staga upp vid balk byte

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
rostigsak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 06, 2014 11:02 pm

staga upp vid balk byte

Inlägg av rostigsak »

som rubriken lyder, behöver byta hela balkar på min rekord c coupé 1997 :) kom inte med något "skrota istället" det SKA lagas och inget annat. så någon som är duktig på rostlagning får gärna förklara ett bra sätt att stadga upp karossen medans man kapar bort balken så att karrossen inte vrider/böjer sig så fort man tagit bort balk f*n. har plander på att sätta karossen i karosssnurra medans man rostlagar oxå så vill ju inte att bil f*n går av på mitten. tack på förhand! :hihi:

(nu kanske ni förstår mitt namn! 8) )

MvH /rostigsak
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av cossie_demon »

Längsgående eller tvärgående balkar?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av Anders_Karlsson »

Vilka balkar är det som ska bytas? Jag har viss erfarenhet av rostlagning på Rekord C, men du har inte råd att låta mig göra jobbet :wink:
Tips är gratis däremot :thumbright:


Och det är väl en 1967 års modell va? :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
rostigsak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 06, 2014 11:02 pm

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av rostigsak »

cossie_demon skrev:Längsgående eller tvärgående balkar?
längsgående! :P glömde skriva det.
Anders_Karlsson skrev:Vilka balkar är det som ska bytas? Jag har viss erfarenhet av rostlagning på Rekord C, men du har inte råd att låta mig göra jobbet :wink:
Tips är gratis däremot :thumbright:


Och det är väl en 1967 års modell va? :roll:
Exakt! 1967 skall det stå :P skrev fel i all hast. Det är dem längsgående balkarna precis under dörrarna och fram tills motorummet börjar. så ge mig gärna tips :) skall tilläggas att det är en coupé, alltså två dörrars modellen. Jag är medveten om att det blir svårt att byta hela balken då den är ganska lång. :P Jag vill staga upp karossen så man kan ha den hängandes i luften på sida om du förstår vad jag menar, så jag vill alltså staga upp karossen så att den inte böjer sig då jag har en känsla av att det blir mycket vikt på mitten då den kommer vara fastsatta i bakkant och framkant, man kan väl ioch för sig ställa någonting mitt under bilen som håller upp en del av vikten.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av Anders_Karlsson »

En coupé blir ju lite vekare mitt på iom att den saknar B-stolpar, men å andra sidan har den större trösklar och lite andra förstärkningar här och var.

Det är alltså hela rambenen som måste bytas? Då vill det ju till att det blir rakt eftersom framvagnen sitter bultad genom rambenen.
Ska man byta ramben så blir det mycket jobb, de är ju inte bara en L-profil utan de svänger upp framför torpedväggen och är allmänt krångliga att bocka till.

Ta gärna en bild och lägg upp så blir det lättare att se hur illa det är.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
rostigsak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 06, 2014 11:02 pm

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av rostigsak »

Anders_Karlsson skrev:En coupé blir ju lite vekare mitt på iom att den saknar B-stolpar, men å andra sidan har den större trösklar och lite andra förstärkningar här och var.

Det är alltså hela rambenen som måste bytas? Då vill det ju till att det blir rakt eftersom framvagnen sitter bultad genom rambenen.
Ska man byta ramben så blir det mycket jobb, de är ju inte bara en L-profil utan de svänger upp framför torpedväggen och är allmänt krångliga att bocka till.

Ta gärna en bild och lägg upp så blir det lättare att se hur illa det är.


får väl försöka fixa lite bilder! men har ingen aning om vart kameran är just nu! haha 8)
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av säl »

Har precis bytt tröskel på min kadett, den var rostig från infästningen till bakaxeln ändra fram till framvagnen, under dörren fanns det nästan inget kvar av varken inner eller ytterplåt, samt så var dörstolpen nästan helt borta och även golvbrunnarna fram.
Jag var orolig för samma sak, hade planer på karossvagga, men det slutade med att jag pallade upp den på axlarna. Får för mej att det är bättre att belasta karossen som det är tänkt än att hänga upp den längst fram och bak.
Satte en sträva i dörren innan jag kapade bort nånting.
Men det kändes då hur lugnt som helst, karossen var då inge fladdrig eller mjuk nånstans.
Nu är ju kadetten en lättare bil och jag har ju en b-stolpe.

Jag tror jag skulle försökt att åtminstone punktat upp nya balkar innan man sätter bilen i snurra?
Eller svetsat tillfälliga förstärkningar i dörröppninarna och ev en till tvärsöver om den är väldigt dålig.
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
rostigsak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jan 06, 2014 11:02 pm

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av rostigsak »

säl skrev:Har precis bytt tröskel på min kadett, den var rostig från infästningen till bakaxeln ändra fram till framvagnen, under dörren fanns det nästan inget kvar av varken inner eller ytterplåt, samt så var dörstolpen nästan helt borta och även golvbrunnarna fram.
Jag var orolig för samma sak, hade planer på karossvagga, men det slutade med att jag pallade upp den på axlarna. Får för mej att det är bättre att belasta karossen som det är tänkt än att hänga upp den längst fram och bak.
Satte en sträva i dörren innan jag kapade bort nånting.
Men det kändes då hur lugnt som helst, karossen var då inge fladdrig eller mjuk nånstans.
Nu är ju kadetten en lättare bil och jag har ju en b-stolpe.

Jag tror jag skulle försökt att åtminstone punktat upp nya balkar innan man sätter bilen i snurra?
Eller svetsat tillfälliga förstärkningar i dörröppninarna och ev en till tvärsöver om den är väldigt dålig.
okej :) blir nog att strunta i snurra eftersom jag tänkt på samma sak som du skriver "Får för mej att det är bättre att belasta karossen som det är tänkt". Opeln är tyvärr ganska upprostad eftersom att det är just en Opel 8) skämt å sido, den har stått i en skog på det lilla fårö i alla fall en 3-4-5 år :P så den är ganska rostig. Skall lägga upp lite bilder snart så alla intresserade kan få se :) funderar även på projekt tråd :mrgreen: .

Hare gött! :thumbright:
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av hauge »

"Skall lägga upp lite bilder snart så alla intresserade kan få se :) funderar även på projekt tråd :mrgreen: "

ja gör det :-)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: staga upp vid balk byte

Inlägg av Johan_P »

Jag byte balk på min Manta A på höger sidan. Det var ju så klart mitt i böjen mot torpeden som det rostat sönder. Skit det där med dubbel plåt. I vilket fall låter du framvagnsbalken sitta kvar och stagar upp med nån extra 4 kants profil så är det inga problem att byta balken. Jag gjorde så i min enkla kaross vagga och det blev rakt och fint. Är inte så mjuka som man kan tro. Dom väger ju inget ur plockade. kan ju lyfta runt karossen förhand. Inte hela karossen men lyfta den bak eller fram är inga bekymmer. Annars får du bygga en riktbänk av typ 2"x4" och lägga den på så länge till du har stagat upp det. Men tror inte det behövs.
Skriv svar