EcuMaster Tips och trix.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Tänkte presentera lite av EcuMasters standalone här. Denna tråden ska vara fri från pajkastning och handlar om det vi gillar att göra. Dvs kalibrera motorer.
Jag kommer snart ge ut en svensk manual, tills dess så kan ni antingen mejla mig eller ringa mig om ni undrar över något :)
Vart du än är i mjukvaran och kör fast så kan du alltid trycka F1 så kommer det upp en hjälpfil på engelska.
Jag siktar på att gå igenom alla funktioner, snabbkommandon, att tänka på, mm mm. Ska väl tillägga att mycket av det jag nämner här är förinställt i mapparna man får utav oss.

Mycket av det jag pratar om kommer ingen att använda men är där kanske en som drar nytta av det så är det bara bra.
Ställ gärna frågor så svarar jag eller Per.


Vi börjar med bränsle tycker jag.

Bränslet börjar redan vid Engine start och innehåller följande.

- Parameters - Här ställer du in om du vill aktivera prime pulse bordet, vilket nästan är ett måste på e85 motorer. Man ställer den mängd på den temperatur man vill skjuta in så fort ecu:n känner att motorn rör sig. Alla spridare slår en dusch samtidigt för att sedan övergå till det du ställt under nästa val vilket är Batch all injectors.

- Batch all injectors - Är precis vad det låter som, den kommer skjuta alla spridare tills dess att ecu:n läser att du är över din cranking threshold för att sedan återgå till seqventiellt eller semi.

- Cranking threshold - Är det motorvarvtal som ecu:n fortfarande tror att du kör på startmotorn. När motorn överskrider detta så hoppar den från cranking mapparna till afterstart.

- Engine stall rev limit - Går din motor under detta varvtalet så stänger den bränsle och tändutgångar.

- Cranking ign angle - Tändvinkeln du har under cranking threshold, över det så går den på din tändmapp samt de tändkorrigeringar du fyllt i.

- Use injector cal - Det bestämmer om du vill använda bordet där dina dödtider på spridarna står skrivna. Inget måste att använda men trevligt att veta exakt hur många ms du sprutar in med spridarens dödtid inräknat.

Då var vi klara med parametrarna och går vidare.

- Cranking table 1 - Här bestäms bränslet som sprutas in under startmotorkörning.
- Cranking table 2 - Fyller man i om man kör flexfuel eller dubbla mappar.
- Fuel TPs scale - Här kan man fylla i procentuellt hur mycket spridartiden från cranking 1 och 2 som skall skjutas in. från 80% trottel och upp brukar den stå på 0 så man kan kirra runt motorn om man surat den.
- Prime pulse - Har vi gått igenom ovan.
- Time correction - Här kan man ställa in procentuellt efter sekunderna då startmotorn snurrar om man vill ge den motorn mer eller mindre efter en viss tid på startmotorn. Inget man måste använda sig utav dock.

Så här enkla och överskådliga är inställningarna jag presenterat


Bild





Då går vi vidare ner till Enrichments.

- Afterstart - Hur många motorvarv behöver din motor lite extra bränsle för att stabilisera sig snyggt på tomgång efter att den har gårr över det varvtal du fylla i som cranking threshold? Normalt sett mellan 50 och 250 motorvarv.

Acc enrichment

- dtps threshold - Här anger du hur många procent du kan röra gasen innan den doserar lite extra bränsle. 1-5% brukar vara lagom.

- Sustain rate - Här bestämmer du avtagandet av bränslet du sköt in med acc anrikningen så det blir en jämn övergång till nästa cykel. Normalt värde är 5-30%

- Enrichment limit - Detta är själva skalningen och maxgränsen på bränsle som får sprutas in vid maximal tps rörelse. Normalt värde är 100-140%

Går vi vidare ner så finner vi följande.

ASE table 1 - Vilket är After Start Enrichment. Hur mycket extra bränsle den behöver på de olika temperaturerna vid start av motorn. Motorvarven har du redan ställt i Afterstartfliken.

ASE table 2 - Samma som ovan men används bara vid tex flexfuel.

Warmup 1 - Kallstartsberikning.

Warmup 2 - Samma som ovan men används bara vid tex flexfuel.

Acc dtps Rate - Hastigheten av din trottelrörelser avgör hur mycket av acc anrikningen som används, jätte snabba rörelser = mer bränsle

Acc tps factor - Om du ligger på 60% gas och ger full gas snabbt så vill du inte att hela Acc dtps rate bränslet skall skjutas in då du redan har bra med gashastighet uppe. här gör man en fallande kurva eller helt enkelt låter den stå där den är på 100% Brukar inte behövas att mixtras med jätteofta.

Acc RPM factor - En motor med låg gashastighet som snabbt växlar till hög gör att luften springer lite fortare än bränslet. Detta sker oftast vid snabba gasrörelser på lägre varv. Ju mer varv på motorn desto mindre acc berikning.

Acc CLT factor - En kall motor behöver lite extra acc anrikning tack vara utfällning av bränslet.

Acc ignition - Skall ej användas om man inte har problem med så kallat växlingsknack. Låt bli denna.



