AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte lägga upp lite biler och info om en B20 marin motor här som jag har fått i uppdrag att dyna först som den är med lite filad topp och kam med 9.6mm ventil lyft (mest troligt original C kam), sen är det ett rostfritt grenrör som är nybyggt vet ej om det är bättre ser ungefär likadan ut som original.
sen ska den trimmas lite lagomt med lite vassare sts kam+lyftare, stänger och lite små portning.

det sitter dubbla solex stående gasare i den.

bilder kommer har fått ok av ägaren att lägga upp info.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130 B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har justerat ventilspelet och bytt olja nu och kollat olje trycket sen den är startad och jag kollade tändnigen och den stod på ca 45-50 grader fullt utslagen och det kändes ju lite mycket så den ställdes ned till ca 35 grader till en början (marinmotorerna brukar gilla rätt mycket tändning)

ska dit med lamdan nu sen men det va aluminium gavlar på limpan så jag ska skaffa en gäng tapp till det M18x1.5

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130 B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

någon som har en marin dubbel förgasare av solex model över?

det visa sig att det va en enkel gasare och en dubbel gasare på motorn så bestyckningen vart konstig och snål på tomgång.

kompa tryck ca 10.5bar

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130 B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

tydligen enligt olika manualer http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq130_170.html#/50 så ska det sitta lågfart 70 på dubbel gasarna sen 145 bränsle och 190E5 luft

och nu sitter det 55 på ena sidan och 65 på andra i lågfart sen högfart 147.5 på ena sidan sen 160 på andra sidan sen mindre 1.75mm nålventil på den ena.

enbart 145 luft på en sida också.....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130 B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

borrade upp lågfarten till 68 på båda sidorna vart bättre lågfart nu. justera in tändningen lite mer som det ska va.

gasade ett par pull till 6000 och det vart 99hk vid 5500rpm och 144nm i vrid vid 4300rpm men den går fet speciellt under 5000rpm så vridet vart nog mer drabbat än effekten.

ska försöka löda igen huvud munstycket på ena sidan och borra upp luften för bättre bränsle kurva.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lödde och borrade 150 huvud där det va 160 sen borrade 200 i luft där det va 145 och det vart lite bättre bränsle kurva men ännu fet under 5500rpm. (skulle haft två 145 huvud precis som volvo rekomenderar).

nu 151nm vid 4300 och 100.2hk vid ca 5500.

höjde tändningen lite men ingen större skillnad.

block tempen ligger kring 60 grader. (mäter i ett av bil vattenpumps hålet)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

med luftfiltren på och med orginal bestyckning och lite mer tändning än standard är denna effekt och vrid lamda som bäst på full gas. den går fet på lägre varv på full gas men då man håller jämn båt gas på säg 50% och 3800rpm så blir lamdan ganska rätt. när nya kamaxeln kommer blir det trimning :thumbright:

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu sitter den nya kamaeln i motorn och toppen är planad 2mm + tunnare packning och lite portad och med nytt sätes jobb mm.

ska montera ihop toppen så fort som möjligt sen testar vi hur den går och justerar lite förgasare på tisdag skulle jag tro :thumbright:
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av JonasW »

Blev det kört nå mer i veckan? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

en avgas ventil va för dålig för renovering så jag ska fixa en annan men allt annat kom i mellan tror jag ska åka till stan och fixa lite grejor i eftermiddag. toppen är helt klar iallafall.

mvh jens
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av dahla »

Vad för båt ska motorn sitta i?

Vad har ägaren för budget?
Patrik Dahlström
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:en avgas ventil va för dålig för renovering så jag ska fixa en annan men allt annat kom i mellan tror jag ska åka till stan och fixa lite grejor i eftermiddag. toppen är helt klar iallafall.

mvh jens
:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mirad och med slipade ventiler samt en liten steg 1 portning som räcker mot 155-160hk på en motor med bra grenrör och weber 45:or. i detta fall så kör vi dubbla solex stående gasare och marin limpan så vi blir nöjda med 125hk (+30hk) eller nått åt det hållet. toppen är planad 2mm nu också.

en ny kam sitter monterad som är lite vassare än en K kam och betydligt mer lyft. 269/0.5mm 7.87mm lyft ca 236 grader vid 1.27mm ca 109 nock och 1.9mm tdc lyft in och ut på kam)

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Allt är monterat nu och jag har just kört in kamaxeln på 2500rpm med cougar -40 1400 olja i 30 minuter utan problem. låter motorn kylas lite nu med + lite efterdtagning av topp och justering av ventiler sen ska jag prov gasa lite och se hur lamda bestyckningen ser ut nu. den går iallafall lite snålare på lågfarten nu med den vassare kamaxeln (lite mindre vacium)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

11.1-11.2bar på kompa mätaren nu.
Skriv svar