GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Tjenare, Är ny här på forumet. Har byggt lite bilar genom åren. Mestadels Audi femmor och Audi 1.8T maskiner.
Byggde om en Audi TT 3.2L till turbo i vintras. (Ej kompsäkt på E85, Komp 10.75:1) Budgeten för projektet är rätt låg eftersom detta endast är till för ett första test.
Köpte en GT3582 0.82 A/R Glidlagrad. Men jag har inte fullt ladd förrän runt 5500+ RPM. Har ej gått djupare ner i compressor mappen för denna turbo men tänkte höra vad erfarenheterna är här på forumet.
Så frågan är vart kan man förvänta sig fullt ladd på denna turbo med 3.2 liters E85 maskin?
Kan det vara en ide att byta avgashuset till ett .63 A/R Eller blir det för mkt backpressure på standard komp? Kan få tag i ett hus för runt 1500 spän. En GTX3076R står på önskelistan men pengarna finns inte.
Tacksam för svar..
Byggde om en Audi TT 3.2L till turbo i vintras. (Ej kompsäkt på E85, Komp 10.75:1) Budgeten för projektet är rätt låg eftersom detta endast är till för ett första test.
Köpte en GT3582 0.82 A/R Glidlagrad. Men jag har inte fullt ladd förrän runt 5500+ RPM. Har ej gått djupare ner i compressor mappen för denna turbo men tänkte höra vad erfarenheterna är här på forumet.
Så frågan är vart kan man förvänta sig fullt ladd på denna turbo med 3.2 liters E85 maskin?
Kan det vara en ide att byta avgashuset till ett .63 A/R Eller blir det för mkt backpressure på standard komp? Kan få tag i ett hus för runt 1500 spän. En GTX3076R står på önskelistan men pengarna finns inte.
Tacksam för svar..
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
På en Volvofemma på 2,4 liter så vaknar en sådan turbo vid 3500rpm så nåt fel måste du ha i din hårdvara. Läckage på wastegate eller tryckrör?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Å fan.. Det är så alltså. med .82 A/R? Vaknar den då eller är det fullt ladd?
Jag kanske borde se över min wastegate. Skiten kanske har hängt sig eller så är det kanske fjäderna som är slapp på något vis.
Jag kanske borde se över min wastegate. Skiten kanske har hängt sig eller så är det kanske fjäderna som är slapp på något vis.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
kinakopia eller garret original?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Det är en Kopia detta.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Där kan du ha en stor orsak.
När PeterG levde, (som byggde grenrör) tog vi hem för att analysera huruvida man kan rekommendera dessa turbos.
Och sagt rakt ut: det var ren skit.
Kan givetvis ha blivit bättre med tiden, men då var det ren brakskit.. tyvärr.
Vingarna på både turbin och impeller var sneda och vinda i gjutet exempelvis.
Ingen vinge var lik den andra.
Vi tog även hem en kullagrad för att få oss ett gott skratt.
När jag plockade isär den blev det stora märken i lagerbanan då jag knackade ur dem.
det fick mig att testa, jorå.
Det gick att fila i lagren *lol*
När PeterG levde, (som byggde grenrör) tog vi hem för att analysera huruvida man kan rekommendera dessa turbos.
Och sagt rakt ut: det var ren skit.
Kan givetvis ha blivit bättre med tiden, men då var det ren brakskit.. tyvärr.
Vingarna på både turbin och impeller var sneda och vinda i gjutet exempelvis.
Ingen vinge var lik den andra.
Vi tog även hem en kullagrad för att få oss ett gott skratt.
När jag plockade isär den blev det stora märken i lagerbanan då jag knackade ur dem.
det fick mig att testa, jorå.
Det gick att fila i lagren *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Det kan mycket väl vara så hehe.. Man kan säga så här att en del i detta projektet var även att testa dessa kopior och se vad dem går för. Jag ska göra en kontroll på Wastegaten samt kolla alla ledningar för styrtryck till EG m.m. Om det övriga är OK slänger jag skiten långt ut i skogen.
