Yamaha FS1 - Växel
Yamaha FS1 - Växel
Hej
Har en fin Yamaha FS1.
Jag har lite problem med själva växelpedalen som slirar runt sitt fäste (den skruvas fast och kläms på växelarmen).
Det tog åtskilliga försök att få fast det som det är nu, drog och slet som en idiot för att få den att nypa hårt nog så jag kunde växla utan att hela pedalen snurrade runt sin egen axel.
Nu planerar jag att byta lameller på mopeden... och lär då behöva ta loss pedalen. Fasar lite över det då jag inser att det kanske blir så att jag inte lyckas få fast den igen.
Kan jag byta själva röret som pedalen skruvas fast i (runt)?
Den är lite räfflad och jag antar att dessa räfflor är slitna och gör att den inte fäster ordentligt.
Är det bökigt att byta denna eller går det enkelt?
Eller finns det några bra knep att fästa upp pedalen så den sitter bra framöver.
Har ju funderat på åtgärder som att borra hål i pinnen och låsa fast allt med en sprint... blir ju svårt att få det i exakt bra läge förstås....
Tacksam för råd!
Notera att jag är ren nybörjare när det kommer till mekaniska saker. Köpte mopeden förra året just för att bli bättre på sådant här.
Har en fin Yamaha FS1.
Jag har lite problem med själva växelpedalen som slirar runt sitt fäste (den skruvas fast och kläms på växelarmen).
Det tog åtskilliga försök att få fast det som det är nu, drog och slet som en idiot för att få den att nypa hårt nog så jag kunde växla utan att hela pedalen snurrade runt sin egen axel.
Nu planerar jag att byta lameller på mopeden... och lär då behöva ta loss pedalen. Fasar lite över det då jag inser att det kanske blir så att jag inte lyckas få fast den igen.
Kan jag byta själva röret som pedalen skruvas fast i (runt)?
Den är lite räfflad och jag antar att dessa räfflor är slitna och gör att den inte fäster ordentligt.
Är det bökigt att byta denna eller går det enkelt?
Eller finns det några bra knep att fästa upp pedalen så den sitter bra framöver.
Har ju funderat på åtgärder som att borra hål i pinnen och låsa fast allt med en sprint... blir ju svårt att få det i exakt bra läge förstås....
Tacksam för råd!
Notera att jag är ren nybörjare när det kommer till mekaniska saker. Köpte mopeden förra året just för att bli bättre på sådant här.
Re: Yamaha FS1 - Växel
Räfflorna kallas splines och om pedalen inte är korrekt fastskruvad förstörs dom lätt, både på axel och i pedalen. Om man bara byter ena förstör man fort den andra. Att skruva isär motorn kräver en del, både erfarenhet och logiskt tänkande. Samtidigt är det ett sätt att lära sig. Om du kommer över tröskeln att skruva isär motorn så brukar axeln vara relativt lätt att byta.
Att som du säger montera pedalen i rätt läge och sedan borra genom pedal och axel för att låsa den är ett gammalt beprövat trick. Det blir definitivt inte bra och hålen brukar rekas upp så att det glappar iallafall. Men det är ändå bättre än att pedalen roterar på axeln. Som jag skrev tidigare är både pedal och axel redan skrot så man förstör inget mer genom att borra ett hål. Det är mycket bättre än att svetsa fast pedalen på axeln som jag också har sett.
Kopplingen sitter väl på höger sida så du behöver inte ta lös växelspaken för att byta lameller.
Att som du säger montera pedalen i rätt läge och sedan borra genom pedal och axel för att låsa den är ett gammalt beprövat trick. Det blir definitivt inte bra och hålen brukar rekas upp så att det glappar iallafall. Men det är ändå bättre än att pedalen roterar på axeln. Som jag skrev tidigare är både pedal och axel redan skrot så man förstör inget mer genom att borra ett hål. Det är mycket bättre än att svetsa fast pedalen på axeln som jag också har sett.
Kopplingen sitter väl på höger sida så du behöver inte ta lös växelspaken för att byta lameller.
Jonas Bylund
Re: Yamaha FS1 - Växel
Tack så mycket för ditt svar.
Det blev lite av ett dilemma... ska jag plocka ned hela motorn och försöka mig på det eller inte...
Svetsa fast pedalen känns inte så bra... visst sitter den kvar men då blir det ju problem om man ska byta något i framtiden.
Några följdfrågor.
Om jag ska försöka mig på detta ingrepp, då bör jag köpa följande?
Växelaxel http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... a-fs1.html
Nya fjädrar http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... laxel.html
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... amaha.html
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... pparm.html
Växelpedal http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... amaha.html
Om jag ändå ska in där... då har jag nog lärt mig så mycket att jag också kan byta lameller
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/k ... 1dt50.html
Är det något jag missar, tror du?
