volvo 3.0 24v
volvo 3.0 24v
vart någonstans hittar man lättast effekt utan att behöva överladda å byta kammar.. insuget tycker ju jag ser sådär halvbra ut.. toppen ska portas då topplockspackningen ändå har gott..
lite tips uppskattas.. är en 91a
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
lite tips uppskattas.. är en 91a
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: volvo 3.0 24v
Är det inte en lös fläns med gummin på insuget?
Bättre insug måste hjälpa mycket, hur ser grenrören på avgas ut på en sån?
Erland
Bättre insug måste hjälpa mycket, hur ser grenrören på avgas ut på en sån?
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: volvo 3.0 24v
det kanske fins nå tipps i mizubisi v6 tråden vår på dyno avdelningen den gav 186hk med bara bytt insug på 2 liter.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: volvo 3.0 24v
På nåt amerikanskt forum (om jag minns rätt) var det skapliga resultat med bättre avgassystem, extraktorrör och kanske också moddad luftbox.
Mycket kanske nu men jag tror de justerade WOT lambda med bränsletrycket och extraktorröret var egentligen till någon BMW och passade med enklare mod. Se nu inte detta som exakta fakta, minnet är lite sådär över detta ämne....
Mycket kanske nu men jag tror de justerade WOT lambda med bränsletrycket och extraktorröret var egentligen till någon BMW och passade med enklare mod. Se nu inte detta som exakta fakta, minnet är lite sådär över detta ämne....
Re: volvo 3.0 24v
jo de är lösfläns å insuget ser verkligen konstigt ut.. bygga eget med rakarrör å trattar å sedan kanske 90mm spjäll? finns ju billiga kina varianter!
grenröret liknar väl ett b230 kan msn ju säga.. org är de dubbla sekundärpipor som går ihop in i katalysatorn..
jens. den har man läst en hel del ..
thunder. ska leta reda på detta.. kruxet är att ja kan chippa å höjja btr.. de är den typ av mjukvaru justering ja kan göra..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
grenröret liknar väl ett b230 kan msn ju säga.. org är de dubbla sekundärpipor som går ihop in i katalysatorn..
jens. den har man läst en hel del ..
thunder. ska leta reda på detta.. kruxet är att ja kan chippa å höjja btr.. de är den typ av mjukvaru justering ja kan göra..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
Jonne C
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Re: volvo 3.0 24v
synd man inte fick något slutresultat
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
Jag har en B6254 i min Healey kanske ersätter den med B6304 innan besiktning beroende på vad vikten blir.
Jag har byggt eget grenrör och satt på spjällhus från Triumh Daytona MC tog 2st då den är 3 cylindrig.
Inv diam på spjällhusen är 42mm hoppas det ska göra lite på effekten.
Kommer att köra med VEMS styrsystem.
Se bild i min tråd på spjällhus och grenrör.
Hade varit kul med lite vassare kammar men har inte hittat några.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 76#p604976
Jag har byggt eget grenrör och satt på spjällhus från Triumh Daytona MC tog 2st då den är 3 cylindrig.
Inv diam på spjällhusen är 42mm hoppas det ska göra lite på effekten.
Kommer att köra med VEMS styrsystem.
Se bild i min tråd på spjällhus och grenrör.
Hade varit kul med lite vassare kammar men har inte hittat några.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 76#p604976
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: volvo 3.0 24v
har me kikat lite på triumph. men jag hittade förgasare.. men finns kanske olika..
kammar borde ju agap.se kunna slipa.. tror han skulle lösa de iaf.. de jobbiga är väl om man måste bygga om till stumma tryckare
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
kammar borde ju agap.se kunna slipa.. tror han skulle lösa de iaf.. de jobbiga är väl om man måste bygga om till stumma tryckare
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
de där grenröret va något av de jävligaste jag sett! bra kämpat! har du bockat massa olika böjjar å radier å sedan börjat pussla? dim på primären?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
Spjällhusen är från Triumph daytona 675 44mm spjällskiva.
Grenröret är byggt med 45mm rör har köpt kardankrökar och använt dessa för att kapa loss lämpliga krökar med.
Primärrören är 65-70cm långa
Sekundärrören 2,5" ca 30cm långa resten av avgassystenet är 2,5"
Sök på Ebay efter spjällhus köpte mina från USA
Kommer att plugga spridar hålet i spjällhusen och använda Volvons org i insuget.
Grenröret kanske inte är optimalt men förmodligen bättre än orginalet.
Grenröret är byggt med 45mm rör har köpt kardankrökar och använt dessa för att kapa loss lämpliga krökar med.
Primärrören är 65-70cm långa
Sekundärrören 2,5" ca 30cm långa resten av avgassystenet är 2,5"
Sök på Ebay efter spjällhus köpte mina från USA
Kommer att plugga spridar hålet i spjällhusen och använda Volvons org i insuget.
Grenröret kanske inte är optimalt men förmodligen bättre än orginalet.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: volvo 3.0 24v
Är det ingen som plockat över delar från BMWs S50-serie?
M20, M50 och S50 har samma c-c mellan cylindrarna som Volvo så det borde bara vara att skifta fläns på avgas och göra nån adapter på insug.
M20, M50 och S50 har samma c-c mellan cylindrarna som Volvo så det borde bara vara att skifta fläns på avgas och göra nån adapter på insug.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: volvo 3.0 24v
jo då.. har funderat på å köpa ett grenrör från ebay å bara byta flänsarna.. de är ju tämligen smidigt gjort!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: volvo 3.0 24v
Jag skall prova ett S80 T6 insug på min 960, ska ta lite data på det när jag köpt så kan sävarfolket få tycka till lite.
Det är ju korta runners jämfört med 960 "skatboet", vilket borde ge mer ös uppe i registret ( ? ).
Lånad bild:
960 insug
Lånad bild:
S80 T6 insug
Det är ju korta runners jämfört med 960 "skatboet", vilket borde ge mer ös uppe i registret ( ? ).
Lånad bild:
960 insug
Lånad bild:
S80 T6 insug
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: volvo 3.0 24v
Om du förstorar plenumet på det nedre och portar fina trattar inuti blir det nog kalas.
Som de är std vettefasen om inte det övre är bättre.
Som de är std vettefasen om inte det övre är bättre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!