Pressure wave termintion box

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

Tror (definitivt TROR, har inte en aning, men tänker testa) att en större volym i boxen ger mindre risk för dipp i registret. Det kan dock vara helt fel, men så tolkar jag det jag läst. Mycket av det är dock gissningar och antaganden och mycket testande och seat of the pants.
Tanken som folk (jänkare iofs.) verkar ha är att även om slutet på lådan är abrupt så bidrar volymen till att avgaserna inte korkar igen ändå, därav rekommendationen att ha dubbla motorns volym eller mer.

Men vad vet man egentligen, det kan gå hur som helst det här. Men kul att klura och läsa på och sen kanske bygga det till slut.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Jakesta »

Performance_seeker kan du påvisa någon prestandamotor som har mycket effekt och bra register utan att nyttja någon form av insug eller avgas-avstämning, dvs resonans? Skeptiker finns det nog av. Alla avstämda motorer kommer givetvis någonstans ha lägre effekt men helst ska det ju hamna utanför registret man använder.
Om du dessutom läser på om terminator box så förstår du att det inte handlar om en "resonanslåda" utan om att kollektorn ska få rätt längd för ett varvtalsregister, lådan sitter bara där för att gaserna ska lugna ner sig (svängningarna dör ut) och sen strömma ut i avgasröret. Alltså precis tvärtemot en resonanslåda.

Min terminator box var dubbla motorvolymen men kanske skulle den varit ännu större, till en V8 blir ju lådan väldigt stor och det är nog därifrån "dubbla volymen-formeln" kommer från början. När jag kört simuleringar på motorn ser det ut som att en annan kamaxel eller en längre kollektor hade fått bort svackan, men det skulle inte gått att ha lådan längre bak på min bil så jag valde att ta bort den istället, även om den tappade lite på lågvarv.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Performance_seeker »

Det är klart man använder resonans för att få högre effekt. Det jag menar är att om man driver det långt så gissar jag att det passar bäst för en motor med smalt effektregister...i bromsbänk eller dragrace, och kanske inte så herrans bra för en gatmotor som skall dra bra på alla möjliga varvtal.

Erkänner att jag inte har full pejl på vad termination boxen är tänkt att åstadkomma.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

Boxen är till för att "simulera" atmosfär, så att avgaserna ska se det som att kollektorröret slutar där boxen börjar. Typ. På så sätt kan man stämma av kollektorn och ändå köra med ljuddämpare efter.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har läst på lite, inte på några forum utan bl.a. David Vizards text. Jag misstänker att det kan vara ett trick för att öka bokförsäljningen. Har också letat om det finns några patent men inte hittat något som passar.
Nej, jag är fortfarande mycket skeptisk, det är mycket jobb och lite belöning, och utan bromsbänkskörningar vet man ingenting om resultatet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Jakesta »

Att kollektorlängden har stor betydelse är nog inget att diskutera, det verkar de flesta eniga om. Terminatorboxen med rätt egenskaper bör fungerar lika bra eftersom det blir ett tydligt slut på kollektorn. Jag tänkte testa idén själv och började bygga min innan jag sökte och hittade Vizards prat om dubbla volymen etc, så då fick jag bygga om den lite. Att det fungerar VET jag eftersom jag provat, man får det utlovade vridmomentet innan motorn kommer "on cam". Det behövs ingen bromsbänk för att bevisa för det känns direkt, men som sagt, fick ju en svacka... som jag inte försökte få bort.. Men det hade kanske gått. Berodde dock på andra orsaker också, körde 4-1 rör och det var mycket som var utanför avstämning vid just det varvtalet.

Det svåra är väl att bygga en som är stor nog och flödar tillräckligt och samtidigt få plats under bilen. Resten av avgassystemet måste ju också flöda bra, så man kan inte skylla allt på lådan ifall det inte funkar. Speedlab teamet har väl lyckats ganska bra med sin corvette, men då tar lådan upp en stor del av passagerarutrymmet...
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Performance_seeker »

Ok, jag skall sluta tjata om det här, men om du fick en svacka så tolkar jag det som ett resonansfenomen? Och är det ett resonansfenomen då misstänker jag att hela konceptet med burken faller...?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Jakesta »

hehe jag förstår vart du vill komma, svar Ja, det kan tex ha berott på att det skapades resonans, kanske för att bakväggen var platt, eller så berodde det på att motorns övriga system var out of tune just där och därför tappade effekt av att överkomma den lilla extra flödesförlusten det blev av att forcera ut avgaserna ur lådan.
När jag tog bort lådan försvann ändå inte svackan helt, den var fortfarande ganska svag just där. Detta var mitt första och enda försök och därför tycker jag inte man ska döma ut det helt förrän man gett det en ärlig chans, men jag hade inte tid att fortsätta laborera.