Lite exempel.


Bild





Fueling.

Injector wizard - Finns en lista med förinställda spridare. Klicka på den just du har så slipper du använda injector cal table. Nya uppdateringen vi ska släppa nu är där jätte många spridare med.

General - Här fyller du i motorvolym, Map eller tps styrt eller olika kombinationer. Om du vill ha barometer kompensering, samt vad dina spridare flödar i cc. Använder du e85 och kör med låt oss säga 1200cc spridare Dra av ca 35% och skriv in 800cc

Injector phase - Om du har kopplat in cylindrarna 1234 till drivsteg 1234 så slår du in tändföljden här. Tex 1342 förskjut sedan ordningen till 3421 eller liknande och se om den går jämnare. Du kan även förskjuta det gradvis. Kör du tex 4cyl wastespark och bank injection slå in 1221 och bocka i rutan squirt twice.

Injector trim - Vet du att någon av dina cylindrar får för lite bränsle eller du har flödat dina spridare och en eller flera ger mindre än de andra, kompensera det här.

Fuel cut - Vart den ska bryta vid för högt laddtryck, varvskydd, overrun mm mm. Väldigt lätt.

EGO feedback - Här ställer man lambdaregleringen och hur, var och när den ska arbeta och hur mycket.

EGT correction - Här knappar du in vilken probe du har kopplat till vilken cylinder. Har du bara satt en eller 2 av 8 möjliga så skriver du tex 1111 på en fyra och bockar i correction rutan. Då kan du använda en generell 2d mapp att lägga på bränsle över alla cylindrarna i den takt som tempen stiger. Har man en i varje pipa använder man Injector trim oftast.

Injectors Cal - Har du valt en spridare i listan behöver du inte röra denna om du kör med normalt grundtryck på regulatorn. Mer tryck = långsammare spridare. Knacka in dina spridares Batteri offset
annars. Flesta slarvar här oavsett vilken insprutning man kör. Det brukar märkas när fläktar och dylikt startar att bilen tappar på tomgång och går antingen lite tjockt eller lite snålt när det är något som drar extra mycket ström igång.

Barometric Corr - Inget som används i vanliga fall

IAT corr - Kompensering för din lufttemp.

DFPR - Viktig funktion, Speciellt alla som kör med Nuke filter eller liknande som lätt sätter igen. Delta fuel pressure är delta värdet mellan Bränsletryck och mapsensortryck. Skulle bränsletrycket sjunka av någon anledning så räddar detta troligtvis detta din motor. Ecu:n kommer höja pulswiden på dina spridare allt eftersom ditt tryck inte följer mapsensorn som den ska. Du kan även tända din check engine lampa

Lite bilder på det jag pratat om.


Bild



TPS vs Map correction - Kör man med stygga kammar och turbo så brukar man köra TPS styrt bränsle med en beräknad multiplier i bakgrunden. Eftersom sprutet inte vet när din turbo eller flöde i motorn börjar ta slut eller avvika från det normala så kan vi berätta det för den i en 4D mapp så att man inte är på att pilla i huvudmappen. Fungerar även jättebra till bilar med små aggregat som spolar hårt vid lilla minsta belastning och lite tps. Bara för att trycket är där vid vid en omkörning på 40% gas så ska ju inte motorn ner på 12 i afr. Detta gäller ofta trimmade evosar med standard aggregat tex.

Exempel.

Bild


VE Mappen. Så här brukar jag lägga upp det. Du kan själv spara dina egna upplägg över alla desktopsen.


Bild


Eftersom vi alla mappar på vårt eget sätt så har vi gjort att man kan ändra på X och Y axlarna genom ett enkelt knapptryck och ändra färg.


Klickar du på verktyget så kommer det upp ett alternativ fönster.



Bild



Det fina med att lägga en en logg under varje desktop man arbetar i är att loggen följer med i mappen. Drar man eller pilar runt i loggen så visar den exakt vilka värde och vart du är i mappen.
Ni får ursäkta den dåliga bilden jag tog den när jag satt och körde i dynon :)


Bild



Är du van att mappa på ett visst sätt med vissa tangenter så behöver du absolut inte använda med de som är förinställda. Klicka på Tools högst upp och använd Customize keys så får du det som du själv vill ha det.

Är du osäker på vilka in och utgångar du använt och var? Klicka bara på Tools och välj Show assigned outputs så dycker denna rutan upp.


Bild


Bilden nedan är en vanlig tändmapp. Där jag ringat in fältet ovan är där man kan trycka "följ med i mappen automatiskt", perfekt grej när man sitter och kör steady state. Du kan även ändra plats på 3D grafen så den ligger under den vanliga mappen om man nu skulle vilja det. Man kan spara och importera lösa mappar och inställningar med. Högerklickar du på en X eller Y axel så kan du själv skala dom hur du vill.


Bild



Tycker vi tar lite om loggen när vi ändå är igång. Man kan logga 21 kanaler samtidigt vilket är mer än väl enligt mig.


Trycker man på P som pilen visar så har vi lagt in förval, trycker du fuel så kommer det automatiskt visa det som har med bränsle att göra.


