budget race v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: budget race v8

Inlägg av T-27 »

I mina ögon är 5000 Kr billigt för ett oborrat block 454a block
och svåra att hitta :(
Har annonserat flera gånger utan napp
Blev ett Dart BigM till slut :)
Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: budget race v8

Inlägg av loop »

Hur är prisläget på trim till de nyare LSmotorerna?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

En stor fördel med ls är att man inte behöver lika mycket delar, nyare fräschare grejjor med hög effekt och modernt sprut och tändning redan från fabrik.

För prisbilden jämför på summit racing.

Mvh
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: budget race v8

Inlägg av hauge »

Jo, ls motorerna är bättre.

Går vi till klassiska gm smallblock går det inte säga att för det och det krävs det och det. Allt är en chansing då de inte är gjorda för höga effekter/rpm
Nu talar jag om sugmotorer
En gjuten axel kan hålla långt. Det finns de som glatt rejsar gamla 400" vevar med 7k rpm.
Det finns moderna gjutna eftermarknadsvevar med ökad legeringhalt som ger 750 MPa i brottrgräns och ökad säkerhet mot utmattning.
Skillnaden mellan gjutna och smidda är att de smidda iof har högre brottgräns, men framför allt är tåligare mot utmattning. Utmattning är den del som är svårast att förutsäga. Här är en nyare vev oavsett typ ett säkrare kort. Skall man förenkla så är hållbarheten en funktion av varvtal och tid. Lång tid på höga varv så blir veven utmattad fort. Har man en rejsmotor som tillbringar kort tid på höga varv kan man förvänta sig god hållbarhet pga kort tid med en fräsh gjuten, men på en banbil med höga varv ofta så ....
Hur det är med överfallen diskuteras det också mycket om. En del säger 400 hp med tvåbultat, andra säger 450...det finns de som kört med 600 och fått det hålla. Jag vill säga att nya vevstaksbultar och ramlagerbultar är en bra investering om man skall gå över vanlig bonntrimning dvs knappt 400 kusar. Hur extremt man vill göra det med motsvarande marginal är upp till varje person, men det finns inga exakta svar/nivåer/gränser Och det beror på trimningsnivå/trimningstyp.

Skall man idiotvarva så finns det vevar av nascar-typ som har omflyttade motvikter för att tåla höga varv bättre. Egentligen är det som så att gm i jakt på att spara vikt/pengar valt en motviktsfördelning som inte är optimal, men som är ok på lägre varv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Roger L
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 10, 2013 4:27 pm

Re: budget race v8

Inlägg av Roger L »

Jens
Har du "hittat" nån motor ännu?
Annars kanske jag har nåt som kan vara intressant!!?

Mvh Roger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej inga delar funna. du kan maila mig på jens@savarturbo.se eller prova att ringa 0738063737 svarar bäst mellan 11-12.00 på vardagar.

mvh jens
ricky jatko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis maj 12, 2015 11:20 am
Ort: korpilombolo

Re: budget race v8

Inlägg av ricky jatko »

budget så är det ju smallblock som gäller . och tillgången på grejer gör ju att nästan alla tillverkare av piratgrejer måste ha bra skit för annars finns det ingen som köper d. eftermarknadsblock som är 10 ggr bättre än dom bästa orginalblocken för 10000 och balanserade kina kit från scat är ju riktigt bra idag kör själv med kit från scat. och funkar finfint , tycker man ska gå på att få så lätta kolvar och stakar som möjligt. kör själv med dålig landsvägsutväxling på 1,5 liter milen i corvetten och ut på strippen utan att ens byta däck på 12,48 för att köra hem igen . motorn är ju så mycket lättare än bigblockarn så den gör sig bra på gatan med om man råkar träffa på nån trimmad m5 . så bra botten och om du nu skulle sätta i några nya afr toppar så får du bra resultat med nästan vilken kam som helst idag... fast skippa hydralskiten ändå dom funkar dåligt om du vill ha lite tjockare olja i. då pumpar lyftarna bara upp sig å då försvinner 500 varv från toppen
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: budget race v8

Inlägg av Dennis M »

Men har inte bbc grejjorna börjat gå nedåt csb pris? Visst riktigt så billigt blir det väl aldrig men frågan är vad som är billigast, en högtrimmad smallblock eller en mindre trimmad bigblock på samma effekt?