Vad skulle vara ett hyffssat bra alternativ till min GT3582r i såfall på dessa 3.2 liter. Har en ganska kass budget just nu samt att det vore bra om man hade en snurra som passade med de befintliga måtten på alla ledningar och grenrör osv. Är ute efter nått som klarar upp till 500hp.. JAg kör ju på Bosch 630 spridare idag på E85 dessa räcker nog inte upp till 500hp ändå misstänker jag.
Vad skulle vara ett hyffssat bra alternativ till min GT3582r i såfall på dessa 3.2 liter. Har en ganska kass budget just nu samt att det vore bra om man hade en snurra som passade med de befintliga måtten på alla ledningar och grenrör osv. Är ute efter nått som klarar upp till 500hp.. JAg kör ju på Bosch 630 spridare idag på E85 dessa räcker nog inte upp till 500hp ändå misstänker jag.
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
dom fungerar ok kopiorna.
har en jag tar hem ifrån och dom fungerar kanon.
kompisen har en på sin bmw e36 driftingbil.
vridmax vid 4200rpm (720wnm) och 564whp på 1.4bar.
går nog att klämma ur 600med de agregatet med men han vågade inte pga std kolvar
har en jag tar hem ifrån och dom fungerar kanon.
kompisen har en på sin bmw e36 driftingbil.
vridmax vid 4200rpm (720wnm) och 564whp på 1.4bar.
går nog att klämma ur 600med de agregatet med men han vågade inte pga std kolvar
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
En äkta Garrett GTX3582R (kullagrade racemodellen) med .82AR avgashus och T4 inlopp gav på min raka sexa på 2500cc 1bar övertryck vid runt 3500-3700rpm. Minns inte exakt nu för det var ett tag sen men ja jag tror också det är någon generalfel med ditt aggregat alternativt grenrör eller wastegate.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
man får inte jämföra en orginal turbo med en kina turbo!
garret, holset, BW.. alla har fått kopior som inte är i närheten samma kvalite i.
mvh jens
garret, holset, BW.. alla har fått kopior som inte är i närheten samma kvalite i.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Kör en sådan kinaturbo på min 2.8 liters bmw sexa. Fullt ladd före 4000 och bra mycket rappare än gamla hx40 jag hade. Kompis tar hem en kina serie med bra kvalite.
antingen har du ett söndagsexemplar men mest troligt fel med läckage eöler dålig wg! Börja med att provtrycka
antingen har du ett söndagsexemplar men mest troligt fel med läckage eöler dålig wg! Börja med att provtrycka
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
MEd facit i hand nu så var det nog så att mappen var kass på bilen.. Jag har gått igenom min mapp och kamaxlarna överlappar osv.. Har nu en GTX3582R och den svarar tidigare dock men fortfarande tycker man den borde svara bättre.. Men nu har jag upptäckt att får "Blow through i toppen".. Så det kan mycket möjligt vara det. Ska stänga kammarna och se.... Satan va det tar tid att justera in en Me7.1.1 Mappning utan att kunna göra skiten i realtid.. uhhh.. återkommer väl om ett år eller så..
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Jag kör en holset hx52 på en 2.8l vr6 och har snudd på en bar vid 4000rpm så något lurt
måste det vara. Är det original kammar? Jag har aldrig förstått det här möget med att mappa
originalsprut, det känns som att det aldrig blir riktigt bra Speciellt inte nu idagsläget när det finns
sprut som funkar ihop med canbus
måste det vara. Är det original kammar? Jag har aldrig förstått det här möget med att mappa
originalsprut, det känns som att det aldrig blir riktigt bra Speciellt inte nu idagsläget när det finns
sprut som funkar ihop med canbus
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: GT3582 på 3.2L Behöver lite tips
Möget där är istället att spendera timmar och åter timmar med att få canbusprotokollet korrekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!