David Engström
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis feb 17, 2015 8:16 pm
David Engström
Hej mitt namn är David Engström och bor i norrköping 26 år gammal ,
är utbildad plåtslagare och svetsare men jobbar sen några år tillbaka som hydraultekniker/ reparatör
gillar att hitta egna lösningar på saker och bygg det själv istället för att bara köpa i affären , därav bygger jag mycket av mina saker till bilen själv. exempel nedan egenbyggd tryckbox och ventilkåpor
har gjort en helrenovering på en volvo amazon -64 automat sedan tidigare men sålde den då jag var sugen på något med lite mer drag i ,
fick tag i ett objekt för 1 1/2 år sedan en firebird -71 "trans am" som jag renovera upp invändigt och utvändigt men lät drivlinan vara och körde denna sommar med bilen sen rev jag ner motor drivlina för ombyggnation
tänkte med något enklare först men slutade i lite överdrift ,
köpte mig en 455 HO motor som jag då rivit ner och preppat med allt godis man kan tänka
och valde att köra dubbelturbo på denna
har en ombyggd th400 låda till osv
listan är lång men tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av det jag kan och gjort under åren och kannse vara till hjälp för andra som gör nåt liknande
ser fram mot lite läsning på detta forum
Med vänlig hälsning, david
är utbildad plåtslagare och svetsare men jobbar sen några år tillbaka som hydraultekniker/ reparatör
gillar att hitta egna lösningar på saker och bygg det själv istället för att bara köpa i affären , därav bygger jag mycket av mina saker till bilen själv. exempel nedan egenbyggd tryckbox och ventilkåpor
har gjort en helrenovering på en volvo amazon -64 automat sedan tidigare men sålde den då jag var sugen på något med lite mer drag i ,
fick tag i ett objekt för 1 1/2 år sedan en firebird -71 "trans am" som jag renovera upp invändigt och utvändigt men lät drivlinan vara och körde denna sommar med bilen sen rev jag ner motor drivlina för ombyggnation
tänkte med något enklare först men slutade i lite överdrift ,
köpte mig en 455 HO motor som jag då rivit ner och preppat med allt godis man kan tänka
och valde att köra dubbelturbo på denna
har en ombyggd th400 låda till osv
listan är lång men tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av det jag kan och gjort under åren och kannse vara till hjälp för andra som gör nåt liknande
ser fram mot lite läsning på detta forum
Med vänlig hälsning, david
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: David Engström
snyggt jobbat och välkommen hit
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: David Engström
Välkommen!
Fina byggen du gör! Du måste lägga upp en byggtråd om Firebird:en. Åker du med förgasare på den? V8 och turbo är trevligt:-)
/David
Fina byggen du gör! Du måste lägga upp en byggtråd om Firebird:en. Åker du med förgasare på den? V8 och turbo är trevligt:-)
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis feb 17, 2015 8:16 pm
Re: David Engström
TackarJens Gustavsson skrev:snyggt jobbat och välkommen hit
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis feb 17, 2015 8:16 pm
Re: David Engström
Tackar så mycketDavid Herbertsson skrev:Välkommen!
Fina byggen du gör! Du måste lägga upp en byggtråd om Firebird:en. Åker du med förgasare på den? V8 och turbo är trevligt:-)
/David
Funderar på en tråd men dock så är jag i slutskedet av bygget,
Kör en trycktätad och ombyggd holley dominator 1050
Var lite svår att få till lagom bränsleblandning men som det är nu går han bra på låg och mellanregistret och lite fett vid fullt gaspådrag men är bättre det än för lite bränsle och brända ventiler
Med vänlig hälsning, david
Re: David Engström
Trodde att Jens skulle klaga på storleken på dina turbos
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: David Engström
Det gör ju inget med en tråd även om du är i slutskedet, kul och intressant ändå!
Det var en rejäl Holley. Har du byggt om den själv?
Jag har en 650 på min, är ju bara 305cui, plast flottörer osv. Har i princip bara borrat Pvcr`s för att "mappa" fullgas, hur har du gjort? Alltid kul att höra med andra som åker Holley + turbo!
/David
Det var en rejäl Holley. Har du byggt om den själv?
Jag har en 650 på min, är ju bara 305cui, plast flottörer osv. Har i princip bara borrat Pvcr`s för att "mappa" fullgas, hur har du gjort? Alltid kul att höra med andra som åker Holley + turbo!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: David Engström
Snygga byggen!!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis feb 17, 2015 8:16 pm
Re: David Engström
Haha det är inte storleken som räknas det är hur man använder dom;)Steve skrev:Trodde att Jens skulle klaga på storleken på dina turbos
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis feb 17, 2015 8:16 pm
Re: David Engström
jag har byggt förgasaren själv ,fräst spjällbussningarna och monterat i tätningar ,David Herbertsson skrev:Det gör ju inget med en tråd även om du är i slutskedet, kul och intressant ändå!
Det var en rejäl Holley. Har du byggt om den själv?
Jag har en 650 på min, är ju bara 305cui, plast flottörer osv. Har i princip bara borrat Pvcr`s för att "mappa" fullgas, hur har du gjort? Alltid kul att höra med andra som åker Holley + turbo!
/David
Pluggade powervalves större axpump på sekundära sidan samt labbat en hel del med munstycken för att få den att gå bra sitter original komposit flottörer så det behövde jag inte ändra , fick montera dubbla returfjädrar då det gick tyngre med tätningarna ,
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön feb 22, 2015 2:54 pm
Re: David Engström
Sweet baby Jesus. Här osar det talang!
Välkommen! Tar du beställningar?
Välkommen! Tar du beställningar?