Har en bekant på landet som är lite "bättre" än mig på detta.
Tror du att jag skulle kunna lossa hela motorn och ta med mig till honom och att vi gör arbetet ihop?
Eller av någon anledning, måste motorn sitta kvar och eller är det inte värt arbetet att ta loss hela motorn?
Det blev lite av ett dilemma... ska jag plocka ned hela motorn och försöka mig på det eller inte...
Svetsa fast pedalen känns inte så bra... visst sitter den kvar men då blir det ju problem om man ska byta något i framtiden.
Några följdfrågor.
Om jag ska försöka mig på detta ingrepp, då bör jag köpa följande?
Växelaxel http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... a-fs1.html
Nya fjädrar http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... laxel.html
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... amaha.html
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... pparm.html
Växelpedal http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... amaha.html
Om jag ändå ska in där... då har jag nog lärt mig så mycket att jag också kan byta lameller
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/k ... 1dt50.html
Är det något jag missar, tror du?
Har en bekant på landet som är lite "bättre" än mig på detta.
Tror du att jag skulle kunna lossa hela motorn och ta med mig till honom och att vi gör arbetet ihop?
Eller av någon anledning, måste motorn sitta kvar och eller är det inte värt arbetet att ta loss hela motorn?
Re: Yamaha FS1 - Växel
En svets går ju alltid slipa bort om man vill lös med pedalen igen
Och att byta delarna istället för att svetsa verkar lite dumt, då kan du ju lika gärna svetsa nu och byta delarna sen om du skulle behöva isär med allt
Men det finns ju som sagt andra lösningar än att svetsa också
Och att byta delarna istället för att svetsa verkar lite dumt, då kan du ju lika gärna svetsa nu och byta delarna sen om du skulle behöva isär med allt
Men det finns ju som sagt andra lösningar än att svetsa också
Re: Yamaha FS1 - Växel
Tack
Fick ett hett tips om att först köpa ny pedal och testa sätta dit den.
Motivering var att axeln är i stål. Är det något som först går sönder så är det pedalen då den är "mjukare"
Så jag tänker att jag först och främst nu införskaffar en ny pedal och ser om detta löser allt.
Det som oroar mig är att jag hemma inte har mycket verktyg att tillgå till vardags. Om jag lossar pedalen och sedan inte får dit den så skulle jag bli ledsen... vill ha en lösning som bör fungera innan jag förstör något
Svets har jag ju inte hemma så det skulle ju vara kanske sista alternativet för mig.
Eftersom jag vill lära mig så vore det ju kanske bäst att ta ned motorn och duka upp allt på ett bord hemma och sakta gå igenom allt.
Fick ett hett tips om att först köpa ny pedal och testa sätta dit den.
Motivering var att axeln är i stål. Är det något som först går sönder så är det pedalen då den är "mjukare"
Så jag tänker att jag först och främst nu införskaffar en ny pedal och ser om detta löser allt.
Det som oroar mig är att jag hemma inte har mycket verktyg att tillgå till vardags. Om jag lossar pedalen och sedan inte får dit den så skulle jag bli ledsen... vill ha en lösning som bör fungera innan jag förstör något
Svets har jag ju inte hemma så det skulle ju vara kanske sista alternativet för mig.
Eftersom jag vill lära mig så vore det ju kanske bäst att ta ned motorn och duka upp allt på ett bord hemma och sakta gå igenom allt.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Yamaha FS1 - Växel
Axeln är pisslätt att byta, Ner med fotpinnarna & bort med kåpan över kopplingen, Sen tar du bort hela kopplingskorgen (Mutterdragare underlättar) & drar sedan bara ut axeln genom motorn. Jag gjorde det första gången då jag var 13 år så jag tror du fixar det!
//Robban
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Yamaha FS1 - Växel
Jaha, behöver man inte montera isär allt?
Men får man in allt?
Det är ju inte bara en pinne.... http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... a-fs1.html
Eller följer allt med?
Men får man in allt?
Det är ju inte bara en pinne.... http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/v ... a-fs1.html
Eller följer allt med?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Yamaha FS1 - Växel
bort med kåpan & hela kopplingskorgen, du behöver inte lös med motorn & dela den
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Yamaha FS1 - Växel
Kostar nästan gratis en komplett växelaxel, sen är ju problemet ur världen när du bytt. En enkel operation. Kolla innan du skruvar dit kopplingskåpan att den delen som puttar/drar runt den revolverliknande cylinder verkligen hakar i. Kan vara lite sådär ibland...