Drifting/Timeattack Urquattro

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
rosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jul 29, 2005 11:55 pm
Ort: Karlstad

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av rosen »

Det ser mycket bra ut. Du får höra av dig om du vill ha svetshjälm med tryckrör eller liknande
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Tackar, du får jättegärna komma förbi och kika på skapelsen om du har vägarna förbi örsholmen nån dag, hur går det med dina bilar förresten? Fått nåt sug att greja med den lila?
0708960667
rosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jul 29, 2005 11:55 pm
Ort: Karlstad

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av rosen »

Ja jag kommer gärna förbi och kollar någon dag.
Mina bilar står still hinner aldrig riktigt med dom.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Bild
började dagen med att linda downpipen, sen linda slangar osv med först skyddsspiral sen alutejp för värmens skull
Bild
såhär blev det med fronten på, det passade och nu börjar det likna bil
Igen
Bild
gjort klart ett tryckrör, svetsade dit 2 muttrar så man kan sätta en aluplåt som avskärmning mot grenröret då det blev tajt..vad tycker ni om färgtemat då?
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Bild
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Håller på att klura på hur jag kan flytta ned spindellederna för att det ska bli rätt vinklar med tanke på att bilen är sänkt.
Såg en finne som gjorde distanser men de va rätt dyra, runt 3000:- för 2st och jag behöver isf 4.. problemet är att spindelleden sitter skruvad i bärarmen och klämd i hjulspindeln, hade varit bättre om det vore tvärtom.. nån som har lite ideer?
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Bild
Flyttad btr från fuelrailen till torpedväggen, behöver en kortare gasvajer m hölje, nån som vet vart man får tag i det?
Bild
Så här trångt blev det, men det gick att köra fmic ihop med org front, visserligen 2.5tum och skulle det va för litet så lär jag prova 3tum och det kanske går det med:)
Bild
Byggt tryckrör även till insuget, fick tag i 90 graders böj som konade upp från 2.5 till 3 tum så det löste sig bra. Anslutningen som ni ser är till dumpventilen som blir en marmander dump jag köpt av han med heavy metal BMW:n 45mm rör som jag svetsat dit.

Är inte särskilt mycket kvar på bilen nu, monterade även förarstolen och ratten så nu är det mest kosmetiskt typ rutor och plåtar inne i bilen som ska göras ihop med div mätare och krafs, sen mappning och justering av chassiet så det går att åka fort och ev brett;)

Längtar satan till sommaren nu, brorsans bil är snart färdig den med, gatebil lär vi åka på och några bandagar, rätt sugen på Gotland ring och nurburgring med, får se vad som händer
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Här kommer bilderna som inte funkade.
Bild
Bild
Bild
Bild
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Har gjort lite till idag, kaapat till rutorna bak och kom på en smart lösning, vill att bilen ska vara så servicevänlig som möjligt, rutorna ska va enkla att plocka ur för att komma åt o skruva osv..vad tror ni om detta?
Bild
Bild

nästa grej var att bygga med plåtar i passagerarutrymmet för att göra det drägligt för ev passagerare
Bild

och så klart när man bara skulle göra plåt till kylarslangarna som går under stolen och tänkte att jag bara skulle borra ett litet hål så borrade kag hål i ena kylslangen så nu är det glykol i bilen och slangjäveln behöver bytas.... men det fina är ju att biljäveln är nästan klar och slangen går fort att byta
0708960667
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av Fransson »

Gällande sidobakrutan så tror jag du skulle försöka få till en ram eller nå liknande.
Som går i ytterkanten på rutan så den blir styvare mellan fästpunkterna.
Samt en fästpunkt till framtill.
För att undvika att rutan börja glipa så mycket.
jobbigt ljud i kupen samt vid tvätt,regn, transport mm
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Jag kan äerligt säga att jag blev förvånad hur bra rutan sitter med litw justering av låsena, kan bero på att det är 3mm lexan och det är lite styvare än tunnare, ska sätta dit ett lås till så det blir 5st per ruta och nån form av list mellan ruta och kaross, tänkte börja såhär och prova om det funkar, denna kommer inte rulla på vägarna nåt mer heller officiellt:)
Tänkte bara låsena svarta, fördelen så här är att det blir väldigt enkelt att plocka ur och att jag slipper borra hål i rutlisterna, visst skulle jag kunna kapa rutorna mer och använda org list men va enkelt såhär
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Har grejat lite mer idag, tyvärr går det fruktansvärt mycket tid åt att handla och hämta grejor.
Fick lite gjort iaf
Har fixat sidorutorna bak med lås och allt så nu funkar dom, kapade till bakrutan så den ska bara sättas fast på nåt sätt. Sen har jag fått bromsslangarna pressade så nu kan det monteras ihop bromsar. Typiskt nog så hade de bara 5m slang kvar av den sorten jag använder till kylslang, behövde en halvmeter till...
Har pysslat med ljuddämparen, blev en Apple racing 3.5 tums dämpare, försökt få till placeringen bra och så tight mot karossen som möjligt så avgaset inte skrapar i backen, slutade med att jag fick vinkla ned utblåste ordentligt på dämparen gör att få upp dämparen i karossen, varenda cm är viktigt. Är väl egentligen bara det som gjorts.

Det fina i kråksången är att bilen nästan är klar, bara småpyssel kvar
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Bild
har idag fått tummen ur och gjort färdigt avgassystemet, blev 3.5tum hela vägen och försökte få det så tajt mot karossen det bara gick. Avrundade avgaset med en 3.5 tums apple racing dämpare och sidepipe så klart:) frågan är hur mycket det kommer vråla, vore kul om man klarar db på banan med:) monterade allt med gummikuddar så det kan röra sig lite åtmimstone.
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Har hänt lite mer med bilen nu, alla bromsslangar sitter och systemet ska bara fyllas och luftas, fixade elen till kylfläktarna, hittade svinbra kontaktstycken till fläktarna så att man snabbt kan lossa vid behov.
Ska strobba tändning och allt snart, bytte laddregulator till generatorn, får se om den funkar nu.
Börjat montera varvräknare och ska koppla in den ihop med resten av mätarna. Passagerarstolen är numera monterad. Är inte mycket kvar nu, det mesta är gjort och bara krafset kvar.

Montera bältena
Montera rutorna
Koppla alla mätare
Fylla kylsystemet och lufta igen
Strobba tändningen
Ställa kammarna
Montera intercooler och tryckrören
Dra alla vakuumledningar dit de ska
Kolla alla kopplingar osv så de är dragna
Fixa vevhusventen på tanken med filter
Lufta broms o koppling
Snygga till alla kablar
Montera in kupefläkt
Montera bredbandslambdan, behöver greja med motstånd osv
Mappning

Har ett litet bekymmer som jag ev behöver tankar kring, jag kör med 2.5tums tryckrör, är den storleken på intercoolern, men, intercoolern är en modellanpassad Volvo 740 ic från kl racing och anslutningarna är snäppet mindre än 2,5 tum, funderar på om man kan Linda vulktejp runt dom för att få tightare passning med silikonslangen? Vad tror ni som kan?
0708960667
rosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jul 29, 2005 11:55 pm
Ort: Karlstad

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av rosen »

Eller så kapar du bort anslutningen och svetsar dit 2,5 så det passar direkt
Skriv svar