Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Jag har byggt en motordyno efter Primers recept (tack för all support Primer).
Har i stort sett inte skyltat alls med bygget på några sociala medier.
Jag har sparat det mesta tills jag nu är så gott som klar.
Jag skall försöka ta det i kronologisk ordning så det blir så lätt att förstå som möjligt.
Tror ju att det är i denna avdelningen ett projekt som detta hör hemma.
Jag kommer få uppdatera minnet lite själv allt eftersom jag lägger in bilder.
Har ni frågor är det bara ösa på, jag vet i dagsläget ganska bra hur det fungerar!
Detta är en av dom två statorplattorna till bromsen
Här har vi samma sak fast från andra sidan. Här sitter statorvingarna monterade
Lagerändar och diverse material har kapats i mängder
Rotorn med axel till bromsen. Denna är i färdigt skede svarvad till rätt mått och balanserad för minst 10 000rpm
Lager och 10 bars packboxar, har för mig det kommer från kullager.se och kullager.com Lagren är vinkelkontaktlager som klarar att hålla rotorn axiellt.
Bromsen testmonterad med 60mm lagerhållare.
Här har bearbetning utförts, Det har blivit så många timmar i svarven så det är helt otroligt.
Vatten ut för både höger och vänstergång på motorerna
Närmare fungerande broms
En stor del heliga saker. Detta har varit byggets i särklass krångligaste del att bli nöjd över.
En äkta Land & sea vattenventil (största varianten) som jag köpt av en kille i närheten som bytt ut sin ventil. Jag köpte den utan elektronik och har själv fått bygga om och komplettera den med all elektronik.
Motorvagnen är lös från bänken och gör hela förfarandet av att sätta upp motorer mycket snabbare och enklare. Möjligheten att som kund eller testpilot ta med sig egen bänk med färdig dockad motor.
Detta är i stora drag rent kopierat från Superflows bänkar. Både den nya Superflow 902 bänken och Blackwidow.
Lastcell 2000nm
Allt för nu
Har i stort sett inte skyltat alls med bygget på några sociala medier.
Jag har sparat det mesta tills jag nu är så gott som klar.
Jag skall försöka ta det i kronologisk ordning så det blir så lätt att förstå som möjligt.
Tror ju att det är i denna avdelningen ett projekt som detta hör hemma.
Jag kommer få uppdatera minnet lite själv allt eftersom jag lägger in bilder.
Har ni frågor är det bara ösa på, jag vet i dagsläget ganska bra hur det fungerar!
Detta är en av dom två statorplattorna till bromsen
Här har vi samma sak fast från andra sidan. Här sitter statorvingarna monterade
Lagerändar och diverse material har kapats i mängder
Rotorn med axel till bromsen. Denna är i färdigt skede svarvad till rätt mått och balanserad för minst 10 000rpm
Lager och 10 bars packboxar, har för mig det kommer från kullager.se och kullager.com Lagren är vinkelkontaktlager som klarar att hålla rotorn axiellt.
Bromsen testmonterad med 60mm lagerhållare.
Här har bearbetning utförts, Det har blivit så många timmar i svarven så det är helt otroligt.
Vatten ut för både höger och vänstergång på motorerna
Närmare fungerande broms
En stor del heliga saker. Detta har varit byggets i särklass krångligaste del att bli nöjd över.
En äkta Land & sea vattenventil (största varianten) som jag köpt av en kille i närheten som bytt ut sin ventil. Jag köpte den utan elektronik och har själv fått bygga om och komplettera den med all elektronik.
Motorvagnen är lös från bänken och gör hela förfarandet av att sätta upp motorer mycket snabbare och enklare. Möjligheten att som kund eller testpilot ta med sig egen bänk med färdig dockad motor.
Detta är i stora drag rent kopierat från Superflows bänkar. Både den nya Superflow 902 bänken och Blackwidow.
Lastcell 2000nm
Allt för nu
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Det ser jävligt bra it Tommy. Ska bli spännande att se hur den funkar.
Ska du köra manuellt eller med svepstyrning?
Erland
Ska du köra manuellt eller med svepstyrning?
