Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

efter byte till germeny drevet så vart det med std kil 2.55mm lyft tdc ca 7 grader adv
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kenny Ringheim »

har du inte fått i hopp den en eller väntar du på delar ?vill ha någe intresant o läsa på kvällarna när semestern nu är slut .
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

efter motorn kom ned i bilen fortsatte jag skriva i den bil tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1545

vart medalj i sm comp elimenator i premiär racet så det var bättre än vad jag i min vildaste fantasi kunnat dröma om. men mest tur det krävs mer pulver och bättre stage egenskaper om man ska köra fort och vinna rundor nästa sesong.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

en liten uppdate!

har plockat lös toppen för att montera en värre toppackning (har kört B18 standard 1mm). ska prova en MLS pakning nu tänkte jag. jag har byggt motorn för det med väldigt fin yta på block och topp.

jag laddade 2.3bar mot jens eklund i finalen i umeå open 6.04sek/201m men jag såg den byggde lite tryck i kylsystemet men iga problem i övrigt och jag förstog det va ett litet lekage på fullt laddtryck.

den övre skadan på packningen ser man att den börjat svänga ut lite också.

mvh jens

Bild
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av S Iwarson »

Någon speciell anledning till att du låtit förbränningsrummen vara nästan standard på den här toppen Jens?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

man måste plana så mycket annars för att få rätt kompa sen så fungerar det rätt bra då man har 40x35 ventiler det skymmer inte så mycket.

kanske exprimenterar med lite mer modifierat förbränings rum sen på en annan topp man det tar mycket tid att komma fram till nått man vet fungerar bra på alla lyft. den här flödar rätt bra och håller sig innom reglementet mitt att det inte får ta mer än 24 tim att göra en topp till sig själv :)
toppen ska bara servas och en värre toppackning sen ska den ihop igen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har bytt till manely nextec fjädrar i dag och hör och häpna! målat toppen :shock:

38mm inspänings höjd och ca 38kg säte och ca 105 öppen med sts252/8.90mm kam lyft kamaxeln och 1.45 vippor. max rpm 8500, ventil vikt in och ut ca 78 gram retaner ca 8 gram.



custom joni/sävar retaners i dyr aluminium.
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av fugazi »

Jens Gustavsson skrev:målat toppen :shock:
Gayvarning.... :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det brukar bringa otur då jag målar nån motor de brukar gå sönder då. men ska man köra SM måste man kanske snygga upp den lite eller?

mvh jens
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av fugazi »

Du kunde ju valt B&M-grön.... bara för att!

Vinner man klassen man kör i så finns ju risken att man hamnar på bild i nån blaska och då kan det ju "se bättre ut" men lite fräsch kulör...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lättade vippor. ca 3.5 gram längst ute på ventil sidan och ca 1.5 gram längst ute vid stötstången

Bild
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av johan johansson »

38kg inspänning låter lite? Kollar man på vw,åkarna så tycker dom 65är för lite

du har kanske snäll profil på kammen det gör väll sitt till
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det beror på en massa saker men tänk på att det är lätta grejor i denna motor och bara 40mm insugs ventil med 8mm skaft.

då B20-B18 har problem med svikt i kamaxel stommen så är accelerationen låg och det gör att det fungerar med ganska låga fjäder tryck.

vet du vad en modärn rally motor som varvar 8500rpm har för sätestryck? (duratec topp jag fixade nya säten på och som jag bytte till inklassade värre coswort fjädrar)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Kadett4wd »

det är bara några få kilon.

Jag har varvat över 8000 på en 16v med ca 10kg inspänningstryck
det behövs inte så mycket som en del vill tro.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar