MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av The »

Jo, menade bara att pumpar slits.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av speeds_ »

Man ska väl inte kasta bäver i trähus men tro det eller ej så funkar Biltemas 044 kopia grymt bra, kör dubbla sådana i min. Dom har överlevt mer än ett år i E85. :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Ja de funkar säkert men hur länge? Inte för att jag har någon som helst erfarenhet av biltemas men jag vet att bosch håller minst 25000 mil.

Eftersom detta är bruksbilen så går den ca. 1500 mil om året så det känns tryggare med bosch.

Det är som Torbjörn säger tråkigt att få ras pga. Bränslebrist oavsett om det beror på orginalpumparna eller biltemas.

Fast orginalpumparna är ju gratis och sitter redan där ;-)

Tanken är att skaffa en pump till 630 spridarna och 19t turbon hittar dit så jag har inte så bråttom.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av W108 »

Är det ingen som har tryckgivare som kan slå ifrån tändningen om det blir för dåligt? Eller är det redan försent då?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Det skulle funka men det är enklare att köpa en pålitlig pump.

Till en sån här billig motor är det knappt lönt och saabmotorn tål rätt mycket spikningar och höga avgastemperaturer.

Har man en påkostad motor eller en känslig så är det nog ingen dum ide :-)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Så blev den färdig till slut!

Det är ju ett helvete att svetsa i gammel gjuten alu men nu är den klar och tät! :D

Som synes är "oljelådan" större än hålet så kanterna går in och agerar skvalpskydd.


Bild


Drygt fyra liter rymmer lådan och djupare vågade jag inte göra den. Kapade loss oljepluggsbiten och svetsade dit med.


Bild


Sen gängades ett par alustänger och svetsades dit på ICn som hängdes dit, detta är Kl racings modellanpassade till 9000 cs och den satt som handsken!
Visserligen får man ta bort bogseröglan eller svetsa om anslutningarna men det hade man fått oavsett vilken man köpt, dessutom rear de ut 9000 ICn.
Den når inte ända ner så kylare och kondensor får lite friskluft med.(eller ett oljekyl)


Bild
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Johan_P »

Måste ju kommentera detta bygge lite. :lol: Får nog lov att säga som dom flesta.. Udda motor val i en merca. Gillar själv Saab motorerna, Bättre än volvos röd blockare.
Det enda jag inte tycker Saab gjorde bra är resten av bilen. :thumbdown: Är det smidigt att bygga ihop motor och låda? Det är väl en låda från omega a man ska använda har jag för mig men har inte fattat vilken koppling man skall använda?

I vilket fall så kommer det bli fränt. Men det är lätt det spårar ur med :hihi:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Hela kombinationen av bil och motor är en kombination av det mest prisvärda man kan hitta, det är det som är tanken. :)

Mercen har diffbroms och kostade ungefär vad en diffbroms kostar till andra bilar, den går att regga med annan motor.
Dessutom har de bra chassie (multilink) och insprutning så man slipper bygga om tank, dra el osv.
Känns som ett klart bättre utgångsobjekt än en bmw som man ändå får köpa låda och bakaxel till till när man börjar trimma.

Vill man ha bra fart så ska man ju bygga på en liten lätt bil men det är svårt att kombinera med bra bruksvärde, krocksäkerhet och barnstolar.

Volvos rödblockare och vitblockare verkar kräva en hel del pengar när man ska trimma och ska man ändå byta sprut osv. Så känns det som man lika gärna kan gå upp på en bmw eller mb sexa som kan driva en större turbo med mindre lagg.

Saab har väl både bra och dåliga chassie, 9000 var ju helt klart rätt när den kom 86 och tio år senare hade de flesta konkurrenter liknande uppbyggnad tex volvo 850.
Nya 900 och gamla 9-3 är ju en usel GM lösning att bygga en bil på en enklare äldre bil (vectra A), ungefär som s40 byggdes på mitsubishi.

Till lådan använder du bara en saabkoppling, det enda som behövs är att flytta ut slavcylindern eller använda 9-5 svänghjul,
Guide kommer!

Både lådan ftån omega A och B funkar men jag har fått för mig att B lådan håller bättre trots samma beteckning, ofta utvecklades ju prylar med tiden, de starkaste är 3.0 v6.

Angående låda så får man ju byta på alla bilar när man ska ha mycket pulver om man inte bygger på en M bil eller tds
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av W108 »

Udda motorval är inte synonymt med dåligt. Jag gillar detta bygget skarp. Har både Mercor och Saab. Tycker Saab-turbon har en förjäkla skön motorkaraktär.

För närvarande är detta bygge en av mina favoriter att följa :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Johan_P »

Det är så pass enkelt ändå. Funderade på att skaffa en liten vinter bil att harva runt med på isen. Nån form av kadett eller starlet. Och då vill man ju ha lite bättre fart i motorn och Saab är ju lätta att skrämma upp. En kompis programerar ju såna sprut så det är ju smutt. Jag var själv inne på att bygga med multilink axeln från 960. Bara för jag hadde en liggandes. Men det var för mycket leder och pyssel att få dit det. Var även inne på bakvagn från E39 men nja. Volvos vit motor är inte så svårt att kräma ur lite effekt ur. Iaf om man ska hålla sig inom normala områden. Fast på detta forum så finns inga normala områden. Hehe. Iaf normala enligt mitt tycke.

Ja 900 o 9-3 är då inga höjdare. lika så v/s40. Hadde själv 9-5 ett tag men tyckte inte om den, Kändes klumpig att köra.

Men din kombination kommer nog bli bra. Skön bilen med en hyffsad lugn motor. Och allt annat lull lull på köpet.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Bygg på en omega istället, den har lite längre axelavstånd så den ligger fint på ställ och sen finns bränslepump och allt på plats. Trionic behöver hastighetssignal vilket jag vet omega B har men troligen finns det i A med.
Sumpen är dessutom framåt så troligen behöver du inte kapa mycket i den.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Är det inte vitmotorn man måste fräsa ur blocket på samt byta kolvar och stakar vid drygt 300hk?
Då kan man ju nästan bygga på vilken modern motor som helst ifall man gör en sån påkostad?
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Johan_P »

Det skulle man kunna göra. Men dom verkar klumpiga. Måste den ha den signalen? borde man kunna bygga bort. Fast jag funderade på att ta en riktig gammal motor. Har en som står 2.0t från 9000cs 92-93 nånting. Vi får se om det blir verklighet. snubblar jag över något så kanske det blir av.
Enligt dom volvo tokarna jag har pratat med så ska en B5234T5 motor klara upp till 400hk utan större modifikationer. Sen kan man ju fräsa i stavar byta kolvar etc men då försvinner hela min princip. Kan man ju likväl ta en Audi 5:a som jag var inne på först.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

En omega A 2.0 väger 1390kg olättad.

-93 och äldre saabmotor passar ej på omegalådan.

Vad jag vet kan hastighetssignalen inte tas bort tyvärr.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Jag trodde chip och drygt 300 hk var vad som var lämpligt för vitmotorn men jag har ju varit borta från trimming i tio år ☺
Skriv svar