budget race v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

2.19 insug räcker långt sen ca 1.7-1.8 avgasventil med en bra vass kam se bara på super stock killarnas ventiler vs effekt :thumbright:

sen jag snackar om en race motor ingen raggarbils motor och där är 0.650- 0.700 lyft inga större problem om man bygger rätt och det behövs vass kam för att väcka en stor motor. på en B20 så monterar man en 265 graders kam direkt utan att fundera mycket som en H3, kg 6 eller agap 280 (265ca) grader och får ett bra register mm på v8 så går många på ca 230 grader som om det vore max :) men med rätt insug, grenrör, kompa, avgasystem så blir det bra register med en mycket vassare kam också :thumbright: men lite ruppig på tomgång med singel plenium men det är ju fränt :)

mvh jens
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Sikta på .700"+ i lyft .650" sitter väll snart i alla raggarmotorer :mrgreen:
Howards har en hel del häftiga mek rullar skulle satsa på bra lyftare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

i en sån snik motor så kör jag gärna en mekanisk flat tappet tryckar kam (som i en B20).

tycker det värkar mycket strul med rull kamalar också om man inte köper det allra värsta?? har jag fel eller?

mvh jens
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Ja visst är en del strul som med alla eftermarknads grejer gäller att man har rätt fjädertryck då mek rullar mår sämre av för lite än för mkt skulle inte köpa nått annat än en kam i billet ämne(mek rulle då).
Ska man upp på sådana lyft med flat tappet är det nog de bästa lyftarna som gäller kanske bättre kamämne än vanliga gjutna isky har kammar på p55 core och crower har edm lyftare blir nog inte mkt skillnad mot en billet mek rulle och bra rull lyftare i pris mekrullen ger säkerligen lite mer effekt, rullvippor behövs i vilket fall som helst med sådana lyft och fjädertryck så finns inget o spara där möjligtsvis på fjädrar o ventiler då då de ventiler som behövs för mekrullen säkert behöver vara starkare för att klara trycken.

Hur som vad du än väljer är det ju regelbunden service som gäller.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gillar iskys mek kamaxlar och dess Z88 ser rätt bra ut sen köper man grejorna till som de rekommenderar samt kör in med lågt ventil tryck (utan inner fjädrar) och min cougar olja så tror jag det går bra. 0.650 lyft 270 grader och rull 1.7 vippor.



mvh jens
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Pro-Mille »

bättre och köra med rullkam, varför trixa med mekkammar?
Inga problem med rullkammar om man kör rätt fjädertryck.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: budget race v8

Inlägg av hauge »

mekaniska rullkammar tenderar att ha begränsad livslängd. Ja det finns sånna för gatbruk som är snällare mot rullarna och . Men faktum kvarstår att rull/kul/nål-lager inte gillar "slag". (dynamiska belastningar:
fördubblad dynamisk belastning ger 8 ggr kortare livslängd)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: budget race v8

Inlägg av PFR »

Inga problem att åka rull kamaxel på gata och race gjort många motorer som knallar på och gjort det i 7-8 år med +0.700" i lyft kör en bra olja och ha koll på grejerna funkar det fint. Har i vinter gradera upp min 632ci den kördes med 0.700+" i lyft i nästa 8 år och fjädrarna var ännu kördugliga samma med lyftare. Nu har jag gått vidare till 0.820" i lyft och då får vi se var det slutar. Har 5 mil enkel väg till stan så drift mil får den minst sakt. En kamaxel på 270" 0.050" är ju inte direkt Vass för drag bruk men det räcker ju en bit har på min 632ci 285" 0.050 för gata på inloppet. Problem med ovalports lock av std typ upp kommer efter ca 600hp dit räcker det bra med ett bra portnings/ventil sätes jobb +bra ventiler sen vill de till sig att insattsen börja öka i form av jobb etc etc till en nivå so inte är försvar bar men vi alla tycker olika. Det är när lyftet börja öka dom har svårt hänga med. Sen är ju inte avgas kanalen så rolig heller. Att åka små ventiler där har resultera till evakuerings problem och att den inte då vill varva som den borde. Man måste tänka att en Bigblock är ju stor i volym den måste få in mat för att kunna producera nått. En 454 är ju nästan på 2cyl det en B20 är på alla 4.

Gjorde en snik race 468ci 2bults block för många år sedan den gav 690hp vid ca6500 den går ännu idag med std guten vev och med 12.5 i komp den är med rull pinne och Proform portade toppar det var mycket jobb med dom. Den går race och varvar 6800 i mål varje repa gjort de i många år. Aldrig öppnad eller renoverad ännu. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Gson-Power »

Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
gearhead
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 04, 2013 7:24 pm

Re: budget race v8

Inlägg av gearhead »

hej håller på och strokar upp en 427bb till 496 så det kommer att bli en smiddvev (3.76) ett sätt h-profilsstakar (6.135) och 8st smidda kolvar (4.310)över annars är callies compstar vevaxlar och stakar väldigt prisvärda med bra kvalitet. om du kör en mekanisk flattapped med 1.8 vippor kan du få till bra lyft t.ex comp cams 11-605-5 0.675 in med 1.8. :)
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Compstar är också Kina grejer. Callies dragonslayer och bättre är made in Us.

Gearhead du menar 4.25" slag va? Varför valde du inte 6.385" stakar så det är lättare att få intern balans och man får lättare kolvar på köper?
Vad ska du göra med orginalgrejerna från 427an om du har kvar dem?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: budget race v8

Inlägg av hauge »

hur många år man kört med mek rullkam har inget med hållbarheten att göra...jo det har det väl på sätt o vis, då vi hobbyåkare normalt inte åker så många mil per år.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
gearhead
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 04, 2013 7:24 pm

Re: budget race v8

Inlägg av gearhead »

i 496an blir det en 4.25 callies dragonslayer vev callies 6.385 stakar ross kolvar. 427an byggdes av applegren med 6.135 stakar. 427 veven (smidd gm) h-profil stakar (6.135) och ross 427 kolvar ska troligtvis säljas. compstar delarna jag har använt är i mått och bearbetning bättre än tex eagle.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Mark IV »

Aha nu fatta jag läste lite snabbt :D blanda ihop dina gamla grejer du skulle få över med dina nya.
Ja compstar är bättre än Eagle men fortfarande kina gjort vilket ts inte ville ha, valde själv Callies Dragonslayer när jag byggde min stroker riktigt fin vev men kostar en del.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

När vi snackar om trim så tänker nog folk lite olika i tråden, många verkar tänka dragrace eller besiktad 402m bil som går att köra på gatan.

Min tanke med att satsa på mer volym och mindre kam är att man får ut samma effekt utan eventuella problem med ventildrivningen, bättre bottendrag och mindre varv så man inte behöver högt stallvarv, snällare gång och troligen mindre förbrukning samt bättre hållbarhet.

Min tanke är hellre en mindre trimmad 496 på 600hk än en hårt trimmad 427 med samma effekt eller tänker jag fel?

Sen är det kul med vassa motorer men på en gatbil borde det väl vara att föredra volym?
Skriv svar