Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 9:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: ons okt 22, 2014 7:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm
Inlägg: 85
Fler funderingar, kan man para en 350 med en zf, var får man tag på svänghjul?
Kontakta gärna mig ni som kan detta, mvh

_________________
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: ons okt 22, 2014 7:44 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Du kan köpa alla delar på t.ex. bakaxel.se

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: ons okt 22, 2014 7:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm
Inlägg: 85
Tack :)

_________________
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: ons jan 21, 2015 2:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Finns det nån här som kör med Getrag eller ZF efter jänkev8? Och hur tycker ni det funkar osv? Bilder? Kardan?

Har en gammal 70-tals Getrag med separat kåpa liggande. Kommer från nån BMW med M30. Så i första hand så vill jag använda den.

Motorn det gäller är endera Ford 5.0 V8 eller en Jeep 4.0 sexa.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: tor jul 30, 2015 7:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Undrar fortfarande om nån kör Getrag eller ZF efter jänkemotor?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: fre jul 31, 2015 12:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Jag gick i samma funderingar för några år sedan, para jänke V8 med typ BMW diesel vxllåda men uteslöt det efter lite mätande och funderingar. Jänke V8orna är såpass mycket bredare att sprängkåporna skulle behöva slaktas ganska mycket för att vara i närheten av att passa, adapterplattor skulle medföra en del arbete det också. Omsvetsning av lös sprängkåpa kräver också en hel del arbete och då är man ändå låst vid att använda dom lådor som passar mot denna sprängkåpa. Oklart om en billig gammal Getrag/ZF klarar tex. framtida effekter med överladd etc..

För min del var valet enkelt: Borg Warner/ Tremec T-56 bolt on på Cheva 350.

Fördelar: Hållbar (inga problem även efter att ha missat växlar rejält, har provat :whistle: ), enkel installation mot Cheva 350, skön att använda (mekaniska och distinkta lägen), finns en uppsjö av information om/när man behöver laga, enorm eftermarknad (delar, spakar, short shift, kopplingar osv.), lätt att få tag i hastighetsmätare som lirar med lådan (plug´n play mätare från speedhut i USA kör jag med), utgående axel från lådan passade mot orginal kardanaxel från 70-tals GM fast lådan kom från 1995!, både femman och sexan är överväxlar vilket gynnar långfärder även med 4,10 utväxling som i mitt fall.

Nackdelar: Stor och tung, kanske lite dyr vid inköp (beg 10-15 tusen?), kopplingen som sitter i camaro-firebird med T-56 är lite speciell (tryckplattans solfjäder dras bort från lamellen istället för att tryckas, oklart vad för kopplingar som finns och vad dom klarar för effekter men det går säkert att konvertera till normal tryckplatta).

EDIT: Såg just att det var Ford 5.0 du tänkt använda med rådet är detsamma, använd beprövade jänkelådor!

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: fre jul 31, 2015 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Det är för dyrt helt enkelt. En BMWlåda får jag för 1500kr. Vad börjar T5 på? 5000? Och en T56 vill jag inte ha. För stor och tung.
Sen är det roligt att skruva.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: fre jul 31, 2015 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
kom bara ihåg att zf är 1:1 på 5te.
kan bli lite kort i en jänkare. eller vad har du i bakaxeln


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: sön aug 02, 2015 9:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Inlägg: 263
Ort: tjörn
Jag körde getrag 260 efter min 350. Funka fint lådan funkar än. Men han inte köra jätte mycket innan bilen skrotades.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
wrooommm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: mån aug 03, 2015 11:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
DreRacing@ skrev:
kom bara ihåg att zf är 1:1 på 5te.
kan bli lite kort i en jänkare. eller vad har du i bakaxeln


Det är nåt i stil med 2,70

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cheva 350 med zf?
InläggPostat: ons aug 05, 2015 9:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1013
Ort: Eslöv
med 2,70 och 1:1 så går det bra med normala däck på landsväg. Med lite fetare sulor riktigt behagligt.

Kör själv med 225/50-15 med 3,03/(3,05?) på min cheva och saknar min g:a bakaxel med 2,56. Nästa gång blir det 235/60-15 så blir det blir igen. (den g:a bakaxeln håller inte för momentet)

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010