Känns som jag är ganska ensam om att ha provat och det vore kul om någon annan testat nåt liknande fast med koniskt avslut på lådan för att se hur det fungerar?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

Min tanke var att göra lådan av 3" rör som man klyver längs med mitten och lägger i in slät plåt emellan, 2.5" in i lådan, och sen låta 3"rören fortsätta ut ur lådan. Alltså låta det kluvna röret gå över i ett som inte är kluvet med en slät gavel emellan, sen kona ner till 2.5" efter en viss längd, mest baserad på paketets längd och vart allt hamnar i bilen.
Verkar som att "de flesta" hamnar mellan 18-24" kollektorlängd på mopar 383 (om man läser recept, kollar bromsningar från usa osv. vet inget om hur bra utprovat det är) så där emellan duger nog för mig, med köpta std. headers, billiga alu-toppar och löjligt snäll kam. Är ju ingen värsting, men kul att vara unik :P
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Jakesta »

Skulle nog hellre köra för lång än för kort kollektor, får du en dipp någonstans så hamnar den längre ner i registret. Det låter som ett bra sätt att bygga den på. Men med en snäll kam tror jag inte du drar så jättestor nytta av terminator boxen.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

Nä, som sagt tror jag inte på mirakel, men det blir alltid något, och kam ska bytas i framtiden, den jag har blev alldeles för snäll för mitt tycke, den är inte mycket utmaning för mina nya toppar.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av fugazi »

Ska du ha 1 eller 2 boxar?
X-pipe, H-pipe eller ingen?
Båda kollektorerna in i en box och bara 2,5" ut sen på slutet låter lite trångt på en 383:a, tycker jag... eller räcker det?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

2x2,5 in, 2x2,5 ut är tanken. Boxen ska då ersätta alla former av utjämningsrör. Misstänker att man kunde gjort två separata kammare med och kört med motorns volym i bägge om man vill. Då hade väl någon form av balanspipa kommit in i bilden kan jag tänka mig.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av gegge »

Byggde en terminatorbox till en hyggligt vass 2-litersmotor. Svårt att säga om det gav något. Problemet var en halvtaskigt grenrör(korta primärer, lååånga sekundärer och lång kollektor), tändning ställd på en höft och k-jet som spottade och fräste. Ruppig på tomgång. Ljudet över 3000 varv var fantastiskt, härligt raspigt och motorn drog friskt över 6000 varv vilket den inte gör standard. Ska gå igenom motorn över vintern. Ett avstämt 4-grenrör har hittat ned i garaget...

Principen var ett 60mm rör som gick in en större kammare på 140mm. Ett vinkeljärn i mitten a la Flowmaster och konad utgång.
Bild
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Pressure wave termintion box

Inlägg av Falkenrejsing »

Mer konstiga frågor, då jag fortsatt nörda runt bland avgasrör och knep o knåp.
Läste för ett tag sedan i "4-stroke performance tuning" om lite av varje (det var ett tag sedan, alltid kul att gå tillbaks och kika)
och såg då ett kort inlägg om att svetsa en vägg på högkant i kollektorn för att få något av ett 4-2-1 system, någon som provat? Har ju iofs. 35" primärer, men det kanske inte skulle skada ändå? Om det funkar är väl tanken att det boostar mellanregistret något om jag förstår rätt?
Svetsar man i en sådan vägg kunde man kanske roa sig med att konstruera den så att volymen i kollektorn minskar något, då den lilla matte jag försökt mig på kring detta pekar på att 3" kan vara i grövsta laget på en ~400hk 383:a (ingen bromsbänk, uppskattad effekt av mer eller mindre kunnigt folk i min omgivning, roar mig helst inte med gissningar)

Vet att sånt här kräver bromsbänk och mycket tid, men nu pratar vi mest om tankar i ämnet, tids nog blir det dags sånt med.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar