B230 turbo undercover

Diskussioner för erfaret folk
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

B230 turbo undercover

Inlägg av HenrikGM »

The engine bay of my car has to look stock to be approved. Since its allready a turbo(940) there are possibilities to build some power while maintaining the stock look. "undercover tuning" you could call it.

Requirements:
I will need to maintain functional catalysator.
It will need to pass emission tests.
Sound level need to be "almost as stock", ie moderate sound increses are alloved.
Basically the engine bay can tolerate some minor changes like "upgraded turbos within reason" but in generel it has to look like something volvo could have built.

Now, how to build power under these circumstances....

Im thinking this recipe:
Stock B230FT block -95
531/530 head with the needed jobs done.
Camshaft free, however need to pass emissions.
ECU free.
Intake manifolds will need to be stock outside.(I could maybe get away with E motor intake if i moved the injectors into the head, but they would end up spraying fuel in a very small port volume. Dont know the emission consequences of this)
Exhaust manifold will need to look stock.
Turbo can be moderately bigger. Here the trick will be to find a small T3 externally, but with big flow numbers.
I can probably get away with 3" downpipe, and 3" mufflers if i can get it quiet.
It will need a big wastegate to keep boost down for passing maximum power tests.

Since the intake and exhaust manifolds will restrict flow, im thinking i wont gain a lot in going for bigger valves and better flow in the head, as the manifolds doesent really support all that air anyway, but finding the exact right camshaft/turbo combination to work under these conditions is probably the single biggest power adder to hunt for.

I could aim for Jens´s HX35 #8 with welded in WG, but i could be concerned this will be pushing it. I have not seen this turbo in the stock location on a 940, so if someone have pictures, please share.
What cam would fit into the emission requirements in such engine, and who could supply it?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 turbo undercover

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej en klar utmaning att bygga :thumbright:

med min sts 237/114 så hadde vi suveräna avgas värden på mattias vems 940 tror det va 40 i hc utan cat :) lamda och co är inga problem med modärna spridare. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=165

jag vet ej hur min holset super hx 35 passar i 940? men passade bra i 240 iallafall och gick bra. är inte 940 större under huven än 240?

en fint portad 530 topp med bra sätes jobb och ventil backcutt för bra flöde på låga lyft blir nog bäst då den har mer lagom aria för det registret. behöver nog inte större ventiler kan nog va bra med 37mm avgasventiler men sätes jobbet är nog viktigast.



mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 turbo undercover

Inlägg av Kadett4wd »

Om du håller dig kring garrett turbos så kan man ju montera modernare grejer inuti std huset.
Inte optimalt, men du får 100% stock utseende.
exempelvis med lite vilja får du i grejer från precision.
Om du sedan portar upp stdwastegaten så orkar den nog uppemot 450-500 med grejer från en pt5558 billet.
Då orkar impellern högt i tryck för att överkomma det lilla kompressorhuset lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230 turbo undercover

Inlägg av Pacman »

Flera av de populära Kina-T3/T4W med 58mm in och A/R 0.60 är obetydligt större än original TB03 men flödar till över 450hk. Problemet brukar vara den interna wastegaten som man måste porta och ibland byta tallrik till större.

http://pacman.nu/bilder/olika_garrett.jpg

Där har ni tre olika men ändå lika aggregat. De har alla exakt samma avgashus, ett T3 med intern wastegate och 5-bults wastegatehus.
En äkta Garrett T04E som förr kallades för GruppA-turbo ibland Volvofolk. Den har ett M12-hus som normalt brukar ha A/R 0,50 samt en impeller med 53mm inducer.
Jämte den har ni en kopia på detsamma, dock med mindre impeller, 50,5mm inducer. Kallas helt enkelt bara för T04E av kineserna.
Den tredje lilla är den jag menar ovan. Det är ett mindre kompressorhus...kan det vara ett M24?...men de har klämt in en större T04E impeller med 58mm. De brukar kallas för T3/T4W och säljs av bl.a KL-Racing, H2M, RideTech m.fl samt givetvis även på alla kinesiska sidor på internet!
Jag har själv mappat flera volvofemmor med sådana och portar man bara upp wastegaten eller kör separat wastegate så klarar de lätt 450hk. Borde gå på en vettigt konfigurerad rödblock med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: B230 turbo undercover

Inlägg av HenrikGM »

Thanks for the tips guys!

I allready have the T3/T4 chepskate turbo on both 940´s in combintion with A cams, and it is very much better than the stock setup. The cam must be the next poweradder :-)
Skriv svar