Erland
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
NASA ingenjör dyno vetenskapsman
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Det blir ungefär samma styrning som Mattias hubdyno fast med stegmotorstyrning.Erland Cox skrev:Det ser jävligt bra it Tommy. Ska bli spännande att se hur den funkar.
Ska du köra manuellt eller med svepstyrning?
Erland
Helt automatisk styrning. Steady state, svep, stegade svep och manuellkörning.
Det blir även automatisk styrning av frekvensare, vattenpump, ställdon osv.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Hur går det med dina bänkar Erland?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Kul med en tråd Tommy!
Jag måste få tummen ur och lägga upp lite bromsningar själv. Jag har alltså navdynon som Erik nämner, som han byggt från början som jag sen köpte och har förfinat tillsammans med honom.
Jag kör just nu ett par bilar i veckan i bänken, mer hinner man inte med vardagsjobb. Därav kanske tidsbristen också, folk försöker få mig att bygga en del elsystem till motorer och bilar men jag försöker mota bort så gott det går.
Jag måste få tummen ur och lägga upp lite bromsningar själv. Jag har alltså navdynon som Erik nämner, som han byggt från början som jag sen köpte och har förfinat tillsammans med honom.
Jag kör just nu ett par bilar i veckan i bänken, mer hinner man inte med vardagsjobb. Därav kanske tidsbristen också, folk försöker få mig att bygga en del elsystem till motorer och bilar men jag försöker mota bort så gott det går.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Mitt problem de senaste åren är att jag har för mycket jobb.
Jobbar 6 dar i veckan och ändå så tar det inte på högen.
Så man skjuter på allt det roliga.
Så ni som har lite att göra ska vara väldigt glada för det, då hinner man mer.
Nån gång ska jag väl hinna med men fan vet när.
Det hade varit kul med lite motorutveckling.
Erland
Jobbar 6 dar i veckan och ändå så tar det inte på högen.
Så man skjuter på allt det roliga.
Så ni som har lite att göra ska vara väldigt glada för det, då hinner man mer.
Nån gång ska jag väl hinna med men fan vet när.
Det hade varit kul med lite motorutveckling.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Du får lösa din situation Erland:) Man måste leka lite för att själen skall bli glad:)
Uppdaterar mer senare. Har byggt ett dynorum med:)
Uppdaterar mer senare. Har byggt ett dynorum med:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
slänger upp lite bilder på testcellen jag byggt.
Jag var i kontakt med en musikstudio kille för att få vägledning i ljudisolering.
Jag har byggt efter hans rekommendationer och lite efter hur läget och möjligheterna artat sig.
Jag har använt dom senaste Ventilationsljuddämparna från Swegon, Cla serien.
Använder 3st 315mm dämpare för till luft och 3st 400mm (seriekopplade) för utluft.
Allt för att få så lite tryckfall över bromsrummet som möjligt.
Mer till hur detta funkar senare i skedet.
Här har jag stökat undan en hörna i verkstaden som förut vart någonsorts förråd.
Började med själva fläktfästet, använde lite isolering för att göra en extra ljuddämpare bakom fläkten
Fläkten provmonterad och ljuddämparna har hittat hem
Börjat regla upp väggarna
Tillluftsljuddämparna har tagit plats
skelettet till kontrollrummet
Dörr och lite gipspåbörjat till kontrollrummet. Är så stökigt i verkstaden nu så jag kommer inte fram att fota ordentligt.
Börjat gipsa utsidan testcellen. Allt limmas med "akustikfog" jem och fix akrylfog.
Varenda regel och skiva lämnas utrymme för att limmas med fog för att dämpa stomljud.
Taket nerreglat med isolering mellan verkstadens originaltak och testcellen. Det för att få ett "rum i rummet"
Här är en intressant bild. Så här ser alla innerväggar och tak ut. 4 lager gips för att bygga massa i tak och väggar.
Står innuti kontrollrummet och tar kort ut mot cellen.
95mm isolering i väggar.
