Slipa kaross

Modifieringar och tips
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

Tjena! Skulle vilja få karossen plåtren. sandblästring känns uteslutet eftersom plåten lätt slår sig och det blir MYCKET sand och jag saknar kompressor i garaget så kan inte blåsa ur den ordentligt. Därav blir det till att slipa.
Har läst att man brukar börja med slipmaskin med P80 och sen jobba sig uppåt i grovlek. För tillfället äger jag ingen slipmaskin, men vill man köpa excenter/roterande eller oscillerande slipmaskin?
det är ju ca 40 år gammal bil och jag vet att det finns rost under lacken och vill göra detta ordentligt.
Har letat forum ett antal timmar utan lycka nu. :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slipa kaross

Inlägg av The »

Is/kolsyreblästring är en bra lösning. Mycket snällare mot plåten än sandblästring
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

Har hört att det kostar ganska bra med is/kolsyre om man ska lämna bort den, som studerande med hyra och räkningar lägger jag hellre många timmar och lite pengar än tvärt om som dom flesta andra :D
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slipa kaross

Inlägg av The »

Kolla upp kostnaden för en isblästring innan du bestämmer dig :-) slippapper är inte heller gratis
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av Jamie_N »

Finns på de flesta färgbutiker en vätska man penslar på lacken som löser upp den, men det är ett helvete att få plåten ren efteråt då man skrapat bort färgen då den släppt.
Jag hade själv kikat vad is eller kolsyreblästring kan tänkas kosta, annars kört på med P80 papper (de grövsta) och scotchbrite skiva på borrmaskin. :)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av Falkenrejsing »

Ett tips jag fått som ska provas på min gamla jänkare för att få bort de tre-fyra översta lagren iallafall är att blanda upp kustiksoda i en rätt hög koncentration och sen blanda denna lösning med tapetlim och sen bara pensla på på bilen och låta det verka. Alla ingredienserna är ju skapligt billiga, så det blir ju inget att gråta över om det inte funkar.

När det legat på (i en si så där 12 timmar) blåser man av det med högtryckstvätt först och sen får man skrapa av resten med en spackelspade. Sen kan det vara dags att ta fram sandpapper.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slipa kaross

Inlägg av The »

Se till att ha andningsmask, handskar och skyddsglasögon..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

någon vätska som löser upp har jag aldrig hört någon använt, ingen som vet någon som använt som man kan höra med ?

ska skicka iväg ett par mail om offerter så får man utgå därifrån om blästring, man kan väll ha tur :D

men det är alltså scotchbrite på borr som är bäst för att få bort färg? :p har gjort liknande slipjobb med borrmaskin förut och då kändes det bara som jag väntade på att ladda batteriet hela tiden :D därför tänkte jag nått med strömkabel skulle vara trivsamt :D
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

Jodå skyddsutrustning har jag.
Fick ett ca pris på is blästring och det va långt över vad jag har råd att lägga på sånna här saker XD ca 3ggr så mkt som jag fick för sandblästring :D
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Slipa kaross

Inlägg av Robert Markström »

pensla på såndär färgborttagare, kan behöva göras i 2 vändor. Vänta minst 12h mellan varven.
Skrapa som tidigare sagt med spackelspade. När du fått bort all lös färg så torkar du den torr
& kör resten av karossen med en tryckluftslipmaskin (Biltermas billiga duger) för 150mm rondeller
P180. Att lämna karossen slipad med endast P80 kan vara nog så grovt.

Detta är nog billigaste & enklaste alternativet. Sliprondellerna kostar typ 6-8:- /st & det kanske
går åt 50st om du slösar med dom.

Färgborttagningsmedlet kostar lite tyvärr, vet att jag köpt en gång på Biltema
men det var inte spec billigt. Går säkert hitta billigare eller testa kaustiksoda & tapetklister
som föregåenda talare föreslog.


Det går även att bara slipa ner karossen men det dammar i sinne så man har lite städning framför
sig sen om man gör det i garaget :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

Nu har jag fått massor med bra svar och det blir som så att:

kolla upp mer om den där färgborttagningvätskan, låter ju väldigt smidigt att bara lösa upp färgen och skrapa bort den :) det blir inte så att det droppar och fräter på golvet eller så ?
annars hade jag tänkt rulla ut den utanför verkstan och slipa allt utom underredet då :) men det blir ju lite mer jobb :D

Tack för bra respons! :D
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Slipa kaross

Inlägg av Jens.k »

När jag ska ha bort färg så använder jag mig av nått som kallas "grovrengörare" för vinkelslip. De är ganska snälla mot plåten men äter färgen mycket bra.
Finns här:
http://www.swedol.se/vt-46804.html
http://shop.otdtools.se/kap-slip-sag/gr ... lslip/1253
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ll-052168/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... 000020899/

Kan såklart vara svårt att komma åt om det är trångt men på stora ytor skulle jag säga att de är rejält effektiva.
Jens Karlsson
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Slipa kaross

Inlägg av Oskar Johansson »

Detta ser ju ganska så lätt ut https://youtu.be/MiICQ4gDpH0?t=10m28s
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Slipa kaross

Inlägg av Thed_J »

Oj, det var effektivt färgborttagningsmedel!
Annars kan man värma med varmluftspistol och skrapa bort färgen.
bosseboi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 21, 2014 5:04 pm

Re: Slipa kaross

Inlägg av bosseboi »

ofan det där såg ju grymt ut! har inte kollat på mod max av nån anledning fast det dykt upp i prenumerations fältet men det ska jag göra i framtiden! :D jävligt effektivt! :)
Skriv svar