budget race v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har alltid varit imponerad av motorer som ger bra effekt med rimliga pengar har ni nå bra exempel som sugmotorer, lustgas eller turbo?

jag skulle vilja bygga en högvarvig 427/454bb med snik grejor det vore kul :thumbright: nån som har nån billig motor liggande som vi kan gå lös på i bromsbänken?

här är en kul 454 med lite gas för totalt ca 20tusen kr och 735hk http://www.superchevy.com/how-to/engine ... ewall.html

mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budjet race v8

Inlägg av Dennis M »

Grannen bygger en 454 (nu 505), jag förstår varför de portade pro comp topparna i artikeln då de bara är en grovgjutning som de levereras. Dock kan de bli riktigt fina om man har möjlighet att porta själv.

Tänk på att om man har en trött v8 med repig eller gjuten vev så kan man köpa ett kit med smidd strokervev, stakar och öd kolvar lika billigt som att renovera std prylarna.

Då kan man få en 427 (om jag minns rätt) smallblock eller en 505 bigblock.
Detta innebär att ur trimningssynpunkt är bortkastat att bygga en 396 eller 427 bigblock.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budjet race v8

Inlägg av Dennis M »

http://m.summitracing.com/parts/sca-1-41565-1

Nu ligger ju tyvärr inte dollarn på sex kronor längre...
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: budjet race v8

Inlägg av T-27 »

Alla bortkastade 396/427 delar kan lämnas på mitt garage :wink:
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: budjet race v8

Inlägg av Sten »

Kan du inte bygga turbo på en helt vanlig cheva 350, från typ en van eller nått?!

Snälla ;-) !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budjet race v8

Inlägg av Mark IV »

T-27 skrev:Alla bortkastade 396/427 delar kan lämnas på mitt garage :wink:
Ne vi får dela lika, jag vill också ha :mrgreen:

Här finns de billigaste kiten smidd vev
http://www.ebay.com/itm/BBC-CHEVY-496-A ... 8a&vxp=mtr

Gjuten vev om man siktar lite lägre, finns de som piskat gjutna scat vevar duktigt med runt 700hk rätt länge innan de gett upp.
http://www.ebay.com/itm/BBC-CHEVY-496-R ... bb&vxp=mtr

Ska man göra 505 av en 454 så får man gå på .100" borr då måste man ha ett bra block finns många mark IV 454 block som klarar det galant men inte alla är sonic röntgen som gäller. Bäst är o borra så lite som möjligt imho så cylindrarna är tjocka och bra. Man kan även klämma i 4.375" stroke men då behövs oftast urtagning i block alla de 4-5 st 489-496or(+en 505a) jag byggt har inte behövt nått jobb på blocket alls för o klara extra slag. 396/402 block klarar sällan mer än 4.250" borr o de som klarar 4.250" är sällsynta. 427 är väll lite nostalgisk klang skulle gärna ha en
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budjet race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej just fördelen med BB är ju stt det är en kraftigare motor från början än en 350 och att topparna är rätt roliga även dem som de "vanliga" cheva trimmarna inte gillar.

jag tänker mer som en smidd marin/truck vev och stakar med de grövre bultarna sen portade ovalportare med en mekanisk riktigt vass modärn kam med ca 270 grader dur vid 0.05" och mycket lyft, ca 12.5:1 kompa sen bra effekt mellan 4000-7000rpm.

på insugs sidan så har jag en domenator 1150 ligandes det blir nog lagomt, kanske E85 ombyggnad? kan ha 14:1 komp då om det inte blir för mycket doom på kolvarna bara?? sen ett insug med rätt aria och längd.

är inte så sugen på kina roterande kitt är lite skraj för sånt :) tror att cheva standard av lite bättre modell räcker långt :thumbright:

motor volymen är jag inte så noga med bara jag får +4.25 borr så topparna rymmer lite större ventiler så är jag nöjd. med portade orginal toppar så är det nog inte ends nån större fördel med mer slag om man inte ska jaga vrid bara. skulle gärna ha 3.75" slag vev men jag fårstår att de inte växer på träd :)

en vanlig snik 8v volvo 2150RC motor ger mot ca 92-100 liter hk med enkla medel men genomtänkt och byggt på samma varvtal. tror inte en sånhär motor ska behöva komma så långt effter även om man inte kommer åt rullkams fördelarna med låg budjet.

