Philles 940 16v - HX55 - ZF
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Här kommer lite bilder.
Honat:
Det är lite olja som syns som ränder.
Das låda!
ATF OLJA... jaha, då ska jag inte förvara hembränd sprit där alltså?
Fjädrarna har kommit!
Fick nog tag i en 8v fjäder när jag mätte för dem är inte riktigt samma storlek.
Note to self: STÄDA LITE OFTARE....
Men det ska säkert gå bra att köra med. Någon måste ju våga testa?
Bulten ja
2000:9.... Eller nä...
Schwengjuul
765
Sen inte haft tid att mecka, pga detta bruksbilsmeck:
Nu:
Gamla skrotet:
(ja fick klippa röret..)
Blir mer bruksbilsmeck i veckan.
Sen blir det att slänga ihop motorn!
Kommer ha en del ledighet efter nattpass så det ska nog inte ta alltför lång tid framöver.
Honat:
Det är lite olja som syns som ränder.
Das låda!
ATF OLJA... jaha, då ska jag inte förvara hembränd sprit där alltså?
Fjädrarna har kommit!
Fick nog tag i en 8v fjäder när jag mätte för dem är inte riktigt samma storlek.
Note to self: STÄDA LITE OFTARE....
Men det ska säkert gå bra att köra med. Någon måste ju våga testa?
Bulten ja
2000:9.... Eller nä...
Schwengjuul
765
Sen inte haft tid att mecka, pga detta bruksbilsmeck:
Nu:
Gamla skrotet:
(ja fick klippa röret..)
Blir mer bruksbilsmeck i veckan.
Sen blir det att slänga ihop motorn!
Kommer ha en del ledighet efter nattpass så det ska nog inte ta alltför lång tid framöver.
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Håriga fjädrar
Fan den kommer bli sjukt elak den där asså
Vad ska du göra åt bakvagnen?
Fan den kommer bli sjukt elak den där asså
Vad ska du göra åt bakvagnen?
Micke Grönlund
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Haha ja dem är rätt feta
Tänkte varva 7500, det borde inte vara några problem för några detaljer i motorn
Bakvagnen, sitter stelt panhardstag med uniballs.(sjusterbart och mycket kraftigare än orginal)
Ska svetsa bryggan (boxa in den) o hoppas på att den håller.
Bakaxeln ska svetsas.
Sen får jag se vad som är roligast, rakt framåt eller tvärställt.... Så det är mycket möjligt att den byggs om i vinter, åtminstonde en bur kommer i då och stolar samt bättre bälten...
Tänkte varva 7500, det borde inte vara några problem för några detaljer i motorn
Bakvagnen, sitter stelt panhardstag med uniballs.(sjusterbart och mycket kraftigare än orginal)
Ska svetsa bryggan (boxa in den) o hoppas på att den håller.
Bakaxeln ska svetsas.
Sen får jag se vad som är roligast, rakt framåt eller tvärställt.... Så det är mycket möjligt att den byggs om i vinter, åtminstonde en bur kommer i då och stolar samt bättre bälten...
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
här va de dött
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Japp fullsketen med annat just nu men ska ta ett ryck strax.
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Härligt måste ju få racea dig i sommar
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Självklart!
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Som en liten uppdatering så kan jag säga att det går framåt, sakta men framåt. Inte mycket att uppdatera med nu tyvärr, har helt enkelt haft för mycket annat att göra, jobb+plugg o nu blir det snart flytt också.
Men hellre att det blir bra gjort än att man kastar ihop det "för de ska så va".
Fått tag på orginalturbo nu (tack Phranz) så ska bara sno ett grenrör någonstans sen har man besiktningskit.
Motorn är halvklar, toppen är hämtad, skitfin är den, kommer lite bilder senare.
Sepember ser ut att bli en lugn månad och då blir det mycket meck och kanske en hel bil? =) För köra i år ska jag, mer än så vågar jag inte säga i dagsläget.
Det blir inget vintermeck utan fokus blir få ihop den innan vintern, bes klar vid årsskiftet, ombyggd igen så den är hel, mappad o klar inför sommaren och en riktig svinarsommar
Men hellre att det blir bra gjort än att man kastar ihop det "för de ska så va".
Fått tag på orginalturbo nu (tack Phranz) så ska bara sno ett grenrör någonstans sen har man besiktningskit.
Motorn är halvklar, toppen är hämtad, skitfin är den, kommer lite bilder senare.
Sepember ser ut att bli en lugn månad och då blir det mycket meck och kanske en hel bil? =) För köra i år ska jag, mer än så vågar jag inte säga i dagsläget.
Det blir inget vintermeck utan fokus blir få ihop den innan vintern, bes klar vid årsskiftet, ombyggd igen så den är hel, mappad o klar inför sommaren och en riktig svinarsommar
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
är du inte sugen på riktiga kolvar
boost junkie
http://www.garaget.org/?car=312617
http://www.garaget.org/?car=312617
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Se ti o bruga allvar nu pågasnöre!!
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Ja för fan, det finns uppdateringar, ska bara lägga in bilder och skriva några rader
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Tyvärr inte! Men det hade varit gött
Blir meck i helgen så det dimper in en uppdatering sen, äntligen!
Under tiden letar jag kylare.. Har skapat en tråd under allmän motorteknik om någon har tips!
