1984 Corvette turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

okej fränt jag ska kolla in din sida mer ingående
de var tyvär lite små bilder i denna tråd för att se riktigt bra :(

jag håller själv på ska bygga turbo och v8 i en rod men de blir nog dubbelturbo och hyfsad orginal 4bultad 350 motor och då är de ju extra intressant ätt läsa om andras byggen och ditt var ju klart fränt ;)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Dom flesta bilderna är klickbara om du vill se dom i full storlek.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Händer det något med fina bilen? :)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Inte så mycket. Saknar ju fortfarande en del vitala delar till motorn.

Lite mer småplock är införskaffat.

Tråg.
http://www.summitracing.com/parts/MIL-31505/

Det blev mekanlyftare istället för hydraul.
http://www.summitracing.com/parts/HRS-91118/

Kamaxel
http://www.summitracing.com/parts/SUM-1106/

Kod: Markera allt

Kammen är aningen större än den förra.
      Duration at 050    Advertised Duration   Valve Lift              Lobe Separation
Gamla 222 int./226 exh   268 int./276 exh.     0.464 int./0.464 exh.   114
Nya   234 int./234 exh   292 int./292 exh.     0.488 int./0.488 exh.   114

Kolvar, stakar och vev är den stora posten som är kvar.

Funderar på detta recept men det är en hel del pengar ...

http://www.summitracing.com/parts/JEP-242885-8/
http://www.summitracing.com/parts/HRS-BR6125/
http://www.summitracing.com/parts/HRS-353560TS2/

Det ger 375 CUI med relativt kortslagig motor och 'rod ratio' på 1.76.
Jonas Bylund
Bild
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av lille-skutt »

hur har de gått nu såhär snart ett år senare?
learning by trail and error
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Inlägg av Henrik Gertzell »

Det undrar jag med, väldigt intressant och inspirerande bygge.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av JoBy »

Jodå, det gäller att skynda långsamt.

Jag har de mesta till motorn nu.
Stakar: http://www.summitracing.com/parts/HRS-BR6125/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vev: http://www.summitracing.com/parts/LUN-AF115AN/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolvar: http://www.summitracing.com/parts/SRP-231319/" onclick="window.open(this.href);return false;

Blocket behöver honas och toppdeckas till rätt höjd.
Veven ska balanseras.
Även topparna behöver ju gås igenom innan man törs använda dom.

Sedan så ska ju allt monteras ihop.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av Painlake Racing »

Nu börjar meksäsongen ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Lukemeister
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jan 18, 2011 9:50 am

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av Lukemeister »

Ja! Det är otroligt intressant med detta effektmonster, jag och många andra har följt det i tystnad!

Känn pressen efter lite nya bilder på bilen :thumbright:

Mvh Lukas
Mvh Lukas

BMW M535i -87
BMW M5 -91
Audi S4 4.2 6vxl -93
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av JoBy »

Det går inte fort, men lite har hänt iallafall.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av JoBy »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av freddan302 »

Fina prylar!

Blir det nån uppgradering av turbon också?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av JoBy »

Först ska nya motorn köras in och bilen besiktas.
Därefter blir det i princip samma turboinstallation igen men det är några förbättringar jag vill göra.
Jag har en ny Griffin-kylare och den ska jag försöka montera så att luftfiltret kan sitta framför kylaren.
Även avgassystremet efter downpipen ska förbättras.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av Steve »

Såg i en annan tråd att du kör MaxxEcu och även styr lådan med samma. Funkar växellådsstyrningen bra?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: 1984 Corvette turbo

Inlägg av JoBy »

Jodå, det funkar men jag har en dialog med MaxxECU om några förbättringar.

Lockup slår i hårdare än med gamla TCI-boxen där lockupen aktiverades mjukt med PWM-styrd signal. Jag har turbin med ca 3000 stall och om motorn ligger på 2500 och ingående på lådan på 1500, då går lockupen i onödigt hårt. En simpel lösning är att ha en parameter med max varvtalsskillnad för att aktiva lockup så att den väntar med att gå i tills man har lättat lite på gasen.

Vanlig 'automat'-funktion fungerar bra. Det är en tabell med km/h mot TPS och en kurva per uppväxling och en per nedväxling. För t.ex. växling 1 till 2 sätter man den kurvans punkter så att den växlar vid högre hastighet om man har mer gas enligt vad man tycker känns rätt.

Via tre ingångar från lådan vet MaxxECU läget på växelspaken. Enligt exempel från MaxxECU har jag konfigurerat så att 1, 2 och 3 är manuella lägen och 4 är automatläge och det fungerar bra. Det går även att ha en ingång för att välja 'manuell' och växla upp/ner med separata ingångar, men det har jag inte testat.

Efter mitt förslag har dom även infört ett 'fullgasläge' där man växlar upp på motorvarv och det fungerar också bra. Då flyttas inte växlingspunkterna om man kör med olika laddtryck.

Loggfunktioner för att mäta slir i turbin och slir i lamellpaket jobbas det fortfarande på. (4L80E har hastihetsgivare på både ingående och utvående axeln).
Jonas Bylund
Bild
Skriv svar