Få ett bra resultat med krymplack.

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Tänkte lacka en ventilkåpa med krymplack och köpte en burk på biltema (inte stötfångarfärg eller krackeleringsfärg utan krymplack! Liknande färg ferrari har på en del av sina ventilkåpor)
Idag när jag gjort rent och sprayade kåpan så blev det inte alls skrynklig utan helt slät, varför??
Temperaturen var runt 20 plus, kåpan var inte slipad men ren aluminium.
För att avfärda kvalitén så köpte jag en burk från hansen racing för ett par år sedan med samma resultat (slät yta)

Vad gör jag för fel? Hur har ni gjort när lackat med krymplack?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av TVR »

Jag har inte testat Biltemas krymplack men några andra fabrikat. Skulle dock tro att det är samma med deras
DU behöver mer värme, minst 25 men helst 30º eller mer. Jag har med framgång använt ett hederligt torkskåp (för kläder) för detta ändamål. Dels krymper det fint och snyggt, dels torkar färgen snabbt och man slipper vänta.
Tänk på att graden av skrynklighet är väldigt beroende av hur tjock färgen är. Det gäller att få till en jämn tjocklek om man vill få en yta som är snygg. Tunnare lager ger mindre skrynklor.
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Tack för bra tips! Ska prova och se hur det blir, måste hitta en bra värmekälla bara..
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av TVR »

Du kan ju testa hur det funkar genom att spraya på en plåtbit och sen värma med hårtork eller värmepistol. Det krymper inte omedelbart utan tar en liten stund. Antagligen varierar det med temperatur, hur tjock färgen är samt ytfinheten på det man lackat.

När jag lackade instrumentbrädan till min Locost (stor och skulle ligga plant) fick jag lägga den i friggeboden som värmts upp till över 30º med hjälp av en byggfläkt. Det funkade det med.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har använt Plastikote från Mekonomen/Hansen. Sprayar på ca. 3 lager, låter torka 15-20 min. och sedan värmer jag gradvis med varmluftspistol. Man får ju värma lite försiktigt i början och sedan börjar den "spricka" upp och då är det bara att värma lite till och sen låta den härda en dag eller två.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av Emilius »

Man får lägga på kopiösa mängder, det krymper ihop av att det är för tjockt pålagt i princip..

Du lägger ett tjockt lager åt ena hållet, lodrätt till exempel, väntar 5 min, lägger ett tjockt lager vågrätt,
väntar 5 min, sen lägger ett lager diagonalt.

Efter detta är det optimalt om du kan slänga in det i ugnen direkt, och värma upp ytan så det härdar.
det kan nog inte bli för varmt, om man då inte försöker värma med gassvets eller annat, men ingen är väl så dum.

Värma med värmepistol går, men det är lätt att få det ojämnt. Då måste man värma jämnt fram och tillbaka i likadana rörelser hela tiden,
ungefär som att man lackar med värmepickan.
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av Emilius »

TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av TVR »

Emilius skrev:Man får lägga på kopiösa mängder, det krymper ihop av att det är för tjockt pålagt i princip..
Nja, det beror på hur grova "skrynklor" man vill ha. Mycket färg ger en grov yta, tunnare ger mindre och fler "skrynklor".
Bäst är givetvis att testa på en provbit och se hur man vill ha det.

I övrigt håller jag helt med dig!
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av Emilius »

Delvis ja och delvis nej, man lägger ju vått i vått så att säga, kanske skulle förtydliga, det blir ingen effekt av ett tunnt lager alls,
detta har jag själv erfarit första gången jag testade då jag är van att inte bomba på färgen, lackerare som jag är normalt.
Raka motsatsen gav bra resultat för min del, att smeta på så det nästan rinner, som det står i länken.
För att få effekt måste man hur som helst lägga två lager ovanpå det första som inte får tid att torka mellan,
det är vad jag menar med "för tjockt"

Men jag tror att vi gemensamt fått fram rätt information hur som helst!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Få ett bra resultat med krymplack.

Inlägg av NTCRS1 »

Som andra också har skrivit, lägg fler lager och värm med värmepistol mellan varje lager, då reser det sig fint framåt det 2-3e lagret!
Skriv svar