Blir meck i helgen så det dimper in en uppdatering sen, äntligen!
Under tiden letar jag kylare.. Har skapat en tråd under allmän motorteknik om någon har tips!
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF
Har äntligen haft tid att pilla lite och lägga upp ett par bilder.
Har dock ingen ordning på bilderna så jag har ett antal fler bilder att ladda upp senare på olika datorer / telefoner......
Blir en sväng på torsdag också för vidare meck
Pillat lite på blocket också, men då kolvbultarna går trögt i stakarna så är jag inte säker på att sätta dem i motorn än, det är på de 2 sista.
Se tråd i Allmän motorteknik.
Planen för bygget är som lyder:
Dra Bränslesystem, måla svart för att dölja att det är bytt.
Montera v-lådan och dra på underredsmassa så det inte syns.
Fixa bes grejer, har ej grenrör eller spjällhus till orginalinsuget.
Besiktiga med orginal topp, turbo, grenrör, DP. Dock med 3.5" "värstingsystem"
Möller fixade toppen i somras, mycket fint!
Möjlig placering av IC.
Halvkass bild
Sen blev den svart!
Sneaky beaky like! No shiny stuff.
Hittade en äcklig 530 som ska agera besiktningstopp, desto äckligare desto bättre
Har ingen bild, men plockade ner bakaxelbryggan som ska få sig en inboxning, och som vanligt massa småpill som inte är värt att fota
Kommer snart mer!
Har dock ingen ordning på bilderna så jag har ett antal fler bilder att ladda upp senare på olika datorer / telefoner......
Blir en sväng på torsdag också för vidare meck
Pillat lite på blocket också, men då kolvbultarna går trögt i stakarna så är jag inte säker på att sätta dem i motorn än, det är på de 2 sista.
Se tråd i Allmän motorteknik.
Planen för bygget är som lyder:
Dra Bränslesystem, måla svart för att dölja att det är bytt.
Montera v-lådan och dra på underredsmassa så det inte syns.
Fixa bes grejer, har ej grenrör eller spjällhus till orginalinsuget.
Besiktiga med orginal topp, turbo, grenrör, DP. Dock med 3.5" "värstingsystem"
Möller fixade toppen i somras, mycket fint!
Möjlig placering av IC.
Halvkass bild
Sen blev den svart!
Sneaky beaky like! No shiny stuff.
Hittade en äcklig 530 som ska agera besiktningstopp, desto äckligare desto bättre
Har ingen bild, men plockade ner bakaxelbryggan som ska få sig en inboxning, och som vanligt massa småpill som inte är värt att fota
Kommer snart mer!
Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - kollektormall
Har nu gjort världens fulaste papperskollektor, för att få ett hum om hur jag ska göra den riktiga sen.
Snabbt o slarvigt men resultatet är rätt. Och nej, bygget blir inte så slarvigt
Hur jag gjorde följer nedan.
Kan vara bra för andra noviser som läser
http://www.ozhpv.org.au/shed/tubemiter.htm
Jag använde tubemiter programmet till att generera denna mallen:
Ritade av den på ett annat papper som ska bli mallen, som synes på bilden så ritar jag inte av hela mallen utan bara den biten jag behöver då programmet inte är till för detta egentligen.
Rullade pappret runt mitt rör som är till grenröret, 42.4 X 2.6. samt tejpade ihop
Drog av mallen från röret och kapade ur:
Gjorde 2 likadana och tejpade ihop. Behöver finsjustera kanterna lite
Kan nog bli bra! bara kapa av lite om det inte täcker nog
Och såhär ser det ut med dubbla:
Sen är det bara att rita mallen på röret som ska kapas.
Jag använde 20 grader. men självklart man man laborera med detta också för att få olika vinkel o längd.
Har inte kunnat kapa några rör idag då jag inte kan göra det inomhus på platsen jag har just nu, annars hade jag fortsatt med kollektorbygget.
Kommer bilder på slutresultatet senare.
Hoppas det gav någon ett skratt o någon annan en lärdom
Snabbt o slarvigt men resultatet är rätt. Och nej, bygget blir inte så slarvigt
Hur jag gjorde följer nedan.
Kan vara bra för andra noviser som läser
http://www.ozhpv.org.au/shed/tubemiter.htm
Jag använde tubemiter programmet till att generera denna mallen:
Ritade av den på ett annat papper som ska bli mallen, som synes på bilden så ritar jag inte av hela mallen utan bara den biten jag behöver då programmet inte är till för detta egentligen.
Rullade pappret runt mitt rör som är till grenröret, 42.4 X 2.6. samt tejpade ihop
Drog av mallen från röret och kapade ur:
Gjorde 2 likadana och tejpade ihop. Behöver finsjustera kanterna lite
Kan nog bli bra! bara kapa av lite om det inte täcker nog
Och såhär ser det ut med dubbla:
Sen är det bara att rita mallen på röret som ska kapas.
Jag använde 20 grader. men självklart man man laborera med detta också för att få olika vinkel o längd.
Har inte kunnat kapa några rör idag då jag inte kan göra det inomhus på platsen jag har just nu, annars hade jag fortsatt med kollektorbygget.
Kommer bilder på slutresultatet senare.
Hoppas det gav någon ett skratt o någon annan en lärdom