Cheva 350 med zf?
Cheva 350 med zf?
Fler funderingar, kan man para en 350 med en zf, var får man tag på svänghjul?
Kontakta gärna mig ni som kan detta, mvh
Kontakta gärna mig ni som kan detta, mvh
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan
Re: Cheva 350 med zf?
Du kan köpa alla delar på t.ex. bakaxel.se
Re: Cheva 350 med zf?
Finns det nån här som kör med Getrag eller ZF efter jänkev8? Och hur tycker ni det funkar osv? Bilder? Kardan?
Har en gammal 70-tals Getrag med separat kåpa liggande. Kommer från nån BMW med M30. Så i första hand så vill jag använda den.
Motorn det gäller är endera Ford 5.0 V8 eller en Jeep 4.0 sexa.
Har en gammal 70-tals Getrag med separat kåpa liggande. Kommer från nån BMW med M30. Så i första hand så vill jag använda den.
Motorn det gäller är endera Ford 5.0 V8 eller en Jeep 4.0 sexa.
Re: Cheva 350 med zf?
Undrar fortfarande om nån kör Getrag eller ZF efter jänkemotor?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Cheva 350 med zf?
Jag gick i samma funderingar för några år sedan, para jänke V8 med typ BMW diesel vxllåda men uteslöt det efter lite mätande och funderingar. Jänke V8orna är såpass mycket bredare att sprängkåporna skulle behöva slaktas ganska mycket för att vara i närheten av att passa, adapterplattor skulle medföra en del arbete det också. Omsvetsning av lös sprängkåpa kräver också en hel del arbete och då är man ändå låst vid att använda dom lådor som passar mot denna sprängkåpa. Oklart om en billig gammal Getrag/ZF klarar tex. framtida effekter med överladd etc..
För min del var valet enkelt: Borg Warner/ Tremec T-56 bolt on på Cheva 350.
Fördelar: Hållbar (inga problem även efter att ha missat växlar rejält, har provat ), enkel installation mot Cheva 350, skön att använda (mekaniska och distinkta lägen), finns en uppsjö av information om/när man behöver laga, enorm eftermarknad (delar, spakar, short shift, kopplingar osv.), lätt att få tag i hastighetsmätare som lirar med lådan (plug´n play mätare från speedhut i USA kör jag med), utgående axel från lådan passade mot orginal kardanaxel från 70-tals GM fast lådan kom från 1995!, både femman och sexan är överväxlar vilket gynnar långfärder även med 4,10 utväxling som i mitt fall.
Nackdelar: Stor och tung, kanske lite dyr vid inköp (beg 10-15 tusen?), kopplingen som sitter i camaro-firebird med T-56 är lite speciell (tryckplattans solfjäder dras bort från lamellen istället för att tryckas, oklart vad för kopplingar som finns och vad dom klarar för effekter men det går säkert att konvertera till normal tryckplatta).
EDIT: Såg just att det var Ford 5.0 du tänkt använda med rådet är detsamma, använd beprövade jänkelådor!
För min del var valet enkelt: Borg Warner/ Tremec T-56 bolt on på Cheva 350.
Fördelar: Hållbar (inga problem även efter att ha missat växlar rejält, har provat ), enkel installation mot Cheva 350, skön att använda (mekaniska och distinkta lägen), finns en uppsjö av information om/när man behöver laga, enorm eftermarknad (delar, spakar, short shift, kopplingar osv.), lätt att få tag i hastighetsmätare som lirar med lådan (plug´n play mätare från speedhut i USA kör jag med), utgående axel från lådan passade mot orginal kardanaxel från 70-tals GM fast lådan kom från 1995!, både femman och sexan är överväxlar vilket gynnar långfärder även med 4,10 utväxling som i mitt fall.
Nackdelar: Stor och tung, kanske lite dyr vid inköp (beg 10-15 tusen?), kopplingen som sitter i camaro-firebird med T-56 är lite speciell (tryckplattans solfjäder dras bort från lamellen istället för att tryckas, oklart vad för kopplingar som finns och vad dom klarar för effekter men det går säkert att konvertera till normal tryckplatta).
EDIT: Såg just att det var Ford 5.0 du tänkt använda med rådet är detsamma, använd beprövade jänkelådor!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Re: Cheva 350 med zf?
Det är för dyrt helt enkelt. En BMWlåda får jag för 1500kr. Vad börjar T5 på? 5000? Och en T56 vill jag inte ha. För stor och tung.
Sen är det roligt att skruva.
Sen är det roligt att skruva.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Cheva 350 med zf?
kom bara ihåg att zf är 1:1 på 5te.
kan bli lite kort i en jänkare. eller vad har du i bakaxeln
kan bli lite kort i en jänkare. eller vad har du i bakaxeln
Re: Cheva 350 med zf?
Jag körde getrag 260 efter min 350. Funka fint lådan funkar än. Men han inte köra jätte mycket innan bilen skrotades.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
wrooommm
Re: Cheva 350 med zf?
Det är nåt i stil med 2,70DreRacing@ skrev:kom bara ihåg att zf är 1:1 på 5te.
kan bli lite kort i en jänkare. eller vad har du i bakaxeln
Re: Cheva 350 med zf?
med 2,70 och 1:1 så går det bra med normala däck på landsväg. Med lite fetare sulor riktigt behagligt.
Kör själv med 225/50-15 med 3,03/(3,05?) på min cheva och saknar min g:a bakaxel med 2,56. Nästa gång blir det 235/60-15 så blir det blir igen. (den g:a bakaxeln håller inte för momentet)
Kör själv med 225/50-15 med 3,03/(3,05?) på min cheva och saknar min g:a bakaxel med 2,56. Nästa gång blir det 235/60-15 så blir det blir igen. (den g:a bakaxeln håller inte för momentet)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*