Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Jag kopierar lite av Jens rubrik i en annan tråd... Fast jag har inga egna svar...
Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?
Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?
Patrik Dahlström
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Nu tror jag du skjuter dig I foten lite
det finns inget optimalt förutom att kajsa varg gäller.
'Man tager vad man haver...'
det finns inget optimalt förutom att kajsa varg gäller.
'Man tager vad man haver...'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Jo, det är väl sant när man har "vedbodtrim" i åtanke... men ifall man nu utgår ifrån ventilstorlek och flöde i kanalerna så finns det väl ändå en begränsning i vad toppen klarar av att hantera i form av kam... eller skjuter jag mig själv igen?
Patrik Dahlström
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Den skarpa gränsen är väl eg om man ska köra original tryckare eller om man ska ta steget över till specialtryckare.
Man kan ha lyft upp till strax under 14mm med original tryckare och vettig duration. Sen blir det för elak acceleration för att delarna ska hålla att köra med. Då måste man ha större tallrik att trycka på.
Man kan ha lyft upp till strax under 14mm med original tryckare och vettig duration. Sen blir det för elak acceleration för att delarna ska hålla att köra med. Då måste man ha större tallrik att trycka på.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Ett steg i rätt riktning Strax under 14mm är ju mer än jag visst när jag startade tråden...
Toppen måste ju flöda tillräckligt för att klara flödesbehovet vid max kolvhastighet och om jag inte missminner mig så ökar väl flödet på en 531 upp till ungefär 12mm för att sen nästan plana ut och inte ge speciellt mycket mer... eller?
Toppen måste ju flöda tillräckligt för att klara flödesbehovet vid max kolvhastighet och om jag inte missminner mig så ökar väl flödet på en 531 upp till ungefär 12mm för att sen nästan plana ut och inte ge speciellt mycket mer... eller?
Patrik Dahlström
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Hur mycket vedbod är det tänkt?
Va vill vi ha fram, Tips på kamaxlar? eller bara rent av vad som är ett lite "billigare alternativ" till den optimala kammen?
Va vill vi ha fram, Tips på kamaxlar? eller bara rent av vad som är ett lite "billigare alternativ" till den optimala kammen?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
För mycket lyft till en kanal med för liten area till lyftet ger sämre effekt.
Där är pipemax bra så att man enkelt kan kolla vilken area som krävs,
vilket flöde som krävs och vad kammens lyft och duration räcker till för varvtal.
530 tål inte samma lyft som en 531.
En putsad 531 bör klara en FS 300 kam ganska bra. 13mm lyft och 273 grader vid 1mm.
Portar man toppen rejält med 46-38 ventiler och fortfarande vill köra 33mm tryckare är Enem C2 svårslagen.
Angivna värden från Enem stämmer inte, den har 302 grader vid 0,40mm och 264 vid 1,27mm, 13,9mm i lyft.
Den kammen ihop med separata spjällhus eller Weber ger en urstark motor.
Inget varvmonster, max effekt runt 6100 varv med 456-38 ventiler och max 220 hästar.
Men det är i kurvutgången från relativt låga varv som det finns mycket tid att vinna
och inte i slutet på rakan med högvarvseffekt.
Erland
Där är pipemax bra så att man enkelt kan kolla vilken area som krävs,
vilket flöde som krävs och vad kammens lyft och duration räcker till för varvtal.
530 tål inte samma lyft som en 531.
En putsad 531 bör klara en FS 300 kam ganska bra. 13mm lyft och 273 grader vid 1mm.
Portar man toppen rejält med 46-38 ventiler och fortfarande vill köra 33mm tryckare är Enem C2 svårslagen.
Angivna värden från Enem stämmer inte, den har 302 grader vid 0,40mm och 264 vid 1,27mm, 13,9mm i lyft.
Den kammen ihop med separata spjällhus eller Weber ger en urstark motor.
Inget varvmonster, max effekt runt 6100 varv med 456-38 ventiler och max 220 hästar.
Men det är i kurvutgången från relativt låga varv som det finns mycket tid att vinna
och inte i slutet på rakan med högvarvseffekt.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.
Erland
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.
Erland
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Och vad skulle det kosta mig med frakt fram och tillbaka till dig?
Patrik Dahlström
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Bara jobbet eller delarna också?
Jag kan inte svara igen förrän på söndag, ska hålla lite helg.
Erland
Jag kan inte svara igen förrän på söndag, ska hålla lite helg.
Erland
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Pris på båda alternativen är intressant
Patrik Dahlström
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Hur stor skillnad är det på FS300 och FS300-13? Blir det för mycket lyft på en 531 med orginalventiler?
Patrik Dahlström
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
FS300-13 är den jag menar.
Ska jag göra en sån portning med planing så kan jag ta 2000:- + moms.
Super Sävarpris, Frakten går på ungefär 350:- åt vardera hållet.
Till FS300 kammen bör du ha dubbla fjädrar och dom tar jag helst från KG.
Kostar 1700 med underläggsbricka och retainer på ett ungefär men du har fått ett förslag om pris på mail innan.
Folkraceshopen kräver kam inlämnad som stomme, KL säljer kammarna utan stomkrav.
Vet inte om folkraceshopen måste ha en V eller bättre kam att slipa på annars är det ju inga problem.
Erland
Ska jag göra en sån portning med planing så kan jag ta 2000:- + moms.
Super Sävarpris, Frakten går på ungefär 350:- åt vardera hållet.
Till FS300 kammen bör du ha dubbla fjädrar och dom tar jag helst från KG.
Kostar 1700 med underläggsbricka och retainer på ett ungefär men du har fått ett förslag om pris på mail innan.
Folkraceshopen kräver kam inlämnad som stomme, KL säljer kammarna utan stomkrav.
Vet inte om folkraceshopen måste ha en V eller bättre kam att slipa på annars är det ju inga problem.
Erland
Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531
Det låter riktigt billigt även om det där med "vedbodtrimmning" helt försvinner... Vi ska nog kunna komma fram till någon bra lösning efter semester du och jag
Om vi återgår till utgångsfrågan då: Det lär väl finnas fler förslag från er som testat lite med 531?
"Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?"
Om vi återgår till utgångsfrågan då: Det lär väl finnas fler förslag från er som testat lite med 531?
"Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?"
Patrik Dahlström