör som konar från toppen ca 41mm till ca 48- 50mm nära tratten. Längden ska va ganska lång, ca 35cm. Plenumvolymen är inte viktig så länge inte flödet blir dåligt vid trattarna, min vol ca 3-4L.
Nu är detta med separata spjällhus (45mm) på en 2,5L B230
http://auto.howstuffworks.com/question517.htm
Naar du skal velge omraade for utregning av runnere ville jeg valgt et turtall rundt der turbo begynner aa lade.
Naar du skal velge omraade for utregning av runnere ville jeg valgt et turtall rundt der turbo begynner aa lade.