Differential

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Differential

Inlägg av maxn51 »

Iof allt går men med tanke på att det inte är helt lätt med tolkar lär de väll va ett h-vete utan;) pinjong höjd är väll nästan omöjligt då man mäter från pinjong till tolk som placeras i lagerbanorna om man då inte har tolken so får man ju ingen referens? Eller tänker ja fel ?


Mvh Max
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Differential

Inlägg av NikkO »

Går utmärkt att montera utväxling med skjutmått och tålamod.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Differential

Inlägg av maxn51 »

Hur mäter man pinjong höjden med skjut mått utan special verktyg? Sen är det väll omöjligt att mäta kugflankspelet med skjutmått? Måste ha mätarklocka då? Och tolken behövs väll för att få rätt lagerförspänning? Eller det kanske går med skjutmått men känns inte ett traditionellt skjutmått är tillräckligt exakt?


Mvh Max

Edit;
Va ett bra tag sen ja gjorde detta nu men har för mig att man gör såhär:
1. Montera pinjong (kommer ej ihåg förspänning för pinjong så lämnar de osagt)
2. Ställa en tolk på pinjongen och lägga en annan emellan lagerbanorna.
3. Mäta pinjonghöjd med hjälp av verktygen ^ och en sån där mät klocka (inte säker på att jag använde rätt ord för mätklocka) då jämför man höjden emellan tolken som står på pinjongen och den som ligger emellan lagerbanorna.
4. Har ja för mig man skruvar ut tolken som ligger emellan lagerbanorna och fixerar denna i i detta läge. Sedan kommer jag inte ihåg hur fan man mätte för att få reda på vilken tjocklek på chims man skulle ha men man använder iaf en mätklocka.
5. När man valt chims monterar man diffen med chims.
6. Mäter kugflankspelet igenom att sätta en mätklocka emot en kugg på kronhjulet och röra detta fram å tbx så mke som går utan att pinjongen rör sig minsta lilla.
7. Justera över chims så kronhjulet kommer närmare pinjongen om spelet är för stort och ifrån om det är för litet.

Inte 100 på allt men ungefär och känns svårt att göra dessa mätningar utan tolkar även om vissa går så som kugflankspelet dock går det enligt mig inte med ett skjutmått? Är välldigt små marginaler på allt som någon nämnde och minsta fel kan orsaka haveri. Är så illa att om TX kugflankspelet är fel och det inte går att chimsa mer så får man byta de nya lagren till ett par nya även om man prisis gjort de. Det är enligt en äldre kunnig bekant som bytt väldigt många diffar på ett vist värka för ca 20 år sedan då de va fabriks fel och alla återkallades och skulle bytas iafXD
Senast redigerad av maxn51 den ons jul 29, 2015 5:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Ja det jag har sett är att de kollar pinjong höjden genom att montera ihop allt och måla kronhjulet och kolla hur kontaktytan ser ut på kronhjulet och beroende på hur kontakt ytan ser ut så kan man se om pinjongen måste ner mer eller upp
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Differential

Inlägg av maxn51 »

Okej den metod har jag inte stött på faktiskt men måste va svårt att med ögonmått se 100 eller kanske tom 1000 delar i vissa fall?;)


Mvh Max
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Differential

Inlägg av The »

Precis. Har man erfarenhet kommer man långt med lite "färg".

Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Differential

Inlägg av NikkO »

Skrev bara att det går, givetvis underlättar det och blir mer exakt med indikatorklockor.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Differential

Inlägg av maxn51 »

De kan ja väll hålla med om:)


Mvh Max
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Differential

Inlägg av jre »

Jag tror att märkfärgen är ett bra komplement. Kolla i tex Eatons instruktioner så står det hur man ska ändra shimsen beroende på var man har anliggning. Givetvis måste man mäta kuggflankspelet eftersom det glappet inte kommer framgå av märkfärgen.

http://www.eaton.com/ecm/idcplg?IdcServ ... CT_1087652

//J
Skriv svar