Om man åker bakom en Volvo 240 tror man ju först att hela bilen är sned eftersom bakaxelns spårvidd är smalare än framvagnens.
Ifall man tar en axel från en 740/940 och svetsar nya fästen passande 240 kommer axeln bli 110 mm bredare totalt. Om jag ökar spårvidden bak borde väl bilen kunna bli lite mer understyrd under förutsättningen att jag behåller original hjulvinklar fram. Är en breddning på totalt 110 mm någonting man som vanlig gubbe märker av eller ska det till betydligt bredare spårvidd för att det ska märkas skillnad?
Bredare bakaxel på 240
Bredare bakaxel på 240
Patrik Dahlström
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bredare bakaxel på 240
110 mm är stor skillnad. På bana brukar man märka ändringar i balansen när man ändrar spårvidden 5-10 mm på en axel.
När jag körde Caprin innan senaste ombyggnaden hade jag cirka 140 mm bredare spårvidd bak än fram, det gjorde bilen markant understyrd när man pressade den, den var problematiskt understyrd skulle jag säga.
Normalt sett vill man på en bil med motor fram (tyngst fram) ha bakre spårvidd som är cirka 5% smalare än fram, för att få bra balans. Jag tror 240 ligger rätt nära det original?
Gustaf
När jag körde Caprin innan senaste ombyggnaden hade jag cirka 140 mm bredare spårvidd bak än fram, det gjorde bilen markant understyrd när man pressade den, den var problematiskt understyrd skulle jag säga.
Normalt sett vill man på en bil med motor fram (tyngst fram) ha bakre spårvidd som är cirka 5% smalare än fram, för att få bra balans. Jag tror 240 ligger rätt nära det original?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bredare bakaxel på 240
Missade svaret i tråden...
Spacers fram och olika offset fram och bak skulle väl vara en lösning i så fall.
Tanken på spacers tilltalar mig inte alls. Finns det någon som tillverkar bromsskivor på beställning eller finns det några som passar på en 240 från en annan bil med samma bultmönster som bara flyttar ut navet några centimeter?
Spacers fram och olika offset fram och bak skulle väl vara en lösning i så fall.
Tanken på spacers tilltalar mig inte alls. Finns det någon som tillverkar bromsskivor på beställning eller finns det några som passar på en 240 från en annan bil med samma bultmönster som bara flyttar ut navet några centimeter?
Patrik Dahlström
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lör maj 03, 2014 1:58 am
Re: Bredare bakaxel på 240
Problemet med spacers fram är "styr radie" (inte svängradie)
MVH. Hampus L.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Bredare bakaxel på 240
E de bara för att bilen ser smal ut bak så hade jag ändrat offset lr bredd på bakfälgarna så att dom fyller ut hjulhusen bättre!
Men det beror ju helt på vad bilen ska användas till!
Men det beror ju helt på vad bilen ska användas till!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Bredare bakaxel på 240
Njae, tänkte snåla lite och ta en diffad axel från en 745 med automat.
Patrik Dahlström
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bredare bakaxel på 240
vad blir skilnaden med det och spacers?dahla skrev:
Tanken på spacers tilltalar mig inte alls. Finns det någon som tillverkar bromsskivor på beställning eller finns det några som passar på en 240 från en annan bil med samma bultmönster som bara flyttar ut navet några centimeter?
Re: Bredare bakaxel på 240
Hållfasthet kanske... Har bara fått för mig att spacers är en nödlösning
Patrik Dahlström