Höjd bak volvo 240!?

Modifieringar och tips
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av 242 t5 »

Har satt på justerbara fjädrar från sellholm + deras dämpare bak. Men när ja ska justera dom får ja en skillnad på fjädrarna på ca 2.5 cm för att få samma höjd. Vad kan det bero på?
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av lundkvist »

jag har de problemet på min 242. nu har jag inte ställbart, men har jag exakt lika långa fjädrar så lutar bakänden på bilen, ca 15mm tror jag de är. men tittar man på min bil på håll så ser man att den har skruvat sig lite. En kompis lyckades med samma sak, han var ute å burnade på 4an å 5ans växel med en 740 (ca450hk) och ställde sedan in den i garaget och såg att den blivit sned som fan. På gatan lade man inte märke till de, men stod den i ett garage såg man de direkt.
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av 242 t5 »

Ok! Min är ju helt orginal så motoreffekten har nog inte gjort den sne :) prata med sellholm och dom sa att det kan skilja 10-15mm när man väger in den. Så det är nog bara se glad ut :D
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av Wezzli »

Det brukar bli så vid höjning och sänkning. Därför bör man ha ett justerbart panhardstag.

Om man t.ex. har orginal längd på panhardstaget och höjer bilen så kommer bakaxeln dras ut till höger sida om bilen och sänker man den istället så åker bakaxeln ut till vänster. Om bussningarna är hyfsat bra skick kommer det ta emot för hårt att skjuta ut bakaxeln åt sidan och därför istället sluta med att bilen sätller sig snett. Därför behöver man oftast ställa ner den och mäta av så att bakaxeln centrerar.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av 242 t5 »

Ok! Tack för tipset får kolla över detta :)
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av Wezzli »

Hur gick det?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Höjd bak volvo 240!?

Inlägg av 242 t5 »

Lite sent svar! Men bakaxeln är centrerad och ja får inte riktigt
till det. Men ja ska göra en mer seriös mätning och se vad som
är galet.. börjar fundera om det kan ha nått med fram att göra,har orginal fjäderben nu och där är dom inte riktigt i samma höjd heller om man mäter lite grovt från skärmkanten till backen. Blir coilovers
så ja kan ställa höjden då tror ja den kan vrida upp sig där den är som lägst bak. Bara en teori men kan vara så
Skriv svar