Gips släps med 5mm luftspalt mot golvet som tätas med fog för mer flytande väggar.
dörr in till kontrollrum
kontrollrums väggen med hål för ljudisolerglas
mer gips, det röda är under jord så jag tänkte lufta det för ev fuktvandring, samt att jorden utanför får fungera som 4 lager gips:)
börjat måla lite
Musikrumsdörr in i cellen. Är 90cm i öppningen så kan vara tight med fullbestyckade motorer. Man kan få ta att turbo monteras innuti bromsrummet.
Luftkanaler i tak och lite färg
Vitt och grått blir det innuti cellen, här är det uppställt för test och för att få en känsla för utrymmet.
Det duger för nu i uppdatering:)
Jag var i kontakt med en musikstudio kille för att få vägledning i ljudisolering.
Jag har byggt efter hans rekommendationer och lite efter hur läget och möjligheterna artat sig.
Jag har använt dom senaste Ventilationsljuddämparna från Swegon, Cla serien.
Använder 3st 315mm dämpare för till luft och 3st 400mm (seriekopplade) för utluft.
Allt för att få så lite tryckfall över bromsrummet som möjligt.
Mer till hur detta funkar senare i skedet.
Här har jag stökat undan en hörna i verkstaden som förut vart någonsorts förråd.
Började med själva fläktfästet, använde lite isolering för att göra en extra ljuddämpare bakom fläkten
Fläkten provmonterad och ljuddämparna har hittat hem
Börjat regla upp väggarna
Tillluftsljuddämparna har tagit plats
skelettet till kontrollrummet
Dörr och lite gipspåbörjat till kontrollrummet. Är så stökigt i verkstaden nu så jag kommer inte fram att fota ordentligt.
Börjat gipsa utsidan testcellen. Allt limmas med "akustikfog" jem och fix akrylfog.
Varenda regel och skiva lämnas utrymme för att limmas med fog för att dämpa stomljud.
Taket nerreglat med isolering mellan verkstadens originaltak och testcellen. Det för att få ett "rum i rummet"
Här är en intressant bild. Så här ser alla innerväggar och tak ut. 4 lager gips för att bygga massa i tak och väggar.
Står innuti kontrollrummet och tar kort ut mot cellen.
95mm isolering i väggar.
Gips släps med 5mm luftspalt mot golvet som tätas med fog för mer flytande väggar.
dörr in till kontrollrum
kontrollrums väggen med hål för ljudisolerglas
mer gips, det röda är under jord så jag tänkte lufta det för ev fuktvandring, samt att jorden utanför får fungera som 4 lager gips:)
börjat måla lite
Musikrumsdörr in i cellen. Är 90cm i öppningen så kan vara tight med fullbestyckade motorer. Man kan få ta att turbo monteras innuti bromsrummet.
Luftkanaler i tak och lite färg
Vitt och grått blir det innuti cellen, här är det uppställt för test och för att få en känsla för utrymmet.
Det duger för nu i uppdatering:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Det ser grymt bra ut Tommy! Vilket jäkla roligt, och jobbigt, projekt
Vad tar du för en bänk?
/David
Vad tar du för en bänk?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
David: Jag skulle rekomendera dig att kika på land & seas turbiner.
Efter alla timmar jag lagt på min turbin med forskning och svarvning, letande efter delar, cad ritningar osv så har jag insett att jag lika gärna kunnat köpt en färdig broms.
Dom kostar ca 80 000 för deras liknande broms i 12" klassen.
Har man tur finner man en bra bänk begagnad i dom trakterna av pengar, fast då har man TUR.
Jag har faktiskt en byggsats kvar till en broms som Erik skulle ha haft, den planerar jag att suga lite på och kanske montera den i serie med bromsen jag redan har.
Fast just nu är jag ganska mätt på att bygga bromsar:)
Efter alla timmar jag lagt på min turbin med forskning och svarvning, letande efter delar, cad ritningar osv så har jag insett att jag lika gärna kunnat köpt en färdig broms.
Dom kostar ca 80 000 för deras liknande broms i 12" klassen.
Har man tur finner man en bra bänk begagnad i dom trakterna av pengar, fast då har man TUR.
Jag har faktiskt en byggsats kvar till en broms som Erik skulle ha haft, den planerar jag att suga lite på och kanske montera den i serie med bromsen jag redan har.
Fast just nu är jag ganska mätt på att bygga bromsar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Time for update!
