Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Erland Cox »

Det verkar fungera väldigt bra nu, gratulerar!

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

Har du nån motor Erland som du vill leka med får du komma så kör vi livet ur den :)

Jens: Prata med Erik, behöver ta fram en vattenventil som inte kostar 25 000:- med (som land and sea gör)

Får en vattenventil inkl stegmotorstyrning kosta hälften så går det nog.

Min ventil går från stängd till fullt öppen på 20ms
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan man inte ha en steg motor från en cnc fräs eller liknade sen kugg rem till nån ventil som är hyffsat linjär typ TAC stryp ventil eller stuskans ventil? sorry för tråd kapningen jag ska ringa erikk nån kväll då det passar han? pm gärna nummer)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Erland Cox »

Det kommer snart ihop en 48-40 230 motor.
Men jag ska testa lite kammar i den först.
Kan gärna köra den när jag bestämt vilken kam jag ska ha, dvs. den som funkar bäst.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

ja visst bara höra av sig om du orkar ta dom 50 milen upp.
Skall köra lite mer tester innan jag kan ta emot kundjobb.
Men allt börjar bli ganska så klart!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Erland Cox »

Snart kan vi ju köra 531 topp tävlingen i din bänk.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

ja visst kunde vi det ha, jag håller på att sätta ihop min maskin faktiskt.
Undrar hur vi skall få flyt i det ifall vi blir många.
Har motorerna förgasare så går det ju fort att byta motor. men är det sprut på alla så får man nog göra härvan så att man bara kopplar plus minus och tändning så det inte behövs elkoppling i timmar.
Känns genomförbart faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av lyyski »

Jag håller oxå på med en topp som kan platsa i en eventuell tävling! Så det vore skoj!

Som sagt, förgasare vore ju simplast, Ska man göra en "jämförelse" tävling så kan man ju köra på samma par gasare hela tiden?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Pacman »

Ska man köra på samma förgasare alla så blir det inte så mkt tävling i effekt utan mer tävling i bestyckning av förgasare.

Som Tommy själv skrev, om alla har en komplett motor med sig, mappad och inkörd med egna förgasare eller sprut, så är det bara att koppla ur, skifta motor, koppla in och köra igen.

Är väl mer ramarna som är viktiga att styra upp. Volym, bränsle, motorfäste mm. Väljer vi ett befintligt reglemente att bygga efter så finns det även chans att kunna hitta köpare på motorerna, alt ragga köpare redan i förväg som bekostar bygget av motorn.

Jag är lite granna trött på rödblock, men ska man ro ihop en sådan här tävling så är det nästan bara rödblock som verkligen blir praktiskt genomförbart. Annars tar en tävling med tio deltagare en hel vecka att genomföra.

Jag är på iallafall, bara man får rimlig tid på sig att få ihop en motor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

om det ska va förgasare är det väll lika bra att bygga dem som 2150RC motor? bygger men 2.4L så känns förgasare lite fel tycker jag iallafall.

samtidigt är det kanske lättare att bygga en 2.4RC motor bara att borra 97mm och köra allt annat standard?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Erland Cox »

Man kan väl köra litereffekt så får folk bygga det de vill.
Medeleffekt under X antal 1000 varv, t.ex. från 4000 till 8000.
Det är inte så noga bara det blir något som alla kan vara överens om.
Jag har bara en B230 botten med 97 X 80mm att ställa upp med.
Känns mest som en kul grej, att träffa likasinnade och prata motorer.
Min motor blir ingen dyno Queen utan nåt jag kan köra bana med i min bil sen.
Jag bygger för brett register med mycket varv både före och efter max effekt.
En bra motor ska kunna varva 1000 varv förbi max effekt utan att tappa för mycket
så att man hamnar på hög effekt när man växlar.
Om man växlar vid 200 hästar ska man hamna på 200 hästar i nästa växel.
Då blir bilen både snabb och lättkörd.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

ja vi kan ju köra litereffekt, annars kommer det bli hårt för många att rätta in sig i ledet. Kan man ju plocka ihop vad man vill så blir det billigare.
Bara att det syns att det är en volvo 531 på utsidan så är det fritt fram sen :)

Då får man ju inte ljuga om motorvolymen, gör man det får man kallt kaffe och stenhårda mandelkubbar;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av lyyski »

Liter effekt lät ju som en bra kompromiss !:)

Jag är på!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Pacman »

Jag är på.
Blir en 2150 fast med sprut för min del. Lätt att skifta till förgasare sen om den säljs.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Erland Cox »

Jag ställer upp med en 97 X 80mm tidig 230.
48-40 ventiler och Weber 50:or.
Ska bara ha hem bottendelen och kolla den.
Bytte till mig den för en B20 rallytopp som jag gjorde.

Erland
Skriv svar