Sen är det väl betydligt lättare att plocka ihop något av begagnade grejjor till csb :-)
ricky jatko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis maj 12, 2015 11:20 am
Ort: korpilombolo

Re: budget race v8

Inlägg av ricky jatko »

nå det är väl helt beroende vad man vill få ut. och en 434 smallblock ligger ju ganska när 454 i kubik , dom flesta eftermarknadsblocken går väl att göra 434 av eller iallafall dom med förhöjt kamläge.. tror man bara behöver bigblockens kamkedja till det. nåväl jag tror inte det skiljer så värst mellan dom i priset till att ta ut lika mycket hp, sen blir ju smallblocken rappare och man förlorar inte 100 hästar pga att man inte får dit extraktorrören eller insuget som man vill ha pga utrymmessjäl. och hur kul är det med hundra kilo till på framhjulen . speciellt om man kanske hade klara sig utan servo annars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: budget race v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:jag har alltid varit imponerad av motorer som ger bra effekt med rimliga pengar har ni nå bra exempel som sugmotorer, lustgas eller turbo?

jag skulle vilja bygga en högvarvig 427/454bb med snik grejor det vore kul :thumbright: nån som har nån billig motor liggande som vi kan gå lös på i bromsbänken?

här är en kul 454 med lite gas för totalt ca 20tusen kr och 735hk http://www.superchevy.com/how-to/engine ... ewall.html

mvh jens
nu har jag köpt en gammal 427BBC som ska uppdaterats och köras i bänken i vinter som special sido projekt. har ingen exakt plan ännu men vi kanska kör den lite som den är först och trimmar in bänken för v8 först innan vi börjar trimma.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: budget race v8

Inlägg av Jokern / Woodridge »

427:a, intressant.
BBC har en viss fördel mot SBC, med sina lutande ventiler.
Ska bli intressant att se vad du kan göra med denna motor, utan att lägga ner några astronomiska summor.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: budget race v8

Inlägg av p.hedman »

Har läst inläggen och 427an (396 vev i ett 454 block , med 0,30 borr så får du en 433a) kan bli en riktigt rolig sak.
Börja med att kolla upp block och toppar efter sönder rostade gängor , då topp bultarna går ner i kyl vattnet och så att gjutningarna ligger rätt innan du spenderar för mycket pengar i den dom kan vara rätt slitna efter 40år av brukande.
Har själv byggt en "ekonomi" 402 som jag fick bra fart på , ska du åka plåt vippor eller blir det rull ?
Om du anv plåt så får du stanna runt ca 0,650 i lyft TROR jag och då ska du anv LS7 vipporna (dom har lite längre ur fräsning så dom ej tar stopp i vipp bulten vid full lyft , det gjorde jag tillsammans med en mek kam.
Har du oval eller rektangulär (storports) toppar ? Oval toppar med större ventiler funkar ganska länge, storports topparna är nästan stora om du inte ska varva mycket , och finns budget leta efter alu toppar.
Min bil med 402a ,oval toppar (med std ventiler) och 150hk gas gjorde fina hjul lyft och 10,5 på strippen i en 1450kg tung bil på mack soppa.
Min motor var mycket enkel 0,30 borrad 396 med trw kolvar mek kam Torkel insug 780vac förgasare oval toppar och ett gamalt cheerter gas system, åkte tre år utan problem innan jag sålde motorn till ett par killar med en mud racer.
Ska följa och se hur det går lycka till.
/ Peter
Skriv svar