TH700 trix

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Finns det 2 stegs stallspeed till TH700 typ cadillac turbin? Bilen är en Pontiac trans am 1986. Jag förutsätter att det går att stärka upp den för minst upp till 400 hkr. Går det att pilla med utväxlingarna? Ev skillnaden medllan 1 och 2 steget. Och 3 till 4. Lite långsamare på 3, och 4 som ren overdrive.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: TH700 trix

Inlägg av Christofer »

Gamla switch pitch statorerna kommer nog höra till historien även i framtiden. Det var en klen konstruktion som blivit omkörd av robustare lösningar och flerstegade lådor.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med frågan. Det är ju inga konstigheter att bygga en th700 för 400hk men det är ingen lämplig låda för trimning. Överväxel på fyran är det redan original + lock-up.
Eftermarknads utväxlingar har jag mig veterligen inte sätt till dom, men säger inte att de inte finns.

Lägg pengarna på en bra converter som motorn trivs med och en bra styrning av lock-up så kommer inte utväxlingarna vara nått problem.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Fick lite info från en kändis i branchen. För typ 18000kr tål den 500+hkr. Men jag chansar att den håller för 300hkr som den är. Det blir en turbin med 500rpm+(under 3000kr). Och extern lockup modd. Om man vet hur så blir det kaffe pengar. Jag vill ha en brytare till lockupen, på alla växlar. Manuell och/eller datstyrd(typ arduino mfl). Jag tror inte att jag tvingar i lockupen vid inspirerad körning, mest när jag glider. Men jag får kanske lära nått nytt... Lådan har en funktion som hindrar aktivering vid stillasående. Sen är det bara att gasa tills det rasar...

En BMW323i tror det var E30 hade lockup. Men minsta lilla lutning eller lite gas, så hoppade den ur :-( .

Cadilac turbin är extremt svårt på TH700. Men på rätt TH400 så går det. Min 355" Chevelle fick en sån låda. De som åkte med trodde det var lustgas :-) . Jag bad dem att kolla min gasfot noga, med strömbryaren i de 2 olika lägena. Från stillastående. I 60+km/h hände det inte mycket.

Vad gäller olika utv i lådan, så kommer det från internettreori om att lådan är ojämt stegad. Typ kort etta, och längre tvåa.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Jag har mekanisk kickdown vajer. Men skulle vilja ha den på brytare. Hade en TH400 med el kickdown. Ibland behöver jag hålla kvar i en växel. Handväxla är lite trixigt, lätt att hoppa ett steg för mycket.

Jag vill även tvinga in lockup. Inte säker på att det behövs. Testat för lite än. I första hand vid lugn körning. Vid hårdgasning kan den få sköta sig själv.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: TH700 trix

Inlägg av Thunderbo1t »

Lockupen går att tvinga i genom diagnosuttaget i kupén, väldigt enkelt men primitivt. Lite googling borde ge snabbt svar hur.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Hittade en variant för lock up. Då ECM styr lådan, så har lådan en el kontakt. På förarsidan (vänster styrd bil :-) ) av lådan sitter den. Jag tror den skall ha 12v. På passagerarsidan av lådan finns en plugg med oljetrycksignal för fyrans vxl. Med en oletryckskontakt (finns ej orginal) undviker man lockup i andra växlar. Varför vill man inte ha lockup i alla växlar? Vågar man skicka på 12v i ODB I stift f? Funkar det i alla växlar? Kommer shift lampan att indikera(se nedan)? Jag förutsätter att lockuppen släpper via andra system om farten blir för låg.

Jag gissar lite om den hatade shiftlampan. Den har mer än en funktion. Den vill att man växlar upp, om man tex startat i andra steget. Men den är också en lockup indikator. Så den ändras vid gaspådrag = lockup ur. Jag märker det främst i låga farter 40-60 i fyran. OBS bara gissningar. Rätta mig gärna.

På min TH400 med dubbbla stallspeed "cadillac turbin". Blev det två el uttag. Ett till stallspeeden, och ett till kickdown. Inkoppling i tusch uppe på lådan. Inte lätt att se med lådan i bilen :-( . Asch bara att prova. Båda tål 12v. Murphy var framme. På med brytaren och bilen ville inte växla. Tillbaka och flytta kablen. Ut och gasa igen. Leendet gick från öra till öra :-) . På TH700 är det vajer till kickdown. Hur gör jag om jag vill låsa den, trots delgas? Det är ju "lite halt" ibland trots många plusgrader. Man styr och släpper på gasen, och vips har den växlat inte bara en gång, utan ibland flera gånger :-( . Kanske läge för en.
Bild

Google funkar även i min dator. Men det verkar bara ge fler frågor hehehe...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Google funkar. http://www.thirdgen.org/torqueswitch/
Bild
Strömbrytare mellan A och F. Lockup i alla växlar utom 1. Återkommer efter test. Kan ta tid....
Kontakten heter ALDL om man skall vara noga.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: TH700 trix

Inlägg av StefanM »

Wiren på 700 lådan är för övrigt ingen kickdown wire, den styr bara oljetrycket och måste vara rätt justerad efter gasläget och man ska inte laborera med den för att förändra växellägen även om det i praktiken blir så om den står fel.
Personligen är jag ingen vän av lockup på strömbrytare. Lätt att man glömmer den i och lockupen överlever inte länge om den ligger i på fel växel.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Nån ide om hur man undviker att den dubbelväxlar bara för man gasar för lite? Förutom handväxla.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: TH700 trix

Inlägg av StefanM »

det finns med all säkerhet nå kit att köpa som man kan laborera växlingstiderna med.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

När jag kör riktigt sakta typ gångfart, känns det som växleln hoppat ur. Den varvar till typ 1200RPM innan den börjar driva igen. Från stillastående driver den långt under 1000RPM. Mysko.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: TH700 trix

Inlägg av mstahl »

Fel inställd vajer käkar lådor o slirar det mellan växlarna så lever lådan inte så länge. snabbare växlingar sliter mindre Köp ett manuellt ventilhus så får du fullt tryck jämt det hjälper En del. Eller köp en modern låda med tci's tcubox då kan du programmera hur du vill o dom pallar lite effekt också
Stahl
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

Vad sägs om en TH400 med overdrive klump? Eller kanske underdrive. Går att köra 6 växlat. Viket ger längst mellan växlarna? Lång eller kort utväxling i bakaxeln?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

http://www.firebirdcentral.com/1982_199 ... ra-842.htm
Bild
Ytter höljet har släppt :-( . Går att växla bakåt från tex park, men inte tillbaka. Då blir det att krypa under och växla manuellt. Började i park, sedan "R" och backade ut. Sen Odrive och körde en tur :-) . Finns det nått bättre partnummer(GM)? Så det går att hitta lättare.

Kan det gå att "laga"? 2 slagklämmor och en plåtbit emellan. Eller en vajer lite framåt sväng 180 grader och in i cupen :-) . Varför skall det vara massa onödiga slitdelar grrr? Vad är det för fel med rejäla stag?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: TH700 trix

Inlägg av ROD02b »

En http://www.summitracing.com/int/parts/a ... /overview/ hoppas jag det är. Till min bil Då en dyl är på väg via handlare.
Skriv svar