BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Köpte mig en 635CSI från 1985 som jag håller på och bygger om med en turbokonverterad m50b25. :D
Har tänkt att försöka regga den som ombyggt fordon.

Tanken var följande recept:

Motor:
M50b25 vanos
Precision 5858 turbo
60mm wastegate
600x300x76 intercooler
Nytt insug med originalspjäll
M30 svänghjul med sachs 765 tryckplatta och sinterlamell
Maxxecu
Precision 1260cc spridare
Deatschwerks 350IL bränslepump
Catchtank
3,5 tums downpipe med racekatalysator och sedan 3tums avgassystem
Växellåda från Bmw 528 e39


Hjulupphängning:
BC racing coilovers
Ombyggd styrning till styrväxel
Ombyggd bakvagn för att kunna ställa camber och toe.
Ombyggt fäste för diff i bakkant
M535 lamelldiff
Nya bussningar i princip runtom

Bromsar:
Fram: 850csi Enkolvsok med 324x30 skivor
Bak: M5e34/540 eller liknande


Bilen:

635 crosscountry :lol:
Bild

Måttar in vart turbon ska sitta.
Bild

Bygger kollektor.
Bild

Grenröret klart förutom wg-rör.
Bild

Bild

Bild

Och en bild hur på det ser ut just nu.
Bild

Just nu håller jag på att bygga downpipe och wastegaterör. Har även börjat kollat lite på hur insuget ska se ut.
Senast redigerad av stefanfloden den mån sep 21, 2015 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Performance_seeker »

Trevligt bygge! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att även du lägger upp en tråd.

Det ska bli intressant att se hur din styrning blir komponerad !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Tack Martin :thumbright:

Daniel,
Ja det ska bli intressant att få till. Har köpt mig en styrväxel från en polo från 2002 tror jag det var, men det var roligare att bygga grenrör mm :lol: , så jag skjuter lite på ombyggnationen av styrningen.

I helgen har jag byggt vidare på grenröret och downpipe. Downpipe blir 3,5" ner till racekatt, sedan 3" från katt och bakåt.

Byggde först downpipe:
Bild
Smidigt med en extra motor i stativ :thumbright:

Och placerade sedan wastegaten och gjorde rör till den:
Bild

Bild

Det var omöjligt att få plats med wg uppåt, så den blev neråt istället. Funkar nog lika bra, men blir drygt att byta fjäder. :roll:
Började även på avgassystemet. Fick dit katalysator och flexrör, men glömde ta bild på det. :doh:
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av cjagenmark »

Blir trevligt detta!
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av erikjakan »

Snyggt byggt!

Men karossen kräver mer mos, tro mig :P
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

cjagenmark skrev:Blir trevligt detta!
Hoppas på det :)
erikjakan skrev:Snyggt byggt!

Men karossen kräver mer mos, tro mig :P
Tack
Börjar såhär, annars lär man aldrig bli klar och få köra!
Men kan nog vara så att det blir mer efter ett tag, så tanken är att inte bygga in sig i något hörn. Så det kommer bli uttag för 2 pumpar på catchtank, fastän jag bara kör med en till att börja med osv.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Spiidfriik »

Är det E24an Johan i Boden byggde, som ErikJakan hade sen?
Är det förresten en Tjorven jag ser i bakgrunden på första bilden? =)
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Pro-Mille »

Nej det är inte samma bil, den som du tänker på har en polare här i Eskilstuna.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Spiidfriik skrev:Är det E24an Johan i Boden byggde, som ErikJakan hade sen?
Är det förresten en Tjorven jag ser i bakgrunden på första bilden? =)
Nej, den här var helt original när jag köpte den. Ser ut såhär just nu från sidan:
Bild

Det kan nog vara en tjorven efter lite googlande. Ful som stryk iaf! :hihi:

Har stått stilla med 635an för en resa till alperna och ett svänghjulsbyte på bruksbilen, men fick lite gjort helgen som var iaf.

Gjorde klar downpipe med wastegate inledd och lambdauttag. 3,5tum till 3tum V-band mot katalysator:
Bild

Blev såhär på plats:
Bild

Ska bara få en kompis som är bra med tigen att svetsa den...

Började även kolla på insug. Det är för trångt för att få plats med original M50 insug, så jag blir tvungen att bygga ett nytt.
Planen var att ha runners som bilden visar:
Bild
men det blir trångt för spridare då :thumbdown: . Vänder jag på dem så kommer plenumet så lågt att spjället kommer hamna i generatorn :thumbdown:
Bild

Om man kollar på originalinsuget, så är det vinklat 5°
Bild

Om man kapar runners 5° så kanske det går att få plats med spridare. Vill helst ha spridare på ungefär samma plats och vinkel som original.
Hur har ni andra som byggt insug gjort?
Ska även försöka göra trattar till helgen, så man har lite mer att måtta med.
E30Anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Ort: Halmstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av E30Anders »

Såhär gjorde jag, hade inga bättre bilder tyvärr men det kanske hjälper lite......

Bild

Bild

Mvh/ Anders
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

E30Anders skrev:Såhär gjorde jag, hade inga bättre bilder tyvärr men det kanske hjälper lite......

Mvh/ Anders
Snyggt! :thumbright:
Verkar som det går att klämma in spridarhylsorna ganska bra.
Har du kapat rören mot flänsen helt rakt eller med vinkel?
E30Anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Ort: Halmstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av E30Anders »

Dom är kapade med lite vinkel, men det är ytterst lite.
Rören är formade ovala för att passa mot flänsen och är ju därför platta en bit upp på över och undersida, den platta ytan på ovansidan går i linje med flänsen kan man säga.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar :D .
Lycka till!

Mvh/ Anders
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av taz82 »

Ser ut som ett bra utgångsobjekt av en fantastisk modell! Gillar även motorval och att det byggs med katalysator!

:thumbright:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

E30Anders skrev:Dom är kapade med lite vinkel, men det är ytterst lite.
Rören är formade ovala för att passa mot flänsen och är ju därför platta en bit upp på över och undersida, den platta ytan på ovansidan går i linje med flänsen kan man säga.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar :D .
Lycka till!

Mvh/ Anders
Tror jag är med på hur du menar. :thumbright: Har kollat lite mer i helgen och tänkt mig något sånt här:
Bild

Bild

Rören är kapade med 5° vinkel mot flänsen.
Återstår och se om det går att få till. Plenumet är inte klart på bilderna. Tänkte bygga ett i papp när man gjort insugsrören så man ser om det får plats.
taz82 skrev:Ser ut som ett bra utgångsobjekt av en fantastisk modell! Gillar även motorval och att det byggs med katalysator!

:thumbright:
Tack! Den är hyfsat rostfri iaf :thumbright:
Skriv svar