Mopar 400 BB Lättare trim

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Askolin »

Har varit och hämtat en Plymouth Satellite -68 men med smog 400 bb från typ -72.

För att locka fram alla hästar eller iallafall några fler vad är det man ska börja med? toppar misstänker jag, eller bromsar kammen före dem?

Det sitter en holley 600 fyrportare på med ett öppet runt filter på och är väl enda "trimmet".

Rör ändå på sig skapligt med 400 motor, 727 växellåda och 8 3/4 tum (lamell?! en hårt ställd diff iaf) spännande när röven ville ut på e4 på våt asfalt :hey:


Inte hunnit kolla på allt än då jag fick hem den igår kväll men uppskattar all ino folk sitter med :thumbright:
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Falkenrejsing »

Headers är väl alltid en bra början för att rätta till flåset i motorn lite. Sen gå över fördelaren och kolla på tändkurvan så man kan få lite bättre fart på den utan högre komp. Ett performer alu-insug med kanske.

Sen om man vill ta i lite mer, självklart toppar och kam. 440 source är kinatillverkade saker med (efter mycket om och men) godtagbar kvalite, komp upp, vikt ner och större ventiler för ca. 15000:- har jag för mig.

Googla runt lite, detta är grymt populära motorer och har för mig att det finns ett antal bra sidor att leta tips på.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Thunderbo1t »

Tillägger en bredbandslambda för injustering av bränslet, billigaste "trimmet". Kammen bromsar före topparna, till en början alltså, välj kam smart.....
Grymt trevliga motorer, stort (störst?) borr och kort slag, åker 400 själv.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Performance_seeker »

Som budgettrim tycker jag man kan hyvla av gjutjärnstopparna för att få upp kompressionen. Då kan man välja kam lite friare, om kompressionen är låg blir motorn inte rolig med vassare kam.
Dessutom finns dom gamla "porting templates" att köpa fortfarande om man vill grotta lite i kanalerna i gjutjärnstopparna. Sen förstås att tändning och förgasarbestyckning är korrekt, headers och insug. :thumbright:

Edit:
Om du skall börja riva i motorn...kör som den är nu och ha kul med bilen. Om du vill sätta igång och greja med toppar etc. så köp sådana och ställ i ordning, och så byter du bara när allt är fixat. Sen kan du alltid sälja dom som sitter på motorn nu... :)
Senast redigerad av Performance_seeker den ons jul 22, 2015 12:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Askolin »

Tack för snabbt svar :thumbright:

Va mycket stoppar orginal grenrör och bör man byta till headers innan kam tex? blir att bygga om avgas då det är singel 3" rör nu och dubbla är ju ett måste 8)
Är inte ute efter nån jätteeffekt men finns den relativt billigt och smidigt att hämta så varför inte :twisted:
skulle det göra nån skillnad att bara plana topparna tex? verkar ju vara väldigt lågt komp (cr) i dessa smog motorer.

Ja en bredbandslambda vore nog en bra investering för förgasarjustering/rengöring står på schemat.

Menade du att jag ska ställa om tändningen (tidigare?) bara eller några eftermarknas grejer?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Performance_seeker »

Om du ändå skall bygga om avgassystemet så är det ju en bra ide att montera headers samtidigt. Det ger nog10-20 hästar utan att annat görs. Med tändningen menade jag bara att den är korrekt inställd för motorn. Om nuvarande tändsystem är i gott skick så tror jag inte ett eftermarknadsssystem ger något nämnvärt i effekt. Det är skönt att kunna slippa ifrån de gamla brytarspetsarna dock!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Askolin »

Tack för råd och tips :thumbright: om och när det blir lite trimmning så är det i vinter när den ställs men kommer köra och ha kul fram till det, endast lättare underhåll och genomgång fram till det så att den förblir brukbar :mrgreen:

Offenhauser 360 insug sitter det på och de verka ju vara :thumbdown:

Något sånt här i vinter kanske:

* Se över förgasare och tändning, justera/ställa.
* Headers och dubbla avgaspipor.
* Leta på bättre toppar alternativt plana av de jag har och ta hjälp av svärfar och fila lite i de befintliga
* Nytt bättre insug.

Ingen aning vad motorn utvecklar för hk idag men kanske runt 200-230 iaf?! gör man ovan 250-300?! såklart beroende på insug, headers och toppar/toppjobb..
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tycker det låter som en bra plan, speciellt om du lyckas få svärfar att göra en del av jobbet :hihi:

Kompressionshöjning ser jag som en viktig del av jobbet, då ökar urvalet av kammar som fungerar i motorn på lägre varv. Med den låga standardkompressionen i din motor finns det inte många kammar att välja på om man vill ha något som är bättre än originalkammen.
Kompressionshöjning kombinerat med bättre flås i topparna gör underverk.

