Sug eller överladd Chrysler 318

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Danne_0528
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 18, 2014 1:54 pm
Ort: Stockholm

Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Danne_0528 »

Hej,
Nu är säsongen snart slut och tänkte hotta upp motorn lite tills nästa år.
Motorn är en Chrysler 318 som är hämtad ur den härliga smog perioden. Motorn är för tillfället helt original, den har till och med kvar sin gamla trötta holley enportare.
Tanken till 2015 är att hämta lite nya, pigga ponnys. Frågan är på vilket sätt, turbo? Eller sug?

Vad anser ni? Vilket tillväga gångs sätt bör jag använda? Vilka delar behöver jag?
Danne K
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av David Herbertsson »

Jag börjar få lite fason på min turbo v8 nu och kan ju säga att det går rätt bra utan så mycket exotiska delar. Fördelen med ett turbosystem är att du kan använda det på std motorn och sen ha i princip samma grejer om du bygger en vildare motor senare. Kanske att man bytar till större turbo sen då, men grenrör osv. behöver man ju bara bygga en gång.

Egentligen finns det ju en del motfrågor på din fråga:-) Bil, användningsområde, resterande drivlina, budget osv.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Danne_0528
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 18, 2014 1:54 pm
Ort: Stockholm

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Danne_0528 »

Bilen som motorn sitter i är en Valiant -75, bilen är tänkt att användas på gatan, lite lek och bus, lådan som jag har är en preppad PG låda, och i veckan hämtade jag hem en Ford 9" axel, kanske onödigt till de effekt målet jag har, men den var billig, och man vet att den håller.
Budget är alltid svårt att säga, det är ganska mycket annat på bilen som ska kosta pengar i vinter, men även tid är pengar, och bilen ska ut till våren nästa år igen. Så säg 10-15tusen för motorn.
Och jag pratar inga extrema effekter. Tänkte stanna runt 340-370hk.
Danne K
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Performance_seeker »

Själv skulle jag satsa på turbo, E85, insprut/tändning med MegaSquirt eller motsvarande, det blir ett kul projekt!
Starta lågbudget och bygg ut vartefter aptiten växer! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av David Herbertsson »

Då har du en bra drivlina iaf med 9" och preppad PG!
Som Martin skriver så får du börja med att bestämma om du ska åka med förgasare eller insprutning. Det jag har lite erfarenhet av är ju att trycka genom en Holley förgasare så jag kan skriva lite om det. Jag valde det eftersom det satt en lämplig Holley på min bil när jag köpte den. Grundförutsättningarna är att det sitter ett mekaniskt andrasteg på förgasaren, alltså att sekundärspjällen öppnas mekaniskt och inte med vakuum, och att den inte är för stor för då kommer den inte svara på bestyckningarna så bra. Du ska absolut inte ha större än 650 cfm.

En beg. Holley får man nog betala ca. 2000 kr för, sedan behöver du plastflottörer, renoveringskit, munstyckslåda och lite annat smått och gott för 15-1800 kr.
Har du tillgång till en lämplig Holley för rätt pengar så kan du ju köra med den, men man ska bara veta att det blir lite pengar ändå.
Sen är det ju det här med tändningen, man kan ju stumma tändningen så att du har t.ex. 20 graders förtändning hela tiden, men det är nog inte så kul att köra med, eller som jag gjorde, köpa en programmerbar Msd box där man kan dra bort och öka på tändningen beroende på tryck och varv. Man har då en mappsensor kopplad till insuget som mäter tryck och vakuum till boxen. En sådan box kostar ca 3500 kr.

Jag vill inte skrämma bort dig från förgasare, jag tycker ändå det har en viss charm och är kul när det är mekaniskt, men har man inget av det från början så skulle jag satsa på ett sprut ist. Jag har faktiskt själv köpt ett sprut som ska på någon gång i framtiden.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Steve »

Vad ska du ha bilen till? En sugis med mer volym, annan kam, rolig turbin och vettig bakaxelutväxling är inte så dumt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Rogge »

tror inte att 10-15K räcker för att få en turbokonverterad motor. håller själv på med en 318 och det springer fort iväg i pengar..

300+ hp bör inte va så svårt med en sugmotor. iofs är 360 ett bättre ämne då pga mer volym.

men bilder vill vi ju se ändå :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
JBE
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: tor sep 30, 2010 7:00 am
Ort: Västerås

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av JBE »

Kolla varför bakaxel du har, kan ju sitta en 8 3/4, i din valle. Håller garanterat för ditt effekt mål...
Allt under 8", är för litet...
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Dennis M »

Är motorn helfrisk eller behöver den renoveras?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Dennis M »

En kompis köpte ett stroker kit till sin cbb (vilket ger 505cui), det kostar en del men hans motor behövde borras vilket innebär nya kolvar iallafall och veven behövde slipas och var dessutom gjuten så det var egentligen billigare att köpa ett kit med smidd vev, smidda stakar, smidda kolvar samt kringutrustning än att renovera det gamla.

http://www.summitracing.com/int/parts/e ... e/plymouth

Fördelen med en 410 smallblock är att det inte syns på sbp samt att det är lika simpelt som orginalet med förgasare osv.

Fast i slutänden vill man ju ha toppar osv. med :-)
JBE
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: tor sep 30, 2010 7:00 am
Ort: Västerås

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av JBE »

Här fin färdigt stroker kitt i sverige :

http://bigbadmoparengines.se/index.php? ... ucts_id=43

318 blir 390
Allt under 8", är för litet...
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Dennis M »

Visst rullar det iväg en del pengar men måste man ändå renovera botten så har man ju tillbaka det mesta.
Att det är sbp vänligt och lättmekat tilltalar ju med, man sparar ju en del på att inte behöva sprut osv.
Stor volym innebär ju att man kan få ut effekt utan höga varvtal och vassa kammar som ger orolig gång fast jag antar att smogtoppar inte räcker till?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Performance_seeker »

Om du skall köra sugmotor skulle jag satsa på E85 och mycket högt statiskt komp (13-14). Då kan du stoppa in en tämligen vass kam och fortfarande ha rätt hyggligt uppförande på låga varv. Om du vill ha fungerande servobromsar kan det behövas lite fix i så fall... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Dennis M »

Men hur länge dröjer det innan e85 börjar försvinna från mackarna?

Jag är lite orolig för det.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Sug eller överladd Chrysler 318

Inlägg av Performance_seeker »

Dennis M skrev:Men hur länge dröjer det innan e85 börjar försvinna från mackarna?
Jag är lite orolig för det.
Ja, man kan undra vad som händer. För mig vore det illa, jag kan inte köra motorn på bensin utan att byta till en kam som sänker dynamiska kompressionen.

Det är ju lite tyst om E85 och det enda som hörs i tidningar och TV är hur taxibolags bilar har rasat (i Stockholm) och hur Stockholmsverkstäder rekommenderar sin kunder att inte tanka E85.

Tyvärr hittar jag inga datum på den här sidan, men det ser bra ut tycker jag:
http://www.etanol.nu/tanka.php

Och forumet här är livaktigt så tycks finnas hopp för E85 trots allt:
http://www.etanol.nu/forum/index.php
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar