EcuMaster Tips och trix.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

DBW och Haldex controller är helt underbara och fungerar riktigt bra. Kommer gå in på DBW i dagarna, superenkelt att konfigurera och koppla in :)

Vi har i princip dessa pnp
Bmw M50 IV
Bmw M50 Vanos
Bmw M42
Toyota Supra MK4
Toyota Supra MK3 7MGTE
Subaru Impreza 96-98
Audi AAN och ABY
Alla bilar med Toyotas 3SGTE
Evo 1-8
Toyotas 1jz
Skyline pnp är i princip klart. Kört många Nissan med CAS och det fungerar kanon.
Nissan s13 / s14 i princip klart. Har ett i min S13 bruksare.

Tanken är att utveckla så många pnp vi kan för att underlätta för personer som inte känner sig bekväma med att dra nya härvor. Sen är det väldigt smidigt då det är 100% pnp.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Terror_Flynn »

Jag vet att företag i USA måste varna angående DBW-boxen, att den inte är avsedd för gata. Men hur säkert är det att köra på gata med den? Finns det säkerhetsåtgärder om givare går sönder osv. ?

Hoppas på PnP till Volvo och VAG 1.8t. Volvos är vanliga å trimma här och det skulle nog vara najs med PnP för både rödblocksmotorn och vitmotorn.
1.8t VAG är ju också en vanlig motor som sitter i riktigt vanliga och billiga bilar, som dessutom har en ganska så bra awd-drift.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DreRacing@ »

pnp til rödblock kan bli lite svårt, då den har 2 stk ecu (soppa och tänding) som är plaserad 2 olika ställen i bilen.
DLS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av DLS »

Kanon bra info Mattias :)

Har Ecumaster nån autotune funktion såsom link o många andra har?

en pnp till Porsche 944 vore trevligt :)
PORSCHE 944 TURBO
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Terror_Flynn skrev:Jag vet att företag i USA måste varna angående DBW-boxen, att den inte är avsedd för gata. Men hur säkert är det att köra på gata med den? Finns det säkerhetsåtgärder om givare går sönder osv. ?

Hoppas på PnP till Volvo och VAG 1.8t. Volvos är vanliga å trimma här och det skulle nog vara najs med PnP för både rödblocksmotorn och vitmotorn.
1.8t VAG är ju också en vanlig motor som sitter i riktigt vanliga och billiga bilar, som dessutom har en ganska så bra awd-drift.

Alla eftermarknadssprut måste varna för detta. Vi har dom vanligast förekommande DBW karaktärerna förinlagt I mjukvaran.
Man har två stycken signaler, en från pedalen och en från spjället. Skulle det vara så att du ligger och kör på vägen och vi säger att ditt spjäll får för sig att fastna i öppet läge fast din gaspedal bara är på 10% kanske så kommer motorstyrningen tvinga igen spjället.
Man ställer in ett differensvärde mellan de två, överskrids detta delta så slår spjället igen automatiskt.

Om det är säkert.... ja det vill jag nog påstå, iaf om man tänker på alla billiga "tuning spjäll" med värdelös kvalité och passform för vajer som säljs varje dag.

Vi tittar på pnp till 1.8T faktiskt då den motorn är Jätte populär i många länder. Speciellt i Tyskland och Polen.

Ber om ursäkt att jag inte hunnit uppdatera idag, suttit i dynon ända in på kvällen. Ska försöka hinna fortsätta imorgon :)


Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

DLS skrev:Kanon bra info Mattias :)

Har Ecumaster nån autotune funktion såsom link o många andra har?

en pnp till Porsche 944 vore trevligt :)
Tack. Det var roligt att höra att det är uppskattat :)

Ingen autotune än men är på gång, själv tycker jag att det nästan går snabbare att knappa själv på ve baserade sprut. Vi har fått många förfrågningar dock om det så det påbörjades för en tid sedan :)

Finns där en marknad för det så löser vi det såklart :)
Volvo B230 är lite svårare tack vare de dubbla boxarna.


Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Terror_Flynn »

Jo, Volvo rödblock blir ju lite mer trix med nu när jag tänker efter.
Riktigt kul att höra om möjlig PnP till VAG 1.8t, för som du säger så är ju den motorn poppis å trimma runt i Europa.

Låter som säkerhetsfunktionerna för DBW i sprutet funkar på ungefär samma sätt som det gör till OEM sprut som har DBW.
Senast redigerad av Terror_Flynn den sön jan 25, 2015 1:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Johan Lindberg »

Har du provat "autotune" i Tunerstudio eller logga å köra VE Analyze i megalogviewer? De funkar kanon måste jag säga när man ensammappar efter väg de är en funktion alla eftermarknads system borde titta på å efterlikna.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Lövet98 »

Kommer de uppdateras med fler kanaler för egt givare så man tex kan ha en egt givare för varje cyl på en säg 6a eller 8a?
beldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön feb 03, 2008 8:27 am

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av beldin »

Det finns en expansionsbox som kopplas in via canbus som ger 8 avgastempar.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Johan Lindberg skrev:Har du provat "autotune" i Tunerstudio eller logga å köra VE Analyze i megalogviewer? De funkar kanon måste jag säga när man ensammappar efter väg de är en funktion alla eftermarknads system borde titta på å efterlikna.
Absolut det har jag gjort :)
Mycket därför vi ska implementera det för att underlätta för de som vill ha den möjligheten och jag håller med dig fullständigt det funkar kanon.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Lövet98 skrev:Kommer de uppdateras med fler kanaler för egt givare så man tex kan ha en egt givare för varje cyl på en säg 6a eller 8a?
Precis som Per säger så har vi 2 inbyggda i boxen och vill inte ha fler där då det tar upp pins och för att skydda boxens innehåll mot fukt och dylikt har dom inte satts på boxens utsida.
Istället kör vi med en plug n play canbus modul man bara klickar i på baksidan som man sedan klickar i sina avgastempgivare i om man ska köra med många.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Mattias J »

Nej tar bara 4.2, kommer ta 4.9 längre fram.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: EcuMaster Tips och trix.

Inlägg av Lövet98 »

Mattias J skrev:
Lövet98 skrev:Kommer de uppdateras med fler kanaler för egt givare så man tex kan ha en egt givare för varje cyl på en säg 6a eller 8a?
Precis som Per säger så har vi 2 inbyggda i boxen och vill inte ha fler där då det tar upp pins och för att skydda boxens innehåll mot fukt och dylikt har dom inte satts på boxens utsida.
Istället kör vi med en plug n play canbus modul man bara klickar i på baksidan som man sedan klickar i sina avgastempgivare i om man ska köra med många.
Okej, de låter bra
Skriv svar