Har smygit lite och mätt slip sedan förra säsongen, men inte gjort något med värdet..
Var en småarg m30b35 inne häromdagen och då såg vi 25% slip på 3ans växel, 20% på 4ans.
Gjorde en snabb liten kodsnutt som lägger på slip% på effekten. Det som visade sig var att kurvorna blev jämförbara mellan 3an och 4an. Bortsett från spoolupen såklart.
Det kändes helt plötsligt som siffrorna steg och började likna kända firmors! Vi kanske inte behöver nämna namn
Min egentliga fråga är väl om man kan göra såhär. Blir värdena rättvisande? Jag menar spinner det 25% så är det ju effekt som ej kommer ner på rullen och mäts. Men om man hade 100% grepp skulle det bli samma som det uppmätta värdet + slipen?
Det snurrar mest i huvudet och jag vill gärna ha era tanker och synpunkter
Ett förtydligande: slip som jag kallar det är hastighetsskillnaden i % mellan rulle och däck.
Just det ja, ett tillägg på en grej som jag lagt märke till. Man tror att mest slip ska vara vid vridmax, men icke! det stiger hela tiden med varvet även om vridet minskar en hel del. Undrar om det beror på däckets deformation, det får sämre grepp ju snabbare det snurrar.. Hänger delvis ihop med att även utrullningsförlusten ökar med varvtalet..
Slipkompensering på rulle
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Slipkompensering på rulle
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Slipkompensering på rulle
låter som mycket slir i en rulle.
bättre att prova bättra greppet? andra däck, mindre lufttryck, vikter i bagaget, stroppa ner bilen, tyngre utv. på bilen? sista är ju att termisk spruta rullerna..
hur mycket vrid i denna bil?
bättre att prova bättra greppet? andra däck, mindre lufttryck, vikter i bagaget, stroppa ner bilen, tyngre utv. på bilen? sista är ju att termisk spruta rullerna..
hur mycket vrid i denna bil?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Slipkompensering på rulle
Spänner ner bilen lite i samband med fastsurrningen. Lite extra ibland om vi misstänker att det slirar för mycket.. ibland lite beltgrip. Skulle inte vilja kosta på termisksprutning då folk ibland dyker upp med dubbdäck..
Sa ju innan att jag såg en minskning av slip när vi gick upp en växel, från 25 till 20% cirka
Sa ju innan att jag såg en minskning av slip när vi gick upp en växel, från 25 till 20% cirka
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Slipkompensering på rulle
Har sett att superflow även mäter varvtal på hjulen så ser dom om det slirar, dom klistrar på en reflex på däcket och en optisk givare som läser varvtalet
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Slipkompensering på rulle
Det är så jag gör, fast tar signal från motorn istället och kompenserar för utväxlingen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Slipkompensering på rulle
Varför kör man på trean och fyran? Har iofs 400mm dubbelrullar men det spinner inte i rullarna oavsett effekt. Hade jag varit dig så hade jag skickat rullen på bearbetning.
Man släpper inte in bilar i sin dyno med dubbdäck punkt slut.
Man släpper inte in bilar i sin dyno med dubbdäck punkt slut.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.