Svetsa eget insug OM617 5-cyl Turbo!

En plats för olje-brännare!
DieselWille
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jun 04, 2015 5:49 pm
Ort: Stora Skedvi - Dalarna

Svetsa eget insug OM617 5-cyl Turbo!

Inlägg av DieselWille »

Tjenare, tyckte tråden passade bäst här.

(dethär är mitt första riktiga turbobygge, så ha lite överseende). Har tidigare bara byggt om turbokonverteringar som folk tidigare har gjort. Det jag ska göra nu också, fast på lite högre nivå.

Har en Ford Ranchero-73 a-traktor med en 300D OM617 med en turbo från bmw 525 i. Och den är konverterad riktigt dåligt! t,ex ett meter långt rör som adapter till original grenrör te turboflens.

Nåväl, är inte ute efter något räseråk då det är en epa, men alltid kul att mecka! Tänkte köpa ett nytt grenrör (original) Och kapa isär å vända så att det går uppåt istället för neråt (pga omgjorda motorfästen, ser inte direkt ut som på en merca).
Och köra på en HX35 Turbo.
Tänkte även testa svetsa ett eget insug! Inte för att det egentligen skulle behövas, utan för att jag vill göra något kreativt. Så frågan i sig är. Är det några speciella mått och volym man måste ha på "burken"? Har läst att plenumet ska vara konformat så att det sista cylindern får lika mycket tryck som dom andra. Mer vet jag inte, väldigt tacksam för svar! Ha det bra, mvh William Larsson :)
Spännande män luktar diesel!
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Svetsa eget insug OM617 5-cyl Turbo!

Inlägg av turbodart »

Svetsa på bara. Grottisportning med. En diesel varvar inte nog til å nyttja avstemning. Mycke tryck och diesel är melodin.
Daniel Krüger
Skriv svar