Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av Kalle LKPG »

Tänkte köpa något lite enklare el-plan för lite lek. Är helt novis men är ganska säker på att jag vill ha el pga enkelhet och pris.

Har kikat lite på följande: https://www.radiostyrda-modeller.se/def ... ct_id=1054
Har dock läst att företaget är lite sissådär när/om det strular.

Har även kikat på detta vilket verkar najs. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ode2_.html
Nackdelar är dyr frakt och att man troligtvis inte kan ställa några krav om det går sönder.

Tänkt pris 1000-2000kr

Några andra tips? Vad bör man köpa till?`

MVH
Kalle
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av ROD02b »

silverlit x twin.
Bild
Finns fler lev :-) ,och varianter. Jag rek till alla. Billigt lättfluget tål mycket. Tål dock inte mycket vind, bör vara typ vindstilla. Men övning med detta plan kan spara många slantar... Och som reserv när det lite dyrare planet kraschat...
pappabj0rn
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:18 am

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av pappabj0rn »

Silverlit x-twin är inget att hålla på med om man ska ge sig in på modellflyg, om jag får säga vad jag tycker. Det är en leksak, och visst kan man ha kul med den, med det är inte samma grej som ett "riktigt" rc-plan.

Jag har inte superbra koll på vilka nybörjarmodeller som finns på marknaden idag, men lite grundtips kan jag ju ge och jämförelse mellan de valda modellerna.

Din första maskin ska ju absolut vara högvingad då det i regel är lättare att flyga. Men som du säkert sätt så är ju alla nybörjarkärror det.

När jag började (1996) så var det ju en fördel om det gick att använda utrustningen rc, motor, accar etc. till fler modeller, så man inte behövde börja om helt när det var dags för nåt häftigare. Men prisläget är lite annorlunda idag så det väger väl inte så jäkla mycket. Dock har ju Trainstar lite roligare hårdvara (borstlös motor, liop-accar. 6-kanalsradio) som du skulle kunna göra nåt annat med när flygkroppen blivit väl mjuk, tejpad och tung. Och nimh-accar är lite utdaterat (som motoraccar).

Ang. vikt så är det generellt så att ett lättare flygplan flyger bättre. Eller, måste inte flyga lika fort för att hålla sig uppe, kan vi väl säga (vid en given modell). I beskrivningen står det att TS väger 1300g, vilket låter som en ok vikt, men kunde man lätta den till 1000g så skulle den bli ännu snällare och kunna flyga långsammare. Dock skulle den också tåla vind lite sämre.
Man kan ju också kolla på vikten (WD vs. TS) och tänka, "oj, WD väger bara 650 mot TS's 1300, det måste ju vara mycket bättre". Men man ska också tänka på att det skiljer 40cm i vingspann vilket gör en hel del för vingytan och därmed vingbelastningen som egentligen är det intressanta när vi pratar vikt.
Min gissning är att WD har lägre stallfart (lägsta flygbara hastighet), och lägre toppfart än TS.
Kanske gör detta att WD funkar bättre om du är ute efter att lära dig flyga "by trial and error", men du tröttnar nog fortare på det också.

En negativ grej jag ser med TS är landningsstället som är av aluminium vs. WD's bockade pianotråd (ståltråd). aluminiumstället (som förvisso är snyggare) kommer att böjas vid hårdare landningar och efter att du böjt tillbaka det några gånger kommer det gå av. Pianotråden är mycket mer fjädrande.
Men att bocka till ett eget ställ av pianotråd till TS är ju ganska lätt, så antingen gör man det direkt och kör med det så länge man behöver, eller så byter man när original gått sönder.

Det verkar vara dåligt med reservdelar till båda modellerna.

Simulator ingår ju med WD, och det är ett jäkla bra verktyg för att kunna öva hemma och utan hänsyn till vädret, men det går också att få tag på för ett par hundralappar så det väger inte upp enligt mig.

Mitt val skulle helt klart varit TS, och ta med en simulator från HK (under två hundra spänn) i samma veva. Laddaren som följer med är bara för nätspänning, d.v.s. du kan inte ladda på fältet om du inte har en converter (12V DC -> 230V AC). Därför kan det vara bra med ett par extra accar.
Jag skulle också rekommendera att du tar kontakt med nån lokal klubb. Ofta har de t.ex. skolaktivitet och du kan få massor av tips, och kanske t.o.m. kan provflyga, med t.ex. dubbelkommando innan du ens behöver köpa nåt eget.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av ROD02b »

pappabj0rn: Leksak helt klart. Men jag skulle inte vilja vara utan erfarenheten om jag skall gå vidare med flygplan. Just nu flyger jag Syma X1 quadrokopter. Leksak den med. Som också ger erfarenhet till lågt pris. Första kraschen med ett "riktigt" RC plan eller quadrokopter kan lätt kosta som båda ovan.

Just nu skulle detta bli mitt flygplansval. Men större tri/quadrokopter ligger före :-) .
Bild
Tåligt som x-twin, och motorn skyddad. Med vass motor går det nog att flyga rakt upp.
Om nått roder saknas, så går det att modda.

Angående flygklubb, kolla årsavgiften tidigt... Vissa kräver medlemskap i tävlingsförening, trots man inte tänkt tävla.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av ROD02b »

Böt motorbatteri på min silverlit x twin. Kraftig vind resulterade i krash vid varje försök. Men vaken plan eller jag brydde sig. Kändes framtungt, så M8 (ca 16mm utv) brickan i nosen togs bort. Jag tror det nya batteriet är större/tyngre. Gick inte att testa så bra, men det kändes bättre. Sen kom regn :-( .

En stor nackdel med dessa plan, är att de tål ingen vind. Så nu väntar jag på en torr kväll (bäst chans till lite vind) eller dag med minimal vind.

Bild
Det blå övre liknar min modell.
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av flobb »

hej!

ska du ha ett billigt plan som finns i div olika versioner. vi har själv flygit dessa väldigt mkt, tål otroligt mkt stryk, å när de går sönder så lagar du alting med lågtemp limpistol.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... adio_.html

sen när du har vuxit in i de kan du snöra på fpv utrustning å flyga på de sätte =)
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Tips på bra och billigt nybörjarplan?!

Inlägg av ROD02b »

Skriv svar