Bild


Vill man ändra kanaler klickar man på ikonen bredvid så kan du själv välja någon av de ca 150 kanaler du vill se. Det räcker att du håller musen över ikonerna så kommer det upp en text vad det är.
Bland ikonerna finns- Clear log, start och stopp, spara eller importera samt zooma in och ut.


Bild




Imorgon går vi igenom hur man konfigurerar tändningsdelen, givare samt in och utgångar.






Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DreRacing@ »

Ser ju skitbra ut detta! pris på detta sprut då?
en fråga om tps vs map tabellen. skulle inte värdena vara högre än 100 på ladd och inte lägre för att fetta på när laddet kommer över 0.5bar?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

7995kr

TPS vs Map används bara när man kör TPS + mapmultiplikator. Sprutet beräknar själv ut hur mycket bränsle där ska in beroende på tps och map värde. Skulle detta inte stämma
så använder man Map vs tps som en korrigeringstabell. 100 betyder inga avvikelser från beräkningen. Denna mappen finns i de flesta moderna sprut och är kanon när man kör TPS
styrd turbo bil.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tycker också det ser snyggt ut! Bra jobbat nere i Polen! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Tack Performance_seeker.

Vi är ca 15 st runt om världen förutom de i Polen som jobbar frenetiskt med att utveckla mjukvaran.
Det har blivit en enorm hit i USA när Zach och Sound Performance börja köra med det i sina riktigt vassa Supror.

Har ni några bra idéer eller önskemål så meddela gärna mig. Ska ner till fabriken i veckorna och arbeta lite då kan jag framföra det :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DreRacing@ »

Mattias J skrev:7995kr

TPS vs Map används bara när man kör TPS + mapmultiplikator. Sprutet beräknar själv ut hur mycket bränsle där ska in beroende på tps och map värde. Skulle detta inte stämma
så använder man Map vs tps som en korrigeringstabell. 100 betyder inga avvikelser från beräkningen. Denna mappen finns i de flesta moderna sprut och är kanon när man kör TPS
styrd turbo bil.

JA jag fattar ju det! men skulle man inte då ha ett värde högre enn 100 när man då ska feta på vid ladd, inte lägre som i din map
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Mappen jag la in hänvisar till att turbon tappar effektivitet över 200kpa. Det kan lika gärna vara tvärtom beroende på setup.
Bränslet fettar den på i huvudmappen som vanligt.

Man mappar bilen som vanligt i VE mappen tps styrt. Brukar köra upp till ca 1.2 bar sen rör man inte VE mappen mer utan höjer bara laddtrycket och ser till att blandningen följer med.

Säg att du lagt den på 0.82 i lambda vid 1.2 men vid 2 bar har du 0.73 pga mottryck tex. Nu vill du ju inte in och rota i VE mappen speciellt inte om du ska köra olika laddtryck. Då stämmer det på det ena laddtrycket men inte på det andra.
Då använder du denna till att dra av eller lägga till bränsle.

Exemplet ovan visar när mottryck eller effektiviteten avtar.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Vill man kan man använda ren tps utan multiplikatorn och fylla i sina egna värde direkt från 0 till 300kpa som du menar men det är lite att gå en omväg då bakgrunsberäkningarna fungerar så bra och avviker inte mycket.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DreRacing@ »

så det ligger redan inne beräknad att den ska fetta på, dvs lambda 12.6 från 0.5 bar?
jag fattar ju multiplikatorn, men trodde den gav ett linjärt tillskott
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Nu är jag med hur du menar :)
Du menar att om du mappar den på 12,6 hela vägen och sedan skruvar upp laddtrycket till tex 1 bar så skulle den lägga sig på 12.0 eller liknande? En exponentialfunktion, den håller vi på med för fullt. Än så länge är den linjär men jag ska snart testa en version med exponentialfunktion.

Det lättaste i dagsläget om man ska ha så lågt grundtryck är bara att göra så här.


Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DreRacing@ »

presis så jag menar :)
men softwaren ser ju snygg och enkel ut. skulle varit skoj att testa.
I dagläget håller jag bara på med ms2 och tunerstudio, som också är en mycket bättre mappningssoftware än dom flesta dyrare sprut
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Då är vi överens :D
Ja tunerstudio är en snygg mjukvara det håller jag med om :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Nej det är det inte.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Terror_Flynn »

Kul med info om detta sprut. Jag har varit nyfiken på detta ett tag. Bra funktioner och bra pris. Ligger ju i ungefär samma prisvärda liga som VEMS och Ms3x för oss vanliga hobbymekare som inte vill lägga ut ca. 15-20.000kr på ett sprut till en gammal bil som man småtrimmar.

Såg att det finns en tilläggsbox som gör att man kan köra med DBW-spjäll. Även en extra box för Haldex AWD finns.

Finns det någon PnP lösning till VAG-bilar som har DBW-spjäll? Även PnP till tidigare VAG 1.8t utan DBW är intressant.
Har för mig att VAG 1.8t trimmarna i polen kör mycket med ECUmaster.

Kommer det dyka upp fler PnP lösningar i framtiden?
Till BMW och Toyota finns det redan.
Skriv svar