Lite el i dynorummet:
Frekvensare till fläktstyrning.
Ser lite annorlunda ut här nu.
Börjat regla upp för kontrollbordet i kontrollrummet.
Mockat upp vattenpumpen:
Vatten på en egensnickrad hylla av limmade balkar. Detta ver en småkrånglig sak att få till. Svärfar hjälpte mig att räkna på reglerna. Ser man det som bärande balk för ett tak så skall det klarar 7 ton.
Lite färg på bänken, ser genast mycket trevligare ut!
Ljunggrens motorteknik svarvade ihop en 3" kardan
Början på min vattenventil
testmontering
returledning från uppsammlingskärlet under bromsen. 3D printat y-kors i ABS plast.
Lite tryck och returrör till vattnet.
Mera 3D printade detaljer samt en mer eller mindre färdig vattenventil. "Dynosaur steppervalve"
Halvfyllt transfomatorskåp
Oljebehållare till lagerdelen på bromsen, en Tilton bromsvätskebehållare som saknade lock så fick kasta ut nått som liknar ett lock ur 3d printern.
Lite el i dynorummet:
Frekvensare till fläktstyrning.
Ser lite annorlunda ut här nu.
Börjat regla upp för kontrollbordet i kontrollrummet.
Mockat upp vattenpumpen:
Vatten på en egensnickrad hylla av limmade balkar. Detta ver en småkrånglig sak att få till. Svärfar hjälpte mig att räkna på reglerna. Ser man det som bärande balk för ett tak så skall det klarar 7 ton.
Lite färg på bänken, ser genast mycket trevligare ut!
Ljunggrens motorteknik svarvade ihop en 3" kardan
Början på min vattenventil
testmontering
returledning från uppsammlingskärlet under bromsen. 3D printat y-kors i ABS plast.
Lite tryck och returrör till vattnet.
Mera 3D printade detaljer samt en mer eller mindre färdig vattenventil. "Dynosaur steppervalve"
Halvfyllt transfomatorskåp
Oljebehållare till lagerdelen på bromsen, en Tilton bromsvätskebehållare som saknade lock så fick kasta ut nått som liknar ett lock ur 3d printern.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Blåser en sista uppdatering med bilder.
Ip64 klassade kontakter för svettiga motorer.
momentöverföringsplatta v1.0
En go B23A har funnit sin väg upp i bänken för lite hårt liv.
Uppstartad och varmkörd, vy från kontrollrum.
Erik har skickat sitt styrkort. Detta har han konstruerat och monterat själv. I mina ögon en professor!
Känner lite på dator configen.
NU till det alla har väntat på.
Igårkväll körde vi bänken med dess eget program. Dynocontrollern släpar fram bänkens första automatiserade svep.
Med Erik i telefon och på Teamviewer så blev det vinst och lycka.
https://youtu.be/GaqTJsCrR8U
Den kvällen avslutades storartat med en mindre ritual. Cigarr och en champange var förberett för sucsess.
Sov bra gött den natten.
Massa tuning kvar, resten av tiden blir det kaffe och tålamod samt en och annan liter bensin
Ip64 klassade kontakter för svettiga motorer.
momentöverföringsplatta v1.0
En go B23A har funnit sin väg upp i bänken för lite hårt liv.
Uppstartad och varmkörd, vy från kontrollrum.
Erik har skickat sitt styrkort. Detta har han konstruerat och monterat själv. I mina ögon en professor!
Känner lite på dator configen.
NU till det alla har väntat på.
Igårkväll körde vi bänken med dess eget program. Dynocontrollern släpar fram bänkens första automatiserade svep.
Med Erik i telefon och på Teamviewer så blev det vinst och lycka.
https://youtu.be/GaqTJsCrR8U
Den kvällen avslutades storartat med en mindre ritual. Cigarr och en champange var förberett för sucsess.
Sov bra gött den natten.
Massa tuning kvar, resten av tiden blir det kaffe och tålamod samt en och annan liter bensin
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Jävligt läckert bygge Mer bilder och mer video. Blir så sjukt imponerad av såna här byggen och lösningar
Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Bra jobbat! Det ser proffsigt ut!