400-blocket som du har är mycket starkt och tål en hel del hästar om aptiten blir större framigenom. Den enda nackdelen jag känner till är att om man vill bygga med insprutning så finns det dåligt med insug som är förberedda för injectorer, inte ens gjutpaddar finns där man kunde borra hål. Jag var tvungen att själv bygga om ett enplansinsug rätt rejält...jag har själv ett 400-block p.g.a. det stora borret och kraftiga ramlagerfästen. För RB-blocken (413, 440) finns däremot insug med färdiga gjutpaddar för att borra in injectorer.

Ha så trevligt med bil & motor! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Falkenrejsing »

http://www.hotrod.com/how-to/engine/mop ... e-restore/

Ok, dom har högre komp att börja med, men om du kikar lite på vad headers och annat gav dem så är det ju ändå en bättre fingervisning än inget alls.

Kan ju säkert gå att modifiera tändkurvan lite för mer tändning tidigare i registret, det brukar motorn kunna gilla.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Askolin »

Verkar gå lätt att få bra snurr i bb :lol:
Btw går hur smidigt som helst att rita "elvor" på torr asfalt iaf :hey: :whistle:

Hittat ett begagnat insug för bra pengar som verkar vara tusen gånger bättre än offenhasuer 360 som sitter på nu, ett Weiand Action Plus 8008 så det får nog bli ett sånt :thumbright:

Offenhauser 360:

Manifold height: front 391/416, rear 4171/432
Peak torque: 436 lb-ft @ 3,{{{900}}}
Peak horsepower: 412 hp @ 5,900
Power at 3,000 rpm: 397 lb-ft, 227 hp
Power at 5,000 rpm: 411 lb-ft, 392 hp
Average 2,500-4,500: 411 lb-ft, 276 hp
Average 4,500-6,000: 397 lb-ft, 395 hp
Average 2,500-6,000: 404 lb-ft, 327 hp

Weiand Action Plus 8008:

Manifold height: front 331/48, rear 411/44
Peak torque: 452 lb-ft @ 3,{{{900}}}
Peak horsepower: 442 hp @ 5,900
Power at 3,000 rpm: 419 lb-ft, 239 hp
Power at 5,000 rpm: 429 lb-ft, 408 hp
Average 2,500-4,500: 425 lb-ft, 286 hp
Average 4,500-6,000: 418 lb-ft, 416 hp
Average 2,500-6,000: 421 lb-ft, 342 hp


Gällande headers tror jag det är rätt trånt så jag funderar på enklare headers enligt länken nedan, är det fortfarande positiva effektmässigt?

http://www.ebay.com/itm/RACING-HEADER-M ... 62&vxp=mtr
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Falkenrejsing »

Tror fan det är trångt! Hade det varit enkelt att få plats med hade varenda jävla raggare åkt runt med headers.
Det ska inte vara för enkelt att trimma, något måste man offra på vägen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag letar ett beg insug till 383-400, skicka mig ett pm om du vill sälja Offy insuget.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Dennis M »

Vad är det för skillnad på insugen?
Antar att du vill ha ett tvåplansinsug?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av Enok »

Du måste göra något åt kompressionen, den är alldeles för låg, är lägre i verkligheten än vad som anges.
Peter Olson
barheaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:57 pm

Re: Mopar 400 BB Lättare trim

Inlägg av barheaven »

Budgettrimmade en sådan för några år sen med mkt trevligt resultat.

Första åtgärden är kolvar som når upp till deckplan för squish/klämspalt.
400ans kolvar vänder 2-3 mm under planet, inte bra! :doh:

Tips: 440 kolvar kan du använda i 400an / 440 0,030 öd kolvar motsvarar 0,010 öd i 400an om jag minns rätt.
400ans borr är större än i 440. Jag körde beggade 440 TRW smidda kolvar 0,030 i min..

2-plans alu-insug (jag körde portat 383 4-port gjutjärnsinsug, räcker långt) 650 edelbrock alt 750 holley med vacumstyrt 2a steg, använd EJ Holley 600an..

BRA headers är aldrig fel, men jag portade upp originalgrenrören.
Dubbelt avgas 2 1/4" är lämpligt, gärna med överströmmningsrör innan 1a ljuddämparna under bil.
2 friflödande ljuddämpare på var sida ger lagom skönt ljud.

Brytarlöst tändsystem ger mer effekt, ljämnare gång + lägre bränsleåtgång.
Bygg gärna system med original brytarlös fördelare kopplat till GM Hei modul + lågohmig spole.

Moderat hydralkam med tung bil, låg utväxling, originalturbin.
Jag valde denna http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=706&sb=2
Välj ej vassare med ovanstående parametrar (många väljer för vassa kammar på gatan med dåligt resultat)

Topparna (original) räcker till fint efter lätt portning i grytorna / kanaler samt ett bra sätesjobb.

Körde tung C-body Dodge Monaco 2dr HT -66 2,73 utväxling med 400 original smog motor första sommaren.
Efter ovanst mod blev den riktigt pigg o kul kan jag lova(fortfarande med 2,73 utv), som natt o dag i skillnad :thumbright:

Good luck :P
Skriv svar