skulle va kul att testa i min Frighten chicken vega som hadde BB i sina tidiga år då gunne back körde den. alla motorfästen mm fins kvar. den dag man har kört chassi brake out med 1792cc B18 så är det ju lika bra att hänga in en lite snällare prutt kudde motor i den :hihi: (skojar lite med er v8 killar ni får inte bli arg :) )

hur byggde man BB motorer på 60-70 talet före det kom en massa eftermarknads grejor och vad varvade dom? fins det nån bra bok?

mvh jens
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: budjet race v8

Inlägg av JoBy »

Kod: Markera allt

CUI  Bore    Stroke
366  3.935"  3.760"
396  4.094"  3.760"
402  4.125"  3.760"
427  4.250"  3.760"
454  4.250"  4.000"
Jag lägger en röst på 427, 'kortslagig' med bra plats runt ventilerna. Bättre längd på vevstakarna.

Här finns även en bra sammanställning på gjutnummer:
http://www.roadsters.com/bbc/
Jonas Bylund
Bild
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budjet race v8

Inlägg av Mark IV »

Vill man inte köra kina vev är det beg std som gäller 6223 vevar dyker väll upp ibland finns en på nitroz nu
http://www.nitroz.se/annons.asp?adid=95381
usa tillverkade vevar är dyra. Scat är bland de bästa kina grejerna och de verkar tåla rätt mkt iaf smidda.

Gammal bok så är det väll "How to hotrod Big Block chevys"
427a med 6.385 stakar(dock blir det nog kina stakar om det är budget vilket du kanske inte heller vill) vore nog nått för dig el med 7/16 stakar av std längd då om du vill ha som det var förr. Internbalans är iaf att föredra vid högre varv så då passar ju 427 bra då 454 kostar skjortan att internbalansera(mycket tungsten går åt) kankse går o hitta ett par 990 toppar för skapliga pengar bygger du för varv funkar de nog bra med rätt kam.

På 60-70talet var det väll l88 som gällde finns siffror på att de gav 500-550 hk från fabrik.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budjet race v8

Inlägg av Dennis M »

Är eagle amerikansktillverkat?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av The »

Eagle är väl tämligen kinatillverkat?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: budget race v8

Inlägg av KForsberg »

"We are centrally located in Southaven, Mississippi which is a suburb of Memphis, Tennessee." Saxat från Eagle's hemsida. Så deras HQ ligger i USA men om jag minns rätt (från det man läst på internet så det behöver inte vara varken sant eller falskt) så görs gjutningarna i Kina och sen skeppas dom till USA där maskinbearbetning görs.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

Grannen köpte eagle vev stakar och kolvar(mahle) ringar lager startkrans och remskiva det verkade vettigt och jag tror det gick på 16000kr när dollarn stod rätt.

Det hade nog inte blivit billigare att renovera orginaldelarna.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

Jag är verkligen inget V8 proffs, har egentligen bara sett och räknat lite på grannens motor men vad jag förstått så är det omöjligt att få i tillräckligt stora ventiler på en bigblock så därför är stort borr viktigt så en stor ventil flödar bättre.

Ska man varva mycket så kanske man vill hålla igen på slaget men ska den sitta i en gatbil så ger ju stor volym möjligheten att ta ur effekten med snällare kam och man kan ha lägre stallvarv osv. Dessutom får man upp kompet utan jätteknöl på kolven vilket vissa toppar kräver.
Spontant kan jag känna att 0,7" lyft lär slita friskt på ventilmekanismen?

Nu finns det ju rätt billiga BBC grejjor men ska man bygga från scratch så är ändå smallblock billigare(och finns mer grejjor i omlopp), lättare och kompaktare ifall man nöjer sig med drygt 400cui, nackdelen är väl att inte lika stora ventiler går i?

Sen att man hellre har en bigblock under huven har jag full förståelse för. :wink:
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Eagle är kina grejer precis som redan sagts, callies, howards, lunati, manleys dyrare grejer och sonny bryant är väll Us made grejer men de börjar väll på 1000$+ för en vev.
2.30 ventiler går att få i oem lock och det är stort för 4.250-4.310 borr skulle jag nöja mig med 2.19.
600 hk+ så blir BB nog billigare iaf behövs inte så mycket special för o få 600 hk+ sug hästar ur en 454a man kan ju ha oem lock utan allt för mycket jobb tror det blir svårt med oem sb lock.
Skriv svar