volvo 3.0 24v

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

jag tänkte faktiskt försöka mig på å bygga ett plenum med trattar å sedan ett 90mm spjäll och även ombyggd lmm.. bra ellr anus??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Johan_P »

Spjällhus från triumf passar så där utan modifikation. Men som pacman sa så passar m5 spjällhuset perfekt. Och då passar det även på en 5cyl och en 4 cyl motor då det är samma cc på dom främre cylindrarna. Finns chip till dom och ska tydligen göra skillnad.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

så pass alltså..
ska se om ja hittar ett grenrör då me eller om ja bygger ett...
en påse chips blir de nog me.. höjja stoppet lite iaf.. någon som har koll på om man kan och eventuellt hur mycket man kan plana.. hade velat ha upp kompet en bit.. har inte hunnit mäta fb rummen ännu då toppen ej är demonterad ännu..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Pacman »

Tror han menar M3-spjällen nu...från S50-serien.
S50 har parade spjäll två och två. S54 har sex individuella.
M5 med sex cyl har större c-c-mått.
M5 V8 kan kanske funka. S62 ser ut liknande som S54 med lösa individuella spjällhus men har större c-c mått de med.
M3 V8 och M5 V10 ska vara mindre c-c mått men jag har inte fått möjlighet att mäta på sådana än.
Senast redigerad av Pacman den tis okt 14, 2014 10:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

så egentligen kan man även ta spjäll från s54 då? och grenrör bör gå å få dit från m50/s50 då ju?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Pacman »

I mitt personliga tycke borde S54 vara det optimala valet till t.ex en vitfemma då man kan ta bort ett av de inre spjällen och få ändspjällen rätt.
Även till sexan är de bättre än S50 då S54 är lite större.

Jag har nyss köpt en CNC fler-op som jag ska försöka få plats med i min verkstad. Det ligger nog någon månad till framåt i tiden innan den är på plats och igång, men tids nog så tänker jag rita upp och fräsa ut adapterflänsar för att montera olika spjäll på olika motorer...och S54 på Volvo vitmotor ligger såklart med på den listan! :D
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Johan_P »

Det kan mycket väl vara m3. Det har jag ingen större koll på vilken av alla dessa motor det sitter på. Forskade bara lite löst till mitt och polarns bygge och fick veta att m3/5 spjällen skulle passa och det var samma c c mått. Jag tänkte jag skulle bygga ett eget insug och använda just flänsen från volvo 6:an. Tror jag ska bygga mitt i plåt först och sen ska jag bygga det i aluminium.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

vi får se hur jag gör med insugsbiten.. steg ett just nu är att få ner den i 142an.. den ligger i just nu, men inte på rätt plats direkt! ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Nicke H »

Kul att man hittade denna tråd då jag själv håller på med ett projekt med en B6304 som ska gå som sugis i ett 244 chassi.
Jag hade tänkt mig vässade kammar, separata spjällhus, extraktor, portad topp.
Senast redigerad av Nicke H den fre apr 03, 2015 9:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 244 - B6304
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av warp »

Hej

Kul att läsa denna tråd.
Bygger också på en 960 motor.
Jag delade avgassysemet efter efter grenröret och tog väck det innre röret mellan grenöret och katten, ersatte katten med en ljuddämpare och monterade en 3" SBF katt 1,5 meter längre bak och det blev en helt annan maskin, nu varvar den ur snabbt och blev mycket starkare.
Imorgon så påbörjas en grenrörsbygge. tänker testa med biltemas kardankrökar så man får många böjar för pengarna. Satt i 4 timmmar och läste och räknade från "Four-Stroke Performance Tuning" av A. Graham Bell och kom fram till att ett 3-1 system som är 76 cm långt borde fungera. Sedan kommer jag ansluta 1-1 så långt bak jag kan innan katten.

Micke. K, mycket fint bygge :)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av taz82 »

Startar ett nytt inlägg längst bak,

Om man skulle försöka plocka effekt ur en 3.0 24v Volvo vitmotor (med några "begränsningar" för att hålla nere kost och tid som jag redovisar nedan)

Jag har några faktorer jag helst ej ändrar på....

- bilen måste ha "perfekt" tomgång och gå igenom besiktningen utan mer än någon kommentar varpå jag pekar på avgasmätaren och så är den igenom.... "typ"
- även viktigt att emissioner är "OK" även vid körning, katalysator o sånt ska vara med och fungera optimalt, helst hela tiden. Helt OK om bilen mappas på V-power eller BF98.
- bottendelen bör bestå av en original 3.0 maskin, balanserat och viktat vevparti, nya ringar/lager såklart
- ventillyftare består som hydrualiska utav originaltyp
- kamaxlar används med profilen FS265H, "endast" 9.2mm lyft "tyvärr" (finns på hyll), skulle kunna undersöka om det går att slipa en lite argare profil på ett par andra 3.0 ämnen då detta inte var fruktansvärt dyrt.
- vill helst inte varva mer än bortåt 6500-6800rp/m. Max effekt får gärna ligga något över 6000 rp/m
- motorn skall helst kunna gå 10 år halvhård gatutrafik lite på sommaren utan att man öppnar den mer än att den får ny olja så fort den börjar bli missfärgad.

Kan tänka mig att göra/få gjort följande:
- portning
- planing topp/block för högre komp + djupare ventilurtag
- original insugsfläns, spridare, fuelrail men custom insug/plenum, helst med ett spjäll för enkelhetensskull
- nytt grenrör
- ev. byte ventiler till större om det finns en vinning med detta vid de varvtal och kamprofiler som är aktuella.
- Inköp av Vems eller annat tillämpligt sprut

Finns CNC-fräst svänghjul på ca 4kg med ny T5R-koppling på hyllan
Några idéer på vad man kan göra?

Enklast vore ju att slänga i FS265H-profilerna, renovera topp+botten, någon lättare portning en nybörjare klarar av själv "typ polering av avgaskanaler", räkna på insug/grenrör och få en en map gjord i ett bra sprut, typ VEMS
Vad kan man vänta sig för effekt? 260 ärliga?

Någon som har synat en BMW S50B30 sida vid sida med en Volvo B6304?
82hk skillnad mellan motorerna enligt fabrikspec. ur mer eller mindre samma slagvolym.

Kan man "låna" 60-80hk utav dessa genom att kopiera eller förbättra lösningar så vore det trevligt!

Idéer ?
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Nicke H »

Jag har inte sett så många b6304 projekt där folk har plockat bra med hästar ur dom förutom med överladd. Ingen som hört eller vet av nått monster? :)
Vore kul att se vad som krävs för att komma över 300hk.
Volvo 244 - B6304
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av taz82 »

https://www.youtube.com/watch?v=9KAWmLFyzG0

"It's a 3.0L straight six, built by Trond Stensböl."

Har ett svagt minne av att det är en 960-spis, någon som skrev det när videon postades!
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Micke K »

Ska försöka att bänka min B6304 i år har den i mitt amatörbygge separata spjällhus egen byggt extraktor o 2,5" avgas, nyrenoverad borrad med nya kolvar. Ska bli spännande att se vad den lämnar. VEMS styrsystem.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av warp »

kul, det ska jag också göra.
Separata spjäll med långa trattar
Portad topp,
Svarvade ventiler
Extraktor grenrör.
3" avg system
MS3

Ska bli intressant och se vad